CITIRE TEST DRIVE:
Noua generaţie Audi A4
4 Februarie 2016
Ilie Toma
Precedenta generaţie a lui Audi A4 a fost una de un succes enorm, care a dictat, practic, începutul unei noi ere de design pentru Audi. Era un model care, atunci când a fost lansat, i-a năucit de-a binelea pe concurenţi, ridicând enorm de mult bariera standardelor din segmentul D premium. Noi, cei de la PiataAuto.md, ne mai amintim şi acum senzaţiile plăcute în condus ale acelei generaţii, pe care am testat-o prin 2007-2008, la scurt timp după apariţia sa. Ne plăcuse elasticitatea nemaivăzută a motorului diesel 2.0 TDI, cu care era echipat acel exemplar, calitatea foarte bună a materialelor de interior, dar şi ţinuta exemplară de drum a maşinii, chiar dacă aveam de-a face cu o maşină cu tracţiune faţă. Şi acum, uite că avem în faţa noastră primul Audi A4 de generaţie nouă, poposit în Moldova, la un prim test drive exclusiv! Între timp, noi ne-am cunoscut şi mai mult cu segmentul din care face parte A4, exploatând de mai bine de un an unul din concurenţii esenţiali ai lui A4 Mercedes-Benz C-Class. Prin urmare, vom putea analiza şi mai profund senzaţiile şi caracteristicile noului Audi A4! Şi unde mai pui că noi avem astăzi la test şi o motorizare comparabilă cu ceea ce exploatăm noi exemplarul Audi A4 din mâinile noastre e dotat cu propulsorul 1.4 TFSI, ce dezvoltă 150 CP şi 250 Nm. Să vedem, deci, ce înseamnă cu adevărat noua generaţie Audi A4!
Prezenţă
Dacă am compara predecentul A4 cu noua generaţie, evoluţia este evidentă şi extrem de consistentă. Formele au devenit mai atletice între timp, mai suple, mai moderne şi mai progresiste. Dacă, însă, comparăm noua generaţie A4 cu alte modele din gamă, pornind de la A3 la A6, vom constata un limbaj de design foarte similar şi doar un ochi bine antrenat al unui fan al mărcii le va distinge rapid la prima vedere, mai ales la partea frontală.
Noua generaţie A4 se poate lăuda şi cu interpretări diferite de design, care-i conturează personalitatea mai aproape de spiritul pe care vi-l doriţi. Dacă BMW Seria 3 are Modern Line, Luxury Line şi Sport Line, la care se adaugă M Package, iar Mercedes-Benz C-Class are interpretările Avantgarde şi Exclusive, la care se adaugă pachetul AMG, atunci Audi A4 poate veni în interpretare simplă, Sport, sau Design, la care se adaugă şi pachetul S-Line. Prin urmare, şi modelul din Ingolstadt poate lua întruchiparea pe care v-o doriţi cel mai mult. Noi avem la test un model o interpretare simplă, dar care oricum nu duce lipsă de sportivitate şi eleganţă în aspect.
Proporţiile modelului sunt sunt plăcute ochiului, respectând tradiţia segmentului. Portiera spate e niţel mai scurtă decât cea din faţă, însă în spatele acestei portiere mai există un geam mic triunghiular, care continuă linia spaţiului vitrat, cam cum se întâmplă şi la Audi A6. Conturul portbagajului, privit din lateral, e destul de scurt şi sportiv, însă în faţă roţile nu au fost împinse prea mult spre extremitatea faţă a maşinii, la fel ca modelele germane concurente, probabil din considerentele tracţiunii faţă. Totuşi, trebuie să ştiţi că motorul lui Audi A4 e montat longitudinal sub capotă, nu transversal, aşa că Audi rămâne fidel unor caracteristici proprii clasice, iar această montare are cu siguranţă efecte benefice în echilibrarea maselor inerte pe puntea faţă.
Posteriorul noului Audi A4 ne place nouă cel mai mult, poate. Forma portbagajului, proeminenţele continuate între cele două blocuri optice îi accentuează frumos lăţimea modelului, amintind oarecum de Audi A8 facelift. Deşi seamănă simţitor cu multe alte modele Audi, noul A4 este, totuşi, o maşină cu un design extrem de reuşit. Dacă vreţi să-i accentuaţi prezenţa ultra-progresistă, noi v-am recomanda să optaţi pentru farurile full-LED, care au contururi LED mai interesante decât LED-urile de pe ediţia noastră. Dar luminile full-LED cu tehnologie matrix sunt ceva mai scumpe la Audi decât la concurenţii săi direcţi. Totuşi, funcţionarea acestora pe timp de noapte, mai ales la drum lung, îşi merită investiţia mult mai mult decât un pachet de design mai sportiv sau orice altă dotare mai puţin necesară, aşa că noi v-am recomanda să le bifaţi în lista de opţionale.
Ambianţă interioară
Nu ţinem minte niciun model Audi testat de noi în ultimii 10 ani, de când testăm noi maşini, care să-şi fi dezamăgit ocupanţii habitaclului cu materiale inadecvate. Audi a avut întotdeauna materiale admirabile de interior, cu o calitate excelentă a asamblării, depăşindu-şi de multe ori concurenţii la acest capitol. Şi noua generaţie Audi A4 respectă tradiţia calităţii ireproşabile a materialelor toate sunt plăcute ochiului şi atingerii, toate par autentice şi alese cu gust. Ne-a plăcut îndeosebi calitatea inserţiilor de lemn de pe planşa de bord şi de pe tunelul central. Dar şi pielea şi Alcantara, cu care sunt tapisate scaunele, merită menţiuni separate.
Designul bordului e plăcut de simetric, dar este de asemenea mai suplu, cu un acent pe zona centrală a planşei, conturată de continuarea prizelor de aer, într-un stil similar cu noul Passat. Efectul vizual e plăcut, iar astfel se accentuează lăţimea habitaclului. Comenzile sistemului de climatizare sunt foarte reuşit grupate, iar levierul transmisiei de pe tunelul central reproduce stilul ultimelor modele mari lansate în gama Audi. Se poate sprijini mâna pe el şi opera comenzile poziţionate înaintea lui.
Am fost un pic dezamăgiţi se sistemul multimedia, montat pe versiunea din testul nostru. Faptul că nu mai dispune de CD e acceptabil, pentru nu prea mai sunt mulţi cei care folosesc CD-uri într-o eră a flash-urilor USB şi a smartphone-urilor pline de muzică. Însă acest sistem nu disune nici de conexiune USB pentru vreun flash, unicul port USB existent la bord fiind destinat exclusiv încărcării telefoanelor. Astfel, dacă vreţi să ascultaţi muzică de pe vreun suport, aveţi doar posibilitatea conexiunii Bluetooth Audio. Prin urmare, smartphone-ul Dvs. va fi unicul purtător de muzică la bord, offline sau online, aşa că asiguraţi-vă că aveţi un telefon cu mult spaţiu de stocare pe el. Evident, recepţionarea posturilor de radio încă mai e prezentă. Calitatea grafică a display-ului este demnă, dar nu desăvârşită. Carenţe se observă şi la reproducerea imaginilor video ale camerei de marşarier. Prin urmare, noi v-am recomanda să optaţi pentru un sistem multimedia mai avansat la bordul lui Audi A4, pentru că modelul dispune de posibilităţi enorme la acest capitol or, într-o eră a tehnologiilor un sistem multimedia mai avansat schimbă esenţial calitatea experienţelor de la bord pentru mulţi ani înainte.
Poziţia de condus e foarte plăcută, scaunului şoferului putând fi amplasat jos, pentru senzaţii mai sportive. Cotiera înaltă favorizează şi o poziţie relaxantă la drum lung, volanul putând fi ţinut cu mâna stângă şi dreaptă în timp ce cotul drept se sprijină de cotieră. Şi suportul lateral al scaunelor faţă e foarte bun. Vizibilitatea este foarte bună, mai bună decât la concurenţii săi, datorită geamurilor mai înalte şi montanţilor mai subţiri, mai ales în spate. Cadranele de bord sunt informative şi plăcute ca design, noi având de-a face cu versiunea analogică a acestor cadrane.
Pe bancheta spate se poate sta foarte comod graţie profilării reuşite a şi a unui unghi reuşit de înclinare. Şezutul e subţire, pentru a favoriza spaţiul pe înălţime. Un pasager de 1.87 metri înălţime, aşezat în spate după e reglare anterioară a scaunului şoferului, va simţi că spaţiul pentru genunchi este exact suficient, dar fără surplusuri, aceeaşi senzaţie persistând şi pe înălţime. Prin urmare, la generozitatea spaţiului oferit pasagerilor spate, noul Audi A4 rămâne mai tradiţional segmentului din care face parte şi nu vrea să muşte din generozităţi ierarhic superioare, cum o face C-Class, de exemplu. O altă carenţă este lipsa gurilor de ventilare pentru pasagerii spate în dotarea testată de noi, or, aceasta e disponibilă doar opţional.
Portbagajul e destul de generos, dar nu e cel mai mare din segment, pierzând mai ales la lăţime, întrucât căptuşeala interioară ascunde mai multe componente structurale ale maşinii decât se întâmplă în cazul concurenţilor. Totuşi, pentru un volum rezonabil de bagaje aici va exista întotdeauna spaţiu.
Un aspect care ne-a impresionat plăcut este izolarea fonică a interiorului! La acest capitol noua generaţie Audi A4 vine cu caracteristici desăvârşite, în habitaclu dominând liniştea dată de un interior izolat fonic de jur împrejur, cu consistenţă şi fără scăpări!
Senzaţii în condus
După cum vă spuneam la începutul acestui test, noi conducem noua generaţie Audi A4 echipată cu un motor turboaspirat pe benzină, 1.4 TFSI, care livrează 150 CP şi 250 Nm. Puterea este transmisă punţii faţă prin intermediul unei cutii de viteze automate cu dublu ambreiaj S tronic.
Din primele momente la volan eşti impresionat mai ales de direcţie, de senzaţia de uşurinţă neobişnuită în mânuirea volanului în dreapta şi în stânga, dar în acelaşi timp de conectivitatea volanului cu roţile. Nu există nici cel mai mic ruliu, volanul părând o parte integră cu roţile pe care le gestionează, chiar dacă se mânuieşte atât de uşor.
Maşina testată de noi este dotată cu pachetul de drumuri rele, ceea ce înseamnă gardă la sol sporită şi arcuri ceva mai capabile să facă faţă drumurilor rele. În cazul lui Passat, spre exemplu, acest pachet de drumuri rele cauza generarea unor sunete neplăcute la suspensia spate, mai ales la o maşină fără prea mulţi ocupanţi la bord. Noul Audi A4, însă, nu împarte platforma tehnică alături de Passat, ci e construit pe platforma MLB2, adică pe o versiune adaptată modular a platformei lui Q7 şi a altor modele viitoare de talie generoasă din gama Audi! Prin urmare, avem de-a face cu o abordare mult mai consistentă în cazul lui A4. Pe puntea faţă avem o suspensie cu 5 braţe de stabilizare, subcadru de aluminiu şi stabilizator tubular, în timp ce pe puntea spate vorbim de o suspensie multilink cu subcadru flexibil. O construcţie suficient de complexă, deci, pentru a-i imprima modelului o ţinută rutieră demnă de un concurent premium din acest segment, or, sedanurile premium de segment D au fost întotdeauna printre cele mai plăcute maşini de condus din lume.
Iar complexitatea şasiului lui Audi A4 se simte imediat în senzaţii de condus. Deşi vorbim de tracţiune faţă, maşina ia virajele cu o precizie admirabilă, fără tendinţe de subvirare, cum se întâmplă în cazul unor modele cu nişte simple proptele McPherson. Aici simţi cum toate patru roţi, cu toate braţele care le leagă, funcţionează într-un unison plăcut pentru a menţine aderenţa maşinii şi a-i asigura precizia excelentă a traiectoriei. Iar cu un dozaj suplimentar al acceleraţiei, se poate obţine un condus foarte sportiv. La concurenţii cu tracţiune spate ai lui A4, ai parte de o precizie similară, însă acolo simţi puritan cum cuplul trimis punţii spate scoate maşina din viraj într-un mod specific, sportiv, şi antrenant, în timp ce aici ai doar senzaţia unei precizii de nemişcat, fără a fi nevoie să gândeşti premeditat cu efecte fizice. Un fel de job done şi gata, la fiecare trecere de viraj, fără prea multă distracţie, dar în acelaşi timp fără pic de ezitări, aşa încât să te poţi concentra la alte frumuseţi de prin jur.
Maşina din testul nostru nu e echipată cu suspensie adaptivă, deci amportizoarele au acelaşi comportament întotdeauna, iar aceste caracteristici, de care am vorbit mai sus, le-am simţit pe un asemenea exemplar cu suspensie simplă, la care se mai adaugă şi pachetul de drumuri rele cu gardă la sol sporită. Puteţi, deci, să vă imaginaţi că senzaţiile sportive sunt şi mai accentuate la versiunile cu suspensii fără pachet de drumuri rele şi eventual cu totul desăvârşite la cele cu suspensii adaptive. Pachetul de drumuri rele al maşinii din testul nostru, de altfel, ne-a impresionat prin neafectarea ţinutei exemplare de drum a maşinii. Mai mult ca atât, Audi A4, echipat cu acest pachet, înghite neaşteptat de bine gropiile şi cariile carosabilului autohton! Da, o astfel de suspensie pe Audi A4 e tocmai ceea ce ar fi recomandat un doctor în inginerie pentru un asemenea sedan care va avea de înfruntat zi de zi condiţiile drumurilor noastre! Iar suspensia e şi destul de moale şi confortabilă, pe lângă buna capacitate de absorbţie! Îndrăznesc să spun că dintre toţi concurenţii pe care i-am testat recent, A4 cu asemenea suspensie are cea mai bună capacitate de absorţie a denivelărilor autohtone! Ne-au plăcut şi frânele sunt foarte ferme şi dispun de rezerve mari, aşa cum îi şade bine unui sedan premium de această talie.
Dar cum se simte motorul 1.4 TFSI de pe noua generaţie Audi A4? Cum se simte tandemul dintre motor şi cutia de viteze automată? Ei bine, propulsorul îţi dă senzaţia specifică a turboaspirării moderne, cu cuplu generos oferit de la turaţii joase, or, cuplul maxim de 250 Nm este disponibil între 1,500 şi 3,500 rpm. Motorul lui Audi A4 prinde repede turaţii, însă nu are senzaţia aia omniprezentă de abundenţă imediată de cuplu, ea venind cu adevărat fie după un moment de ezitare la turaţii de 1,100-1,700 rpm, fie imediat la turaţii mai mari. La un condus liniştit, atunci când presaţi brusc pedala până pe la jumătate, de exemplu, pentru efectuarea unei depăşiri, cutia de viteze va ezita agoritmic vreo secundă-două înainte de a se decide să intervină cu o retrogradare, care să vă imprime dinamismul dorit. Odată inclus acest algoritm, însă, schmburile treptelor transmisiei sunt foarte prompte, şi efectuate la timpul potrivit, fără absolut nicio sacadare, spre o deosebire neglijabilă de concurenţi. De altfel, dacă vă doriţi dinamism mai pronunţat, puteţi trece cutia de viteze pe regim manual, cu schimbarea treptelor prin padelele de lângă volan. În acest caz cutia de viteze reacţionează absolut impecabil, fără niciun moment de ezitare. Şi regimul Sport al transmisiei se dovedeşte a fi extrem de eficient în favorizarea dinamismului maxim. Şi deoarece el nu influenţează suspensia în niciun fel, poate fi folosit cu uşurinţă şi pe drumuri rele, dictând doar schimbări dinamice tandemului motor-cutie. Aşa că noul Audi A4 1.4 TFSI se conduce extrem de plăcut şi are şi instrumente de adaptare pentru situaţii mai specifice. În regim normal de condus, e destul de liniştit şi lejer, fără reacţii convulsive, însă dacă vă doriţi să scoateţi mierea din el, treceţi cutia de viteze în regim manual sau Sport şi aveţi imediat tot ce vă trebuie la îndemână. La putere maximă, cei 150 CP şi 250 Nm sunt mai mult decât suficienţi pentru un dinamism demn de admiraţie! Iar acceleraţia de la 0 la 100 km/h se poate realiza în 8.5 secunde un timp destul de bun pentru acest motor, zicem noi!
La începutul testului, cu mult condus urban şi multe staţionări pe loc cu motorul pornit, aveam o medie iniţială de puţin peste 10 la sută destul de irelevantă pentru o exploatare normală. Însă după mai mulţi kilometri de traseu, în condiţii de iarnă, am redus această cifră irelevantă până spre sub 8 la sută. Prin urmare, la un condus lejer la un drum lung, noi suntem siguri că aţi putea obţine un consum situat în jurul valorii de 6 la sută, poate chiar şi sub 6, cum obţinem noi cu concurentul lui A4, motorizat comparabil. Prin urmare, motorul e cu adevărat eficient, şi dacă nu vă doriţi un dinamism din ăla de model super sport, propulsorul 1.4 TFSI e mai mult decât suficient, chiar şi pentru un asemenea sedan ca Audi A4!
Cât costă Audi A4 în Moldova?
Noul Audi A4 porneşte în Moldova de la un preţ de 27,000 euro, cu aceeaşi motorizare 1.4 TFSI de 150 CP, cuplată la aceeaşi cutie automată (manualele lipsesc din oferta pentru Moldova), în dotare de bază. Maşina testată de noi, cu tot cu dotări opţionale, costă 34,800 euro.
Verdict: noua generaţie Audi A4
Noua generaţie a lui Audi A4 vine cu o evoluţie extrem de consistentă şi corectă faţă de predecesorul său. Da, designul modelului pare un pic prea puţin distinct faţă de alte modele Audi, mai ales la partea din faţă, dar dacă e să-l comparăm cu generaţia precedentă, noul Audi A4 a făcut un nou pas gigantic şi l-a făcut în direcţia corectă. Ambianţa de interior e extrem de calitativă şi extraordinar de bine antifonată. Pasagerii spate au loc suficient, exact cât să încapă în confort, însă nu se poate spune că există multă rezervă la acest capitol. Pentru o experienţă desăvârşită la bord, am recomanda să optaţi şi pentru un sistem multimedia mai avansat.
Ne-a impresionat foarte mult suspensia modelului, întregul şasiu şi direcţia acestuia e extrem de bine echilibrat şi precis, chiar şi cu pachetul de drumuri rele, astfel încât maşina are o ţinută de drum impecabilă. Până şi în viraje comportamentul maşinii e desăvârşit, în ciuda tracţiunii pe puntea faţă, iar asta se datorează aceluiaşi şasiu bine conceput. Mai mult ca atât, cu pachetul de drumuri rele suspensia noului Audi A4 s-a dovedit a fi şi extrem de capabilă în absorbţia denivelărilor care ne înconjoară în ambianţa ţării noastre, fapt de care duc niţel lipsă modelele concurente ale lui Audi A4. Ne-a plăcut şi propulsorul turboaspirat de 1.4 litri, cu 150 CP şi 250 Nm la activ. E suficient de elastic şi dinamic în condus normal, poate cu mici ezitări ale cutiei de viteze la schimbarea bruscă a regimului din condus din lejer în sportiv, însă odată trezit la viaţă motorul şi cutia fac un mariaj bun în asigurarea unui dinamism demn. Regimul sportiv al transmisiei, sau cuplarea manuală a treptelor cu padelele de lângă volan pot oferi acel plus desăvârşit de sportivitate pe care vi l-aţi putea dori la urcarea unor drumuri montane şerpuitoare.
Da, noul Audi A4 se simte foarte consistent în inginerie şi calitate, lucrurile din substratul său evoluând poate chiar mai mult ca designul. Şi suntem nevoiţi să recunoaştem, chiar dacă exploatăm cu plăcere unul din concurenţii esenţiali ai lui A4, că germanii de la Audi au făcut o treabă admirabilă cu noua generaţie A4, creând un concurent redutabil în acest segment, un concurent care se bate de la egal la egal cu concurenţii săi într-o luptă corectă, în care anumite atribute sunt oferite în doze mai mici, iar altele în doze mai mari, dar cu siguranţă peste tot în limite generoase, caracteristice segmentului premium. În mare parte, alegerea va fi una a gustului şi preferinţelor emoţionale, dar noi ne-am bucurat să descoperim în noul Audi A4 o inginerie şi o consistenţă peste aşteptări! Cine câştigă cu adevărat în acest segment, astăzi, Audi A4 sau un alt concurent - ne rămâne să descoperim într-un viitor test comparativ!
GALERIE FOTO (60 IMAGINI):