Menu
Acasă
Search
CITIRE TEST DRIVE:

BMW Seria 1 116d EfficientDynamics Edition, pe Romantic Road

14 Februarie 2014
Ilie Toma
BMW Seria 1 116d EfficientDynamics Edition, pe Romantic Road
În aceste zile romantismul e marele subiect. Noi, însă, avem cel mai romantic test drive, pe renumitul Romantic Road din Germania, cu una din cele mai eficiente maşini din lume – BMW Seria 1 116d EfficientDynamics Edition. Da, e o

Seria 1 din aia nedorită de conaţionalii noştri, nedorită chiar şi de cei mai înflăcăraţi admiratori BMW. Mai mult ca atât, e o Serie 1 în caroserie cu 3 uşi! Şi mai mult, are o transmisie manuală pe ea! Iar ca tabloul indezirabil să fie complet, maşina din testul nostru nu are jante mari şi frumoase din aliaj uşor, ci roţi de oţel, acoperite cu capace de plastic modeste. Vorba crainicilor TV – nu umblaţi la telecomandă, pentru că nu e totul aşa cum pare la prima vedere, iar poveştile romantice au de mult ori finaluri frumoase neaşteptate!...

Pe scurt despre Romantic Road

Romantic Road e un traseu turistic excepţional al Germaniei, care porneşte din inima ei, din oraşul Wurzburg, şi ajunge până la poalele

Alpilor, în Sud, trecând printr-o mulţime de oraşe istorice, cu edificii medievale sau castele minunate. Zeci de puncte în care merită să te opreşti, să faci o plimbare, să savurezi istoria şi romantismul priveliştilor urbane, dar şi a celor naturiste de pe traseu, întrucât drumul trece printr-o mulţime de peisaje superbe. Oficial, traseul pentru maşini măsoară cam 420 kilometri, dar dacă faci toate opririle şi te mai abaţi şi pentru mici incursiuni pe străzile alăturate ale oraşelor prin care treci, ajungi foarte uşor la 500 km. Jumătate de mie de kilometri de romantism. Mmmm...

Provocarea

Noi avem o maşină ultra-eficientă în mâinile noastre. E una din acele ediţii speciale care renunţă la artificii estetice în scopul eficienţei. De asta maşina din testul nostru nu are jante focoase, ci roţi oţel, de 16 inch, acoperite cu capace. E minimalistă în felul ei, cu transmisie manuală, fără elemente cromate decorative, şi fără orice altceva care i-ar putea spori greutatea şi consumul.

Aşa că schiţăm un plan provocator pentru BMW-ul ăsta. Vrem să-i punem la încercare consumul ultra eficient anunţat oficial. În fişele tehnice ale maşinii sunt menţionate cifre aproape incredibile: 4.4 litri/100 km în regim urban, 3.4 litri/100 km în regim extra-urban şi 3.8 litri/100 km în regim mixt. Noi, însă, vom pune maşina la încercare în câteva episoade cu condiţii diferite de condus.

Primul episod va fi cel mai chinuitor pentru maşină. O preluăm noaptea târziu, pe la 00:30, în Munchen, de la sediul BMW, şi vrem să ajungem cu rapiditate în oaşul Essen, unde avem un pic de treabă. Avem vreo 7 ore cu tot cu pauze de traseu pentru a parcurge distanţa de aproape 650 km, care desparte cele două oraşe pe autobahn. Va trebui deci să fugărim la maxim maşina, fără pic de milă pentru eficienţă, pentru a vedea, atunci când ajungem dimineaţă în Essen, la ce valoare poate ajunge cifra reală a consumului într-o astfel de ipostază extremă.

Ajunşi în Essen, vom înregistra cifra medie obţinută, vom reseta









calculatorul de bord şi vom porni înapoi spre Munchen, dar, de această dată nu pe autostrăzile nemţeşti de mare viteză, ci pe Romantic Road, de la Wurburg spre Munchen. Vom merge mult mai lejer şi mai cu grijă faţă de consum, dar vom avea de parcurs trasee de tot soiul – de la drumuri extra-urbane virajate şi semi-pustii, până la traversarea a zeci de oraşe, tocmai prin centrele lor aglomerate. Vom alterna deci condusul în regim extra-urban cu cel urban, apropiindu-ne de o definiţie perfectă, dar realistă, a noţiunii de „regim extra-urban”. Vom vedea ce cifră de consum mediu real vom putea obţine aici, conducând mai mult de 24 de ore o distanţă similară de vreo 650 de kilometri, cu multe opriri şi mult... romantism...

Oricât de optimişti am fi, cifrele din fişele oficiale ne par un pic prea frumoase. Vom reuşi să atingem şi noi un consum atât de mic?...

De ce BMW Seria 1 e un automobil pe care să-l iubeşti înainte de a-l conduce?

Admitem că nuanţa albă pală a caroseriei şi capactele pe jantele de oţel fac maşina asta un pic searbădă.

Admitem şi faptul că designul părţii frontale a maşinii e un pic contradictoriu. Maşina asta e un BMW, dar e un BMW nemachiat, aşa cum vezi uneori poze cu vedete de la Hollywood cu părul zbârlit şi faţa ştearsă. De ce să-ţi placă, atunci, BMW Seria 1? Ei bine, răspunsul se ascunde în ambiţia modelului de a aduce în segmentul hatchback-urilor compacte o filosofie unică şi preţioasă. Toate, dar toate hatchback-urile de talia asta, premium sau nu, au tracţiune faţă şi oferă, cel mult, unele versiuni cu tracţiune integrală. Până şi concurenţii din segmentul premium, precum Mercedes-Benz A-Class, Audi A3 sau Volvo V40 o fac. Dar BMW Seria 1 oferă tracţiune spate! La care se mai adaugă o poziţie foarte joasă şi sportivă de condus, un ampatament scurt şi un şasiu foarte agil! Maşina asta e gândită pentru cei ce nu vor să se convertească la tracţiunea faţă, dar trebuie să facă faţă unei decizii practice de familie de a achiziţiona un hatchback. Cumpărând-o, poţi fi în continuare şoferul fericit cu puntea spate motrică, deşi ai, oficial, o maşină cu siluetă convenţională, practică şi cuminte. Din păcate, după apariţia de azi a Seriei 2 Active Tourer în versiunea de serie, suntem nevoiţi să prezicem că generaţia viitoare a Seriei 1 s-ar putea converti şi ea la tracţiunea faţă. Deci, cu atât mai mult, actuala

Serie 1 merită preţuită ca o legendă vie, de care ne vom aminte cu nostalgie peste mulţi ani.

Ambianţă la bord

Exemplarul testat de noi e focusat spre eficienţă, de asta vine şi la interior într-o interpretare mai minimalistă. Inserţiile sunt relativ simple, în stil aluminiu, formând o ambianţă de gri şi negru. Însă minimalist nu înseamnă necalitativ, şi maşina a primit tapiţerie din piele neagră şi cel mai avansat sistem multimedia disponibil pentru ea. De asemenea, a fost plăcut să descopăr că zonele cele mai expuse atingerilor de pe panourile interioare ale uşilor au fost şi ele tapiţate cu piele, favorizând astfel o bună durabilitate în timp.

În momentul în care primim maşina, e trecut de miezul nopţii. Iluminarea gălbuie a luminilor de interior dă o senzaţie caldă familiară, plăcută vizual. Îmi găsesc foarte repede o poziţie superb de sportivă şi comodă la volan. Am coborât scaunul la minim pe înălţime, l-am culisat un pic spre spate pentru a mă simţi şi confortabil, şi constat că am, în dreapta mea, la îndemână schimbătorul de viteze al transmisie manuale şi frâna de mână, manuală şi ea! A trecut mult timp de când nu am condus un BMW cu transmisie manuală, dacă nu greşesc ultimul a fost Seria 1 M Coupe, în 2011. Prea devenise automata o regulă. Acum, că am pus mâna pe levier, m-am simţit entuziasmat să revin în braţele unei senzaţii de dragoste tinerească. Tu şi transmisia manuală, tu şi senzaţiile fireşti de drum, tu şi mai multă implicare în relaţia creier- maşină.

Eficienţă la 180 km/h?

Atunci când părăseam Munchen-ul, la volanul lui Seria 1 116d EfficientDynamics Edition, era aproape ora 1 noaptea. La 7 dimineaţă trebuiam să fim în Essen, la 650 km depărtate. Cu 7 ore de condus intens, cu o viteză medie de aproape 110 km/h, ar fi trebuit să ajungem. Dar, la o astfel de distanţă lungă, mai trebuie să luăm în calcul încă cel puţin vreo 2 staţionări a câte 15 minute, care ne-ar fi putut reduce timpul efectiv la vreo 6 ore şi jumătate. Şi unde mai pui că e noapte, iar condusul pe autostrăzi drepte de sute de kilometri se dovedeşte a fi de multe ori provocator la somn...

Am început prin a menţine o viteză constantă de 130-150 km/h. Cu 6 trepte ale transmisiei manuale, rularea la astfel de viteze se face fără mare efort al motorului. Mă ajutau să rămân concentrat senzaţiile plăcute de condus. Poziţia sportivă şi confortabilă, direcţia foarte informativă şi senzaţia tracţiunii spate fac maşina extraordinar de plăcută.

Dieselul de sub capotă e unul de 1.6 litri, care dezvoltă 116 CP la 4,000 rpm şi 260 Nm între 1,750 şi 2,500 rpm. S-ar părea că sunt valori modeste, dar maşina e una compactă, şi la depăşiri de autobahn german se simte foarte vioaie chiar şi la viteze de 150-160 km/h.

Se făcuse ora 3 noaptea, iar eu înaintam ascultând piese plăcute de rock classic la un post de radio german. Mă surpinsesem la un moment dat, însă, că nu mai conduc atât de tonifiat, ci mai degrabă menţin un ritm constant, către o perioară următoare de somn. Observasem că şi viteza îmi scădea tot mai mult, ajungând să conduc pe banda dreaptă, cu 120, maxim 130 km/h. Mi-era somn, ce mai. Aici vine cele mai dificile moment în experienţele de şofer. Atunci când înţelegi că ar fi bine şi sigur să faci o pauză de somn, însă nu ai timp pentru ea, oricât de mult ai vrea. Trebuie pur şi simplu să fii într-un anumit punct, şi timpul de sosire la destinaţie nu suportă amânare. Ce faci atunci? Bei o cafea, dar nici aia poate să nu-ţi rezolve decât temporar problema. Am făcut o primă oprire. N-aveam decât vreo 250 km parcurşi din cei 650... Respiram aerul curat de afară, sorbind o cafea, pentru a-mi recăpăta starea tonifiată. Trebuia să schimb ceva.

Am urcat din nou la volan şi am decis să aplic soluţia care mă ajută de foarte multe ori – să conduc mai dinamic. Până aici maşina arăta un consum de vreo 4.5 litri/100 km, dar nu mă strădui deloc acum să bat recorduri de eficienţă. Pe drumul retur vom face maraton de eficienţă, acum vrem un condus natural, în condiţii de viteză sporită.

Am urcat la volan, şi am pornit la drum, mai departe. De data această cu viteze mult mai mari. Am accelerat până spre 160 km/h, apoi 170, apoi 180 km/h. La o astfel de viteză tabloul de după geam se schimbă mai rapid, trebuie să judeci mai mult şi mai des asupra situaţiei de dinaintea ta, schimbării benzilor, depăşiri şi tot felul de lucruri care te fac să te implici. Iar implicarea îţi alungă somnul. Cu 180 la oră, maşina asta mi-a alungat orice urmă de povară nocturnă. O savuram. E atât de plăcut să conduci un BMW Seria 1! Se simte atât de firesc, de natural, de manevrabil, de onest! Am observat doar un simptom de vibraţie a angrenajului motor-transmisie-ambreiaj atunci când pornesc de pe loc, în treapta 1. A fost un pic neobişnuit să descopăr această lipsă de rafinament la un BMW modern, dar acum tocmai lipsa de rafinament şi naturaleţea senzaţiilor mă fac să-mi placă maşina asta.

Eram extrem de curios să văd evoluţia cifrei de consum la o asemenea viteză. Cele mai multe maşini, la 180 km/h, nu s-ar fi sfiit să urce spre 9-10 litri la sută, chiar şi cu un motor diesel, ca să nu mai vorbim de benzinare care ar fi putut urca spre 12-13 litri. La urcuşuri permiteam maşinii să-şi reducă viteza până la 160 km/h, iar la văi recuperam şi acceleram până la 190-195 km/h. Mai târziu aveam să descopăr surprins că 195 km/h e viteza maximă oficială pe care maşina din test o poate atinge! Deci rulam cu viteze apropiate de maxim! Kilometrii se consumau mult mai repede, însă dieselul din rezervorul de 52 de litri nu avea de gând să se consume prea curând. Cifra consumului mediu a urcat spre 4.9 la sută, apoi 5.0 litri/100 km. Într-un final, după vreo 150 km parcurşi în tempou maxim, cifra s-a stabilizat la 5.1 litri/100 km! Doar 5.1 litri de diesel consumaţi la 180 km/h viteză medie pentru BMW 116d EfficientDynamics Edition! Formidabilă eficienţă! Formidabil dinamism!

De fapt, dacă am face abstracţie de cifra de consum, senzaţiile de condus ale modelului sunt cele care merită cea mai mare apreciere. Extraordinar de natural, antrenant şi savuros! Îmi ziceam atunci că multă lume care nu se simte atrasă de Seria 1 ar trebui să o conducă pentru a o descoperi cu adevărat. Iar cei cu predilecţii sportive accesibile ar putea prefera Seria 1 chiar şi în faţa Seriei 3 sau Seriei 4!

Ritmul de condus alert ne-a făcut să ajungem la destinaţie cu aproape 2 ore înaintea termenului-limită! Fantastică alergare! Şi cifra de consum, în Essen, a rămas la 5.1 litri/100 km parcurşi, pentru 640 km rulaţi. Iar asta însemna că noi am consumat 32.64 litri de diesel pentru întreaga cursă!

Eficienţă romantică

În ziua care a urmat, maşina noastră a stat în regim de aşteptare, în timp ce noi munceam. Spre seară, am mers la un hotel pentru a ne trage sufletele, iar ea ne-a aşteptat cuminte în parcare până a doua zi dimineaţă. Urmau două zile de week-end, perfecte pentru explorarea renumitului Romantic Road!

Sâmbătă dimineaţă. Pornim motorul diesel şi auzim troncănitul specific.

Motorizarea noastră are încă unul din troncănitele alea de modă veche, fiind mai puţin rafinată decât versiunile mai puternice ale aceluiaşi motor, de pe alte modele. Şi în ziua anterioară, prin oraş, am mai observat simptomul vibraţiei motorului şi transmisiei la pornire. Ai senzaţia că există un anumit punct al ambreiajului în care, dacă reţii piciorul prea mult, motorul începe a oscila cu tot cu cutie de viteze zgâlţâind un pic maşina. Iar pe parcursul următoarelor zile simptomul se confirmase ca o regulă, dar între timp am început a-i simţi mai bine punctul critic al ambreiajului şi turam un pic motorul în acea zonă pentru a ocoli efectul.

Ne îndreptam către Wurzburg într-un ritm mult mai lent. Cifra de consum se situa, după vreo 100 de kilometri parcurşi, la 4.3 litri/100 km. Apoi, în următoarele ore, am reuşit să reducem cifra la 4.1 şi 4.0 litri/100 km. Sună superb de bine! Am trecut să alimentăm maşina şi, fără să ne gândim prea mult, am turnat diesel în valoare de 25 de euro. Adică vreo 18 litri. Apoi am făcut un calcul sumar şi ne-am dat seama că am fi putut alimenta cu şi mai puţini bani, întrucât mai aveam încă mult diesel în rezervor.

Traseele deveniseră tot mai frumoase şi ne îndreptam spre Wurzburg pe un drum aproape pustiu, în afara reţelei de autostrăzi nemţeşti. Menţineam o viteză apropiată de 100 km/h şi savurat condusul în viraje cu o maşină care le menajează excelent. Cifra consumului a scăzut la o valoare incredibilă – 3.7 litri/100 km!

Am ajuns în Wurzburg, locul din care începe, oficial, Romantic Road. Am intrat cu Seria 1 în zona ultra-centrală a oraşului şi am pozat în renumita piaţă a palatului de aici, numită de germani Residenzplatz. Era o seară frumoasă, cu soare spre apus, care dădea o lumină caldă şi inspira un aer cu adevărat romantic.

Ne-am continuat ulterior drumul spre următoarea localitate,

Tauberbischofsheim. Pe traseu întâlneam din când în când plăcuţe care ne anunţau că ne aflăm pe Romantic Road. Frumuseţea reliefului din aceste zone e superbă! Love is in the air...

Au urmat alte localităţi superb de frumoase, precum in Bad Mergentheim sau Rothenburg ob der Tauber. Am avut ocazia de a intra cu

BMW Seria 1 şi în interiorul unei cetăţi medievale, rulând pe străzile înguste şi pavate de acolo. Supensia maşinii şi roţile de dimensiune minimă înghit excelent denivelările. Trebuie să recunosc că primele segmente ale lui Romantic Road au fost cele mai pitoreşti şi cele mai înălţătoare.

Se făcuse din nou seară şi noi aveam să ne mai continuăm drumul prin câteva localităţi, cu o mică pauză. Cifra de consum se stabilizase, între timp, la 3.9 litri/100 km, chiar dacă am mers prin ambuteiaje urbane de seară şi am traversat centrele tuturor localităţilor de pe traseu.

Localităţi precum Nordlingen sau Schwaben le-am trecut noaptea. Am savurat drumurile simple, extraurbane. Am savurat frumoasele sătucuri germane de pe traseu la lumina proiectoarelor nocturne. Şi între timp drumul romantic m-a făcut să mă ataşez de-a binelea de maşina asta. Mi-am zis chiar că mi-aş cumpăra o Seria 1 anume ca cea pe care o conduc în test, eventual poate cu 5 uşi. Cu un consum care se încăpăţâna să rămână la 3.9 litri/100 km şi cu asemenea senzaţii de puritane de condus, modelul ăsta oferă o combinaţie de calităţi pe care le găseşti foarte greu altundeva.

Spre dimineaţă eram în Augsburg, un alt loc frumos de pe Romantic Road cu un castel renumit. Era 5 dimineaţa şi Seria 1 a mai avut parte de o sesiune foto, pentru ca mai apoi să ne îndreptăm spre Munchen, tot în afara autostrăzilor. Drumurile astea lăturalnice erau absolut pustii într-o zi de duminică dimineaţa şi am putut avea parte de o nouă plăcere paradisiacă de condus, cu razele soarelui de răsărit luminându-ne din spate...

Cifre finale

Iată-ne reveniţi în Munchen, într-un final, după 1,327.8 km parcurşi. Cifra finală de consum global al traseului Essen – Munchen a constituit 3.9 litri/100 km. Noile motorizări bavareze oferă şi regimul ăla de câştigare a kilometrilor în plus prin condus eficient. Ei bine, noi am condus eficient şi maşina ne-a sugerat că am economisit diesel suficient pentru a parcurge alţi 69.5 km!

Comparând cifra obţinută de noi în regim mixt de condus cu cea oficială, obţinem o diferenţă de doar 0.1 litri/100 km! Chiar şi atunci când am condus-o constant cu 170-190 km/h, cifra consumuli s-a menţinut la 5.1 litri/100 km! Dar dincolo de fişa oficială, realizăm că tocmai am condus un BMW, cu tracţiune spate, suficient de performant încât să alerge la galop pe autostrăzi, dar în acelaşi timp suficient de precaut încât să fie atât de eficient! Şi în ambele scenarii extrem de plăcut în a fi condus!

BMW Seria 1 116d EfficientDynamics Edition nu e creată pentru cei care caută fiţe premium disponibile pe alte modele BMW. E mai degrabă pentru cei ce vor inginerie premium, ambalată într-o formă eficientă şi raţională. E pentru cei ce apreciază condusul puritan, dar nu vor să alimenteze un motor lacom de combustibil. E pentru cei ce gândesc diferit, inteligent, şi caută soluţii neconvenţionale, la care alţii poate nu s-a fi gândit!
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
GALERIE FOTO (73 IMAGINI):
MAI MULTE TESTE DRIVE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter