CITIRE TEST DRIVE:
Audi RS3 Sportback by MTM deliciul motorului de 5 cilindri
19 Mai 2014
Ilie Toma
Vroooooooom!.... Sunetul melodios al motoarelor cu 5 cilindri a revenit abia de câţiva ani ani gama Audi, întâi pe TT RS, apoi şi pe RS3. Noul motor Audi de 2.5 litri a primit nenumărate premii şi menţiuni, inclusiv Engine of the Year în 2010, iar noi îl testăm astăzi în formulă înnebunită şi mai ditamai decât originalul, de către cei de la MTM!
Semnătură de tuning
Pe un Audi RS3 Sportback standard, motorul dezvoltă o putere de 340 CP şi un cuplu maxim de 450 Nm, reuşind să atingă prima sută în 4.6 secunde. Motorul de sub capota exemplarului testat de noi, livrează, însă, tocmai 472 cai-putere, iar valoarea cuplului maxim ajunge la 625 Nm! Ah, din nou inginerii ăia demenţi de la MTM! Să crească şi puterea, şi cuplul unui motor atât de genial, cu 38% s-a dovedit a fi o sarcină cât se poate de posibilă pentru ei. Acum maşina asta prinde prima sută în 3.9 secunde, iar viteza maximă constituie 292 km/h!
Ne-am întrebat, evident, dacă o asemenea creştere de putere nu va afecta fiabilitatea cutiei de viteze DSG cu 7 trepte şi a sistemului de tracţiune integrală. Inginerii de la MTM ne-au asigurat că toate componentele rezistă, dar ne-au şoptit, totuşi, că au intervenit niţel în algoritmii de ghidaj electronic al diferenţialului Haldex, generându-i câteva regimuri de funcţionare, inclusiv unul numit Race, menirea căruia o puteţi intui...
Designul exterior al caroseriei nu este modificat decât de nişte decoruri de caroserie. Totuşi, cei de la MTM au coborât suspensia maşinii şi au instalat un set noi de jante MTM Bimoto, de 19 toţi, încălţate în anvelope Michelin Pilot Super Sport 255/30ZR19. De după jante se zăreşte şi noul set de frâne MTM, cu discuri de frână de 376 mm. Sunetul motorului este tratat de un nou sistem de evacuare, cu valvă de amplificare a sunetului.
La interior, modificările sunt de asemenea minime, axate spre funcţionalitate în condiţii de circuit. Astfel, scaunele obişnuite au fost scoase, iar în locul lor au fost montate nişte scoici de cursă, cam rigide şi incomode, de altfel, dar foarte eficiente în asigurarea suportului lateral.
Senzaţii de condus
Pornim motorul şi sunetul delicios al simfoniei de 5 cilindri ne înmoaie auzul şi ne întăreşte simţurile. Arhitectura de 5 cilindri în linie sună savuros chiar şi pe un motor civil Volvo, dar aici, cu toate tratamentele de putere şi sunet, deliciul este incomensurabil! Îl calc din plin pe acceleraţie şi puterea răbufneşte exploziv, ducând sunetul turaţiilor până la tonalităţi de tenor. Maşina rupe, la propriu, asfaltul de sub ea când demarează şi te împinge nemilos în scoica aia strâmtă. Volanul este acutizat la maxim, ca pe o maşină de curse, cu feedback dus la un absolut pe care doar maşinile ultra-performante îl oferă. Şi un RS3 standard este o maşină perfectă cu care să-ţi faci de cap pe un circuit sportiv, dar aici totul pare dus până la demenţă şi mă simt ca într-un bolid de curse. Îmi lipseşte doar cuşca de protecţie.
La virările agresive maşina mă împinge cu forţe agresive în lateral şi aici înţeleg de ce a fost nevoie de instalarea scoicilor. Ajung pe un drum german pustiu, aproape niciodată circulat, şi apăs în libertate acceleraţia. Maşina răbufneşte într-o continuă explozie de putere şi mă împinge cu nesaţ spre viteze tot mai mari. E uimitor să faci asta cu un hatchback, până la urmă, chiar dacă e atât de fierbinte!
După ce atingi o viteză maximă, însă, tabloul menţinerii vitezei e unul amarnic de plictisitor. Trebuie să frânezi din nou, cu forţe apăsate, apoi să pui din nou motorul la treabă, să accelereze din plin. Maşina asta nu poate rula în linie dreaptă, cu viteză constantă, pentru că se sufocă. Ea are nevoie de acţiune perfmanentă, accelerări, frânări, viraje intense şi din nou accelerări... O simţi ca o maşină mult prea îndepărtată de noţiunea confortului uzual al unei călătorii dintr-un vehicul modern, dar atât de capabilă pe un circuit!
Verdict?
Genial motor! Genială maşină! Dar ceea ce e genial nu poate fi şi universal. Iar maşina asta vă va dezamăgi în cele mai multe situaţii cotidiene, uzuale pentru orice altă maşină. Pentru că nu e o maşină pentru cotidian, ci pentru week-end-urile de adrenalină pe circuit. Pentru că nu e o maşină care oricare alta, ci o maşină aproape de curse.
Cât ar costa o asemenea plăcere genială? Ei bine, un RS3 Sportback cu dotări similare porneşte în Germania de la 49,900 euro. Tot tratamentul de tuning costă 27,635 euro, iar astfel preţul final al exemplarului testat de noi a ajuns la 77,535 euro. Raţional? Nici vorbă! Plăcut? Cu siguranţă!
GALERIE FOTO (31 IMAGINI):