Menu
Acasă
Search
CITIRE TEST DRIVE:

BMW X5 xDrive25d, SUV-ul cu consum de 5 litri la sută!

13 Mai 2014
Ilie Toma
BMW X5 xDrive25d, SUV-ul cu consum de 5 litri la sută!
Noua generaţie BMW X5 a nimerit din nou în mâinile noastre pentru un motiv foarte serios: apariţia primului motor diesel cu patru cilindri, de doar 2.0 litri, sub capota modelului! Măi să fie, ne-am zis, noi – oare nu au mers bavarezii un pic prea departe în conformarea cu tendinţele de downsizing cu acest nou motor, instalat pe ditamai SUV-ul BMW X5? Pe un SUV care cântăreşte peste 2 tone la gol, chiar şi cu noul motor mai uşor? Mai mult ca atât, noul propulsor aduce pentru prima dată în familia lui

X5 şi o versiune cu tracţiune doar pe puntea spate, alături de o a doua, cu tracţiune integrală. Pare o cacealma germană, o abureală de marketing, o pseudo-scuză pentru cei cu conştiinţă faţă de mediu că ar polua mai puţin atmosfera în timp conduc un SUV imens... Să fie oare aşa? Ardem de nerăbdare să aflăm!

Avem la test un BMW X5 xDrive25d, cu tracţiune integrală deci, şi evident, cu transmisie automată cu 8 rapoarte.

Nu vă vorbim astăzi despre design, spaţiu interior sau o mulţime de alte aspecte comune pentru toate motorizările modelului, pentru că am făcut-o la primul test cu BMW X5 xDrive30d din toamna anului trecut şi la mega-testul cu X5 xDrive50i / xDrive30d / xDrive M50d, realizat de noi în Austria, în luna februarie a acestui an. De această dată vom trece direct la marea intrigă a maşinii din testul de astăzi – motorul, cu tot amalgamul de senzaţii pe care este capabil să le ofere!

Putere X5 xDrive25d – suficientă?

Conducem noul BMW X5 xDrive25d iniţial în mediul urban, în regim „confortabil” de condus, pentru că maşina din testul nostru e echipată cu întreg setul de regimuri posibile – de la ECO PRO, la COMFORT, SPORT sau SPORT+. Fiecare din ele poate fi personalizat în setări, dar nu există un regim suplimentar individual, pe care ai putea să ţi-l creezi, păstrând şi regimurile create de producător neatinse. În regim confortabil al suspensiei, maşina din testul de astăzi ni se pare mai moale ca orice alt BMW X5 de generaţie nouă pe care am pus mâna până acum! Explicaţia e una logică – primul exemplar testat de noi în Moldova avea „pachet M”, care includea o suspensie un pic rigidizată (deşi şi atunci menţionam că noul X5 e incredibil de moale), iar exemplarele testate de noi în Austria şi Germania aveau jante de dimensiuni mult mai mari. Acum maşina asta îmi pare atât de moale, încât nu-mi vine a crede că e un BMW. Serios, e cel mai moale BMW pe care l-am condus vreodată, într-atât de moale încât şi celor mai înrăiţi fani ai condusului odihnitor le-ar plăcea la nebunie. În zonele urbane, în regim COMFORT, dieselul de sub capotă livrează un dinamism moderat şi echilibrat, care să menţină cifra consumului la valori bune, fără a tăia de tot capacităţile dinamice, dar şi fără prea mari dorinţe de accelerări intense. Îl simţi ca un SUV capabil, pe care să-l conduci fără prea mari excese, iar dacă îţi vine totuşi pofta de ele, atunci nu ai decât să activezi regimurile SPORT şi SPORT+ pentru a pune motorul la reacţii maxime.

După kilometrii urbani de traversare a oraşului fără prea mare grijă la consum, avem o medie de consum de 8.4 litri/100 km. E o medie realistă pe care ai putea obţine-o cu un condus firesc, fără abstinenţe şi fără excese în acelaşi timp. Cifra oficială de condus urban constituie, însă 6.7 litri/100 km, dar ştiţi voi, cifrele ideale sunt date pentru străduinţă maximă la eficienţă şi noi bănuim că diapazonul de consum urban al lui X5 xDrive25d anume pe aici oscilează – vreo 6.7 litri/100 km dacă depui efort pentru un condus super eficient, vreo 10.5 litri/100 km dacă o să-l pui des şi serios la alergat şi vreo 8.4-8.5 litri/100 km dacă vei avea un regim mediu moderat de condus.

A venit, însă, şi vremea condusului extra-urban, pe unul din traseele mai bune şi mai libere ale Moldovei, cu multe curbe, dealuri şi văi, necesităţi de depăşiri şi accelerări, astfel încât să-i putem simţi potenţialul dinamic al motorului la maxim. În acelaşi regim confortabil se simte uneori nevoia apăsării mai puternice a pedalei pentru a-i imprima maşinii dinamismul pronunţat dorit. Dar se simte că miezul acestui efect nu vine de la potenţialul motorului, ci de la setările reacţiilor pedalei de acceleraţiei, care vor să favorizeze intens consumul. Încerc şi o primă depăşire a unui camion, apăs pedala puternic, motorul mă lasă să mă gândesc sigur dacă îmi doresc o asemenea acceleraţie, iar peste vreo jumătate de secundă retrogradează o treaptă şi începe să mă împingă mai serios în scaun. O depăşire un pic anemică, aş spune, care poate fi făcută atunci când ai mult spaţiu liber pe contrasens.

Mai multe maşini dau preferinţă consumului în detrimentul reacţiilor sportive în regimul confortabil sau eficient de condus, dar atunci când simt apăsări rapizi ale pedalei de acceleraţie, „evadează” pentru o clipă din setările normale de eficienţă şi îţi dau repriza necesară de dinamism pentru un episod scurt de depăşire rapidă fără a mai fi nevoie de trecerea în regim sport. Aici, BMW X5 xDrive25d nu o face decât dacă ajungi tocmai la kick down, adică la apăsarea completă a pedalei de acceleraţiei după trecerea de bariera aia de la sfârşit. La următoarea depăşire am încercat să rezolv situaţia prin padelele de schimbare a treptelor transmisiei de lângă volan. Am retrogradat eu exact în momentul de dinaintea depăşirii, apoi am apăsat puternic pedala de acceleraţii. Situaţia s-a schimbat radical – motorul a fost lăsat să livreze întregul său potenţial pe întregul diapazon de turaţii şi maşina s-a mişcat cu un dinamism impresionant. Aha, deci! Motorul ăsta poate! E vorba de creierii electronici, obsedaţi de eficienţă!

Ei bine, am trecut în regim SPORT pentru a vedea dacă maşina va putea asigura un dinamism bun fără intervenţiile mele de schimbare a treptelor. Oh, sfinte! În regim SPORT X5-ul ăsta se transformă într-o cu totul altă maşină. Suspensiile s-au întărit bărbăteşte, volanul şi-a acutizat imediat reacţiile, cutia a retrogradat o treaptă pentru a-mi menţine turaţii mai ridicate ale motorului, iar prima apăsare fină a pedalei de acceleraţie s-a lăsat imediat cu o reacţie instantanee a motorului. Vroooooom! Deşi de sub capotă sunetul nu are o rasă atât de nobilă precum unul de 6 cilindri, forţa cu care împinge el maşina înainte mă impresionează de-a binelea! Dinamismul ăsta e asigurat de un motor diesel de doar 4 cilindri şi 2.0 litri capacitate cilindrică? Repet manevrele de traseu, depăşirile sunt realizat cu rapiditate şi reacţii excelent de previzibile, maşina înaintează şi accelerează încrezută, suspensiile o menţin mult mai fixată la orice schimbare a traiectoriei! Ar fi o mare calomnie să spun că puterea acestui motor nu e suficientă pentru maşina asta – motorul ăsta de sub capotă face minuni cu tot cu cele peste 2 tone la gol ale maşinii! Dacă nu eşti un fan de puteri superlative şi ameţitoare, potenţialul motorului ăsta, cu tot cu sistem TwinPower Turbo, te va mulţumi mai mult decât ţi-ai putea dori! Are 218 CP şi 450 Nm până la urmă, iar în lume mai există motoare diesel de 3.0 litri care scot 204 CP în regim relaxat şi vreo 240-260 CP în regim mai performant. Până şi motorul diesel cu 6 cilindri în linie al bavarezilor, de pe xDrive30d, scoate 258 CP, cu doar 40 CP mai mult! Iar BMW X5 xDrive25d poate prinde prima sută în 8.2 secunde – o cifră destul de demnă pentru un SUV al cărui raport de greutate la putere stă undeva la 9.42 kg pentru fiecare cal-putere.

E o maşină de compromis, unde toate avantajele practice ale unui SUV de talie generoasă, cu tracţiune integrală permanentă, vin la pachet cu un motor diesel minimalist, dar capabil de un dinamism demn. E o combinaţie potrivită pentru timpurile noastre, când ne dorim aproape cu toţii mai multe calităţi pentru cifre de consum mai mici. BMW X5 xDrive25d te va impune să semnezi de fiecare dată pe propria răspundere permisiunea de a consuma mai mult diesel din rezervor, prin apăsarea regimurilor SPORT sau manual, şi doar atunci îţi va livra tot ce poate. Altfel, te va forţa să rămâi raţional. Dacă eşti pregătit de această birocraţie tehnică – maşina asta e pentru tine.

Consum de traseu cu BMW X5 xDrive25d

Ei bine, după ce ne-am depărtat aproape 100 km de capitala ţării, conducând mai mult în regim SPORT şi manual, gustând niţel chiar şi din SPORT PLUS, cifra medie a consumului a fost tot de 8.4 litri/100 km. Dar e o cifră la fel de relevantă pentru condusul de traseu, precum plângerea unui grăsan că nu slăbeşte, mănâncând în fiecare seară trei felii de tort cu frişcă. E necesar, deci, să trecem la un regim mult mai dietetic de condus la întoarcerea spre capitală, iar mulţimea de dealuri şi văi de pe traseu, curbe şi necesităţi de depăşiri ne vor confirma o cifră de consum cât se poate de veridică.

Suntem trei ocupanţi adulţi la bord, iar cu tot cu noi maşina trebuie să cântărească vreo 2,350 kg. Făceam pariuri imaginare despre media de consum pe care vom reuşi să o obţinem până la intrarea în Chişinău. „Eu zic vreo 6.5 litri/100 km – asta ar fi ideal”, se dă cu părerea unul dintre noi. „Poate reuşim un consum de sub 6.0 litri/100, vreo 5.9, spre exemplu”, zic eu... Între timp, colegul meu aruncă o privire spre datele tehnice oficiale şi vede acolo o cifră de 5.3 litri/100 km în regim extra-urban. „Ha!, 5.3 litri/100 km zic cei de la BMW! Ei, în condiţii de laborator poate, dar noi poate vom ajunge pe la 6 litri în cel mai bun caz” – continuă colegul meu. Înaintăm relaxaţi, purtând discuţii lejere şi păstrând viteza maşini între 80 şi 120 km/h. Aplicăm micile tactici de obţinere a unui consum mai eficient despre care vă spuneam mai multe ori – la coborârea în pantă lăsăm maşina să prindă o viteză mai mare, uneori o susţinem uşor cu acceleraţia, în timp ce la urcarea în pantă estimăm lungimea pantei şi îi lăsăm maşinii posibilitatea de a urca cu o uşoară pierdere a vitezei – de 20-30 km/h pe întreaga lungime a pantei. În felul ăsta urcarea pantelor va solicita motorul mai puţin şi media totală va fi menţinută în limite bune. Totuşi, nici aceste trucuri nu pot face o maşină mai eficientă decât pe un traseu de şes, întotdeauna drept. Doar acolo veţi putea obţine cifre cu adevărat fantastice.

Ei bine, conducem în continuare. Climatizarea la bord e pornită, iar regimul ales de noi e cel recomandat de producător pentru eficienţă maximă – ECO PRO. Aici pedala, volanul şi chiar sistemul de climatizare – toate sunt axate spre eficienţă maximă. Să vedem ce vom putea obţine până la urmă.

„Băieţi”, zic eu la un moment dat, „media noastră de consum a coborât sub 6 litri la sută, mai exact 5.8 litri/100 km!” Se pare că lucrurile devin interesante de tot, dar mai avem încă vreo 55-60 km până spre Chişinău. Ne continuăm, deci, drumul la fel de eficient. La un moment dat, ne pomenin în spatele unui camion încărcat, care urcă o pantă lungă de traseu. Aveam de ales să presăm la maxim accleraţia la urcare, cât mai avem vizibilitate, sau să aşteptăm în spatele lui până în vârful dealului, apoi, având viziune clară spre următoarea vale, să facem depăşirea. Am ales, fireşte aşteptarea. Vreme de un minut am condus lejer în spatele camionului, cu vreo 70 km/h, apoi când în faţa noastră s-a întins următoarea vale, cu cale liberă pe contrasens, am efectuat o depăşire lejeră, fără prea mare forţare a motorului, păstrând astfel o medie bună a consumului.

Cifra de pe bord, însă, ne impresionează tot mai mult. Media a scăzut, treptat, spre 5.6, 5.5 – aici menţinându-se ceva mai mult. Apoi, am obţinut şi oficialul 5.3 litri/100 km! Dar până la intrarea în Chişinău mai avem vreo 10 kilometri – vom reuşi oare să menţinem această medie excelentă?

Mai mult decât atât! Media noastră a coborât, incredibil, la 5.2, apoi 5.1 şi într-un final 5.0 litri/100 km! Ultimii vreo 3 kilometri până la intrarea în capitală asta a fost media care s-a instalat şi anume cu această cifră am sfârşit maratonul nostru de consum de 89 de kilometri! Fantastic! Am reuşit să obţinem o medie reală extra-urbană de 5.0 litri/100 km cu ditamai BMW X5 xDrive25d – un SUV imens cu tracţiune integrală permanentă! Mai bine decât cifra oficială! Jos pălăria în faţa echipei de ingineri bavarezi!

Verdict?

Verdictul nostru e cât se poate de clar. Da, BMW X5 xDrive25d e o maşină de compromis, care te motivează să conduci mai mult eficient decât dinamic, dar care poate fi şi impresionant de dinamică atunci când îi soliciţi să o facă. Preţurile pornesc de la 42,030 euro pentru versiunea cu tracţiune pe spate şi de la 44,190 pentru versiunea noastră, cu tracţiune integrală. Cu un set generos de dotări puteţi cumpăra maşina asta cu 49-50 de mii, iar dacă o dotaţi cu opţiuni exclusiviste, ajunge pe la 55-60. Lucrurile sunt cât se poate de certe – un BMW X5 xDrive25d oferă întreg setul de utilităţi practice şi de exclusivităţi luxoase la bord cu un compromis la dinamism, dar cu un mare bonus la eficienţă în consum. Dacă asta e reţeta care vă tentează, dacă mai şi călătoriţi mult, poate, cu familia Dvs., atunci motorizarea asta oferă o sumă de calităţi irezistibilă!

Incredibil... Consum de 5.0 litri/100 km pentru un BMW X5...

Instrumente utile:

» Date tehnice BMX X5 xDrive25d

» Comparaţie date tehnice BMW X5 xDrive25d vs Mercedes-Benz ML 250 BlueTEC 4MATIC
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
GALERIE FOTO (33 IMAGINI):
MAI MULTE TESTE DRIVE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter