Menu
Acasă
Search
CITIRE TEST DRIVE:

Suzuki Vitara

4 Mai 2015
Ilie Toma
Suzuki Vitara
Atunci când au apărut primele informaţii despre intenţia celor de la Suzuki de a crea un nou Vitara, ne-am binedispus, pentru că ne aminteam de simpleţea şi caracterul aventurier al vechiului Suzuki Vitara. Ne spuneam că dacă Suzuki va reuşi să creeze un model modern, care să transpună esenţa acelui caracter, va fi ceva cu totul formidabil. Iar Suzuki are nevoie de un SUV / crossover mai simplu şi mai practic decât actualul SX4 S-Cross, care a crescut în dimensiuni faţă de predecesorul său şi a urcat la un nou nivel de confort şi calitate a ambianţei la bord. Noua Vitara, deci, are o misiune clară şi importantă, iar noi ne întrebam cât de bine îi va reuşi acestui model să-şi realizeze scopurile măreţe pentru care a fost creat.

Apoi, acum mai bine de o lună, am aflat şi preţurile noului Suzuki Vitara în Moldova, rămânând şi mai plăcut surprinşi că un Vitara porneşte de la doar 11,500 euro în ţara noastră, iar un exemplar cu tracţiune integrală costă 13,500 euro. Dar ce va primi un viitor posesor al lui Suzuki Vitara pentru aceşti bani? Cât de practic şi aventurier e noul model nipon şi oare nu uită el cu totul de civilizaţie şi modernism scuzându-se printr-o filozofie simplă?

Poate avea o maşină ieftină o ambianţă plăcută?

Am folosit deliberat termenul de „ieftin” în locul mai diplomaticului „accesibil”, pentru că Suzuki Vitara nu se ascunde după nişte trucuri de marketing, ci bate direct la ţinta preţului minim, cu adevărat ieftin. Şi, în timp ce noţiunea de ieftin nu e neapărat un sinonim cu ceva derizoriu sau lipsit de demnitate minimă, la preţul lui Vitara poate concura cu el doar Dacia Duster. Ceva mai ieftină ar fi o Niva, însă, deşi aceasta din urmă se descurcă bine în offroad, despre confort sau siguranţă la bord nu putem să vorbim nici în cele mai optimiste estimări. Deci ce impresii oferă, până la urmă, noul Suzuki Vitara, dacă tot vine cu un preţ atât de accesibil?

Pentru a fi cât mai aproape de filosofia lui, noi am luat la test o maşină cu dotări de bază, dar am vrut să fie una cu tracţiune integrală. Astfel, motorizarea testată de noi ar costa 13,500 euro, numai că maşina din testul nostru are o singură opţională bifată – culoarea metalizată, la preţ de 350 euro. Maşina din test, deci, costă 13,850 euro, iar toate dotările pe care le vedeţi la interior sunt oferite standard!

Albastrul caroseriei este şi culoarea promoţională a acestui model şi recunoaştem că Vitara arată mult mai nobil cu această nuanţă de caroserie. Designul maşinii aduce o siluetă rectangulară, în stilul vechii Vitara, cu un plafon care nu coboară prea mult în spate, păstrând un spirit practic în habitaclu. În faţă capota maşinii are o margine profilată, pe care, dacă ar fi să o priveşti singular, ai putea s-o confunzi cu una de Land Rover, mai ales că şi forma blocurilor optice sprijină această analogie. E interesant, însă, să descoperim că întreg calandrul e unul surd, acoperit în totalitate, fără a juca rolul de direcţionare a curenţilor de aer pentru răcirea motorului. Radiatorul maşinii e poziţionat mai jos şi îşi trage aerul prin gurile din partea inferioară a barei de protecţie. Caroseria e bine protejată de zone de plastic în părţile de jos, iar geometria maşinii pare să ofere unghiuri de abordare destul de bune în offroad. Versiunea noastră vine şi cu oglinzi şi mânere din plastic negru, dar acestea se combină bine cu zonele de protecţie ale maşinii şi nu par a fi un neajuns. La posterior blocurile optice par să aibă o formă un pic prea simplistă şi triunghiulară, arătând parcă lipsa inspiraţiei creatorilor săi, dar nici acest element nu deranjează prea exagerat.

În dotarea de bază jantele sunt din oţel, fiind acoperite cu capace de plastic, în schimb dimensiunea lor este destul de răspândită şi practică – 215/60 R16. Profilul înalt vă va reduce grijile pe drumurile denivelate, iar diametrul de 16 ţoli vă va menţine cheltuielile pentru seturile noi de anvelope în limite raţionale.

La interior se simte adevărata atmosferă simplă a acestui model. Suzuki Vitara poate veni cu şi cu tapiţerie mai scumpă, şi cu un sistem multimedia cu display enorm, şi cu inserţii contrastante în stil aluminiu mat şi chiar cu un ceas frumos pe centrul superior al planşei de bord, dar în dotarea de bază aspectul lui e mult mai auster. Materialele sunt de o minimă decenţă, atât cât să spuneţi că nu aţi fost cu totul neglijat, dar aţi beneficiat totuşi de nişte soluţii durabile în timp. Plasticul panourilor uşilor e ceva mai pretenţios, părând pătat în lumina soarelui, dar o îngrijire mai esenţială în adâncurile porilor lui poate rezolva acest simptom. Plasticul planşei de bord este dur, fără mofturi precum polimerii moi şi fără măcar vreo imitaţie în acest stil. Nu, Suzuki Vitara e cât se poate de onest cu Dvs. şi nu vă păcăleşte cu falsuri. Dar nici să spui că vreun element al habitaclului e necalitativ nu poţi. Nu, e acelaşi plastic japonez dur, dar rezistent şi durabil în timp ca aspect, care s-a regăsit mult timp cu succes pe foarte multe modele nipone. E drept că între timp până şi unele modele nipone au migrat la materiale mai moderne, dar dacă în cazul lui Vitara avem de-a face cu un model mai simplist în abordare, e oarecum firesc să descoperim acest tip de plastic la interior. Şi până la urmă noi, cei care am exploatat cu bine aproape 6 ani o maşină japoneză de nouă, ne simţim bine într-o asemenea ambianţă.

Poziţia la condus e plăcută, dar îţi lipseşte, parcă, o cotieră centrală, deşi am sesizat lipsa ei după abia vreo 30 de minute de la începutul testului. Spaţiul e foarte generos pentru pasagerii faţă, inclusiv şi pe înălţime. Pasagerii banchetei spate beneficiază de toate avantajele siluetei practice a lui Vitara, având spaţiu vast atât pe lăţime, cât şi pe înălţime. Spaţiul pentru genunchi e la limita decenţei dacă staţi în urma unui pasager înalt, iar dotarea de bază vă va impune să vă coborâţi geamurile mecanic. Guri de ventilare dedicate pasagerilor de aici nu există.

Senzaţii în condus

Sub capota noului Suzuki Vitara în Moldova se poate regăsi deocamdată doar propulsorul de 1.6 litri pe benzină. E un motor aspirat natural, de 120 CP. Cutia de viteze a exemplarului din testul nostru e una manuală şi are doar 5 trepte. Treptele transmisiei, însă, sunt destul de lungi, astfel că până şi în afara oraşului, la viteze de autostrăzi, motorul nu pare turat excesiv de tare. Tandemul motorului şi a transmisiei lui Vitara e demonstraţia cât se poate de clară a faptului că nu numărul de trepte contează cel mai mult pentru o funcţionare bună a maşinii la un diapazon larg de viteze, ci felul în care acestea sunt etajate.

La demarările din oraş, s-ar putea să simţiţi uneori nevoia de a tura motorul până la vreo 3 mii rpm dacă vreţi un condus mai dinamic, pentru că motorul lui Vitara îţi oferă un cuplu mai util la turaţii ceva mai mari. Dar sunetul motorului nu este prea intrusiv şi, poate chiar mai important, consumul rămâne moderat chiar şi atunci când turaţiile medii cresc. Deci nu vă temeţi să turaţi propulsorul lui Vitara! Şi peste câteva zeci de minune îţi spui că Vitara e foarte compactă şi agilă pentru un condus dinamic în oraş, mai ales într-un oraş cu gropi precum capitala noastră! Eh, uite că Vitara îţi permite să abordezi străzile puternic cariate fără ezitare, să nu faci obsesie de gropi şi până la urmă să ajungi mult mai repede din punctul A în B! Da, suspensia lui Vitara absoarbe foarte bine şocurile carosabilului, deşi nu se poate pune că maşina ar fi excesiv de moale sau maleabilă. Are o fermitate specifică unui Suzuki, dar se descurcă de minune cu gropile autohtone!

La condus de 120-140 km/h Suzuki Vitara are o ţinută destul de bună şi încrezută, dar, dacă se va recurge la manevre bruşte în volan, va urma un ruliu firesc al caroseriei, după care maşina îşi va recăpăta încrederea în sine şi-şi va urma cuminte cursul.

Ruliul are loc din cauza centrului de greutate un pic mai ridicat, a roţilor nu foarte late şi a profilului mai înalt, dar Vitara e destul de informativă şi predictibilă în comportamentul său, aşa că nu vei fi luat prin surprindere niciodată. Chiar şi cu o viteză mai mare la abordarea unui sector, vei şti parcă de dinainte cât se va înclina maşina, până unde îi este limita aderenţei, pe unde va avea mici pierderi de aderenţă şi unde va fi punctul de intrare în sectorul dorit. E o maşină cinstită, care comunică bine cu cel de la volan şi-i spune din start ce poate, cât poate şi pe unde poate.

După câţiva zeci de kilometri parcurşi pe trasee extra-urbane, constatăm şi un fapt mai puţin aşteptat de la un Suzuki cu preţ atât de accesibil: Vitara are şi o izolare fonică relativ bună la interior. Zgomotul la rulare e mic, datorită aplicării unui material textil în zona aripilor, zgomotul motorului e de asemenea puţin intrusiv, doar nişte sunete aerodinamice mai făcându-se auzite din zona oglinzilor şi a mânerelor uşilor. Per total, însă, Vitara e destul de liniştit la interior.

Un alt factor care ne impresionează e consumul. Am condus dinamic în oraş iniţial, apoi destul de dinamic în regim extra-urban, iar media afişată a coborât între timp la doar 6.6-6.7 litri/100 km! Pentru un SUV cu motor pe benzină, cu o cutie de viteze cu 5 trepte, e o cifră extraordinar de bună!

Suzuki Vitara în offroad

În prima escapadă de offroad ne-am convins că noul Vitara are o geometrie foarte bună, care-ţi permite căţărări îndrăzneţe. Apoi, uite că ajunseserăm pe un teren acoperit cu iarbă mustoasă, sub care pământul era încă umed de tot. Ne-am zis că e cazul să testăm eficienţa tracţiunii integrale. Am cuplat regimul SNOW al selectorului, apoi am pus şi LOCK, impunând astfel sistemul de tracţiune integrală să trimită întotdeauna cuplu şi către puntea spate. Am pornit cu treapa 1, apoi şi treapta a 2-a, într-un cerc cu un diametru de vreo 10-15 metri sporind viteza. Evident, forţa centrifugă la un astfel de exerciţiu va încerca să ne împingă la un moment dat de pe raza cercului mai departe, făcându-ne să derapăm prin subvirare. Dar nu şi dacă sistemul de tracţiune integrală funcţionează eficient, trimiţând cuplu şi punţii spate şi ajutându-ne astfel să nu subvirăm, dar să putem menţine linia cercului nostru alunecos. Ceea ce a urmat ne-a impresionat profund. Am simţit o maşină cu un sistem integral care şi-a făcut treaba cu adevărat! Am simţit roţile spate ale lui Vitara muşcând şi ele, de rând cu cele faţă, din pământul ud dedesubt, iar maşina continua să înainteze cu viteze pe traiectoria circulară foarte provocatoare! Din când în când, scurte intervenţii ale sistemului de stabilizare a traiectoriei mai frânau roţile din interiorul virajului, apoi sistemul de tracţiune integrală direcţiona din nou cuplul către roţile potrivite, iar maşina noastră muşca pământul de sub ea cu efecte minime de subvirare! Nu ne-am aşteptat ca sistemul de tracţiune integrală a lui Vitara să lucreze atât de bine punctat şi eficient în condiţii realiste, deşi e ghidat electronic până la urmă. Iar ca să ne convingem de avantajele lui, am mers pe alături, repetând un nou cerc, cu sistemul pus într-un soi de regim automat, cu intervenţii mai limitate. Eh, aici maşina a ieşit în afara razei cercului imediat, la prima acţiune a forţei centrifuge. Diferenţa e uriaşă! Iar sistemul de tracţiune integrală ALL GRIP al lui Suzuki Vitara primeşte o notă maximă din partea noastră, pentru felul în care se descurcă în offroad adevărat! E cu mult peste aşteptările modeste pe care le aveam! Şi uite că mai apoi am mers într-o altă escapadă de offroad, prin praf şi drumuri nepavate. La un moment dat am vrut să trecem şi pe un râu mic, dar trecerea era foarte accidentată şi la abordarea ei eram pe punctul de a atinge protecţia din plastic din partea inferioară a barei de protecţie. N-am vrut să riscăm a o face, dar, dacă ea avea să fie cu 2-3 cm mai ridicată, Vitara trecea fără probleme. Dar până la urmă, ceea ce i-am cerut Vitarei să facă a fost din domeniul competiţiilor de offroad. În condiţii dificile mai răspândite, însă, Suzuki Vitara se descurcă excelent.

Verdict: Suzuki Vitara

În timp ce ieşeam din ultima escapadă de offroad, conducând noua Vitara, constatam plăcerea şi lejeritatea cu care maşina asta se conduce pe teren accidentat. La volanul ei, nu ţi-e frică de natură şi de condiţiile ei fireşti, pentru că maşina asta e creată pentru ele şi îi place să înainteze în mijlocul lor! Acolo, în offroad, îţi place simplitatea te la interior, pentru că nu te gândeşti că vai, ţi-ai putea prăfui inserţiile de piano black sau tapiţeria de piele bej. Un aspirator ulterior şi o cărpă umedă le rezolvă pe toate. Fiţi mai practici, îţi spune maşina asta! Iubiţi natura, iubiţi viaţa aşa cum e ea şi nu vă ascundeţi după artificii fragile!

Da, Suzuki Vitara vine cu o abordare simplistă la interior, dar în acelaşi timp are o decenţă în toate. Materialele sunt simple, dar nu sunt necalitative, designul exterior e destul de atractiv, iar în habitaclu îţi dai seama până la urmă că şi în dotarea de bază ai tot de ce ai cu adevărat nevoie în timpurile noastre! Ai un computer de bord, ai un sistem audio multimedia cu port USB şi mai ai şi conexiune Bluetooth pentru telefon cu comenzi pe volan. Poţi vorbi la telefon, îţi poţi încărca telefonul şi poţi asculta un flash cu muzică bună în călătorii, iar printre toate te mai poţi şi aventura într-o zi de week-end acolo unde-ţi pofteşte inima, spre nişte noi aventuri! Îţi iei fiul pe bancheta din spate şi mergi să-i arăţi ţara, în esenţa ei! Iar pe lângă toate, deşi are un preţ ieftin, Suzuki Vitara nu e soluţie ieftină făcută de nevoie, cu multe compromisuri. Modelul acesta tocmai a luat 5 stele la EuroNCAP, cu baremulde testare din anul 2015, iar asta demonstrează tuturor că o maşină foarte accesibilă poate fi şi foarte sigură! Nu există astăzi nici un alt SUV pe piaţă care să coste 11,500 euro şi să ia 5 stele în aceleaşi condiţii la siguranţă!

Am îndrăgit într-atât de mult maşina asta, încât ne-a venit o idee trăsnită până la urmă. Mulţi dintre conaţionalii noştri apreciază la SUV-uri capacitatea de a te aventura cu ele în zonele cu teren accidentat ale ţării noastre. Şi atunci când ajung să-şi cumpere maşini premium, nu optează pentru sedanuri, ci pentru SUV-uri, dând multe zeci de mii de euro pentru SUV-urile premium, cu care să iasă din când în când în offroad, iar restul zilelor să îi slujească drept maşini „normale” pe drumuri urbane şi extra-urbane. Suzuki Vitara îţi oferă o perspectivă mult mai interesantă şi palpitantă: în locul unui SUV premium scump să-ţi cumperi un sedan premium pentru acel confort desăvârşit pe care ţi-l doreşti, iar de banii rămaşi să-ţi cumperi un Vitara pentru week-end-urile din offroad! Cu maşina asta te-ai putea aventura mai interesant şi mai departe, acolo unde nu ţi-ai mai face griji de noroi şi praf şi de orice altceva! Aventura ar fi mai autentică, mai intensă, pentru că Vitara e mult mai îndrăzneţ în a se murdări prin noroi! Iar colegul meu îmi spune că mă gândesc poate un pic prea departe, că Suzuki Vitara ar putea fi perfect şi în rolul unei singure maşini de familie în ţara noastră! Şi nu am cum să nu fiu de acord! Cu 13,850 euro, Suzuki Vitara îţi oferă mult mai mult decât îţi poţi dori de la o maşină de familie de preţul acesta în ţara noastră! Ai şi siluetă de SUV, şi spaţiu imens, şi portbagaj destul de generos, şi confort bun la bord, şi consum moderat, şi costuri de mentenanţă raţionale, şi adaptabilitate avansată pentru condiţiile de exploatare ale ţării noastre, dar şi siguranţă! Ce-ţi mai poţi dori de la o maşină de 13,500 euro în Moldova? Da, unicul neajuns al ei va fi că ea nu se va dovedi pe placul celor ce caută să fie alintaţi cu materiale moi şi fiţoase la bord. Dar uneori e bine să fim mai simpli. E mai plăcut, mai firesc şi mai interesant chiar!
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
GALERIE FOTO (81 IMAGINI):
MAI MULTE TESTE DRIVE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter