CITIRE TEST DRIVE:
TEST DRIVE: Ford Ranger Raptor
25 Octombrie 2019
Ilie Toma
Şmecher şi intimidant cam aşa i s-ar traduce porecla dată de cei de la Ford lui Ranger Raptor. Dar o merită el oare? Este el oare un pick-up cu adevărat nebun, care să se ridice la înălţimea numelui de Raptor, aplicat pe pick-up-ul american nebun, cu motor nebun de 5 litri?
Pentru a afla asta, am mers în Croaţia, la testul internaţional al noului Ford Ranger Raptor în versiune europeană. Haideţi să vedem, deci, cât de sălbatic şi interesant e acest Raptor!
Un pic de lumină de la bun început
Trebuie să aducem claritate chiar din start. Numele Raptor înseamnă o pasăre prădătoare, iar ideea de a-l aplica pe un pick-up de performanţă se asociază cu frecventele momente în care un asemenea pick-up trece offroad-ul prin aer, sărind ca pe trambulină de pe un deal pe altul. În SUA există un Ford F-150 Raptor, care a apărut în mai multe interpretări, inclusiv din cele pregătite de raliu, iar inspiraţia celor de la Ford de a crea asemenea pick-up-uri vine din renumita cursă de raliuri în teren accidentat Baja. Astăzi în gama americană Ford există acel demenţial F-150 Raptor, care poate fi motorizat fie de un propulsor V6 turboaspirat, pe benzină, fie de un V8 de 5.0 litri. Acel pick-up e de-a dreptul animalic — gardă la sol nebună, suspensie cu amortizoare duble şi arhitectură diferită, unghiuri de atac şi degajare extreme, dar şi o stilistică menită să-i expună aceste calităţi.
Ceea ce avem noi astăzi, însă, e un alt Raptor. E bazat nu pe imensul pick-up american F-150, ci pe Ranger, pick-up-ul mai mic şi mai internaţional al celor de la Ford. Însă şi modelul nostru vrea să ne convingă că are acelaşi ADN de prădător în el. Vine echipat cu anvelope de offroad standard, are o gardă la sol crescută faţă de Ranger-ul normal, are scuturi puternice de protecţie pe partea sa inferioară, unghiuri de atac şi degajare îmbunătăţite, amortizoare ranforsate, dar nu duble, mai multe regimuri avansate de funcţionare a tracţiunii integrale, printre care şi unul numit Baja, dar şi putere mai mare sub capotă. Însă nu vorbim de un benzinar cu cilindree imensă, ca în SUA, ci de un propulsor diesel biturbo de 2.0 litri, care livrează 213 CP şi 500 Nm cuplu maxim. Cutia de viteze la care e cuplat motorul a rămas aceeaşi ca şi la Raptorul american — una automată, cu tocmai 10 trepte la activ!
Numai bun de jucat cu el în offroad, nu? Într-atât de bun de jucat, încât şi lansarea lui Ranger Raptor a avut loc la o conferinţă de jocuri video — Gamescom — în Germania. Hai să ne jucăm şi noi cu el un pic, atunci!
Jocul de-a drift-ul
Pe dinafară, maşina îţi spune imediat că ea poate face treabă în offroad dur. Uite-aşa, pur şi simplu. Iar când urci la volan, senzaţia asta ţi se amplifică şi mai mult! Interiorul nu e la fel de agresiv ca şi exteriorul, dar are nişte picanterii gustoase, precum forma mai sportivă a volanului, cu linie roşie pe centrul de sus, sau scaunele foarte profilate pentru un pick-up, tapisate combinat cu Alcantara.
Am urcat la volan într-o dimineaţă răcoroasă, care a umezit un pic asfaltul, iar iniţial aveam de parcurs un traseu asfaltat, civilizat, pentru a ajunge la teritoriul sălbatic de offroad. Primul lucru care m-a mirat enorm a fost cât de uşor poţi face derapaje cu puntea spate pe asfalt. Ranger Raptor are o tracţiune integrală decuplabilă mecanic, iar eu am pornit cu ea în poziţia de tracţiune spate, aşa că toată puterea motorului biturbo pleca spre puntea spate, iar maşina, neavând nimic să care în benă, era şi relativ uşoară pe spate. Iar asta ne-a adus veselia la fiecare apăsare a pedalei de acceleraţie. Deci efectiv orice apăsare un pic mai puternică îmi arunca puntea într-un drift savuros, dar foarte controlabil! Şi, circulând pe un drum aproape pustiu, într-o coloană cu alte exemplare Ranger Raptor de la acest test, chiar îmi făceam de cap la fiecare sens giratoriu, la fiecare viraj. Aşa de uşor nu poţi să driftezi nici cu o sportivă pur-sânge, pregătită special pentru drift! Mare plăcere să conduci maşina asta pe asfalt umed cu anvelope de offroad!
Când ieşi în offroad cu Ranger Raptor, practic nu întâmpini în cale vreo provocare la care să te uiţi şi să zici mmm, nu, nu va trece. Pietre ascuţite, dealuri, prundiş, depresiuni, pante — orice ai avea în cale, te cuprinde o încredere nebună că maşina poate. Iar dacă mai ai şi un pic de experienţă de condus în offroad, atunci Raptor are capacităţi de-a dreptul incredibile.
Noi am parcurs cu el la început provocări mai simple, apoi ceva mai complexe. Însă parcă nimic nu pare suficient de extrem pentru Raptor, de aia şi senzaţia de mai sus, că vrei trece întotdeauna. La un moment dat, ni s-a sugerat să activăm regimul Baja al tracţiunii integrale, gândit pentru galop în offroad. De aici încolo începea un fel de stepă lungă în faţă, cu nişte pestriţată cu nişte tufişuri, iar sub roţi aveam pământ denivelat, iar pe ici colo şi pietre. Ei bine, pe aici am ridicat Raptorul la o viteză de până aproape 120 km/h, iar suspensia înghite superb terenul accidentat la orice viteză! La 120 km/h simţi inevitabil că roţile mai şi trec zburând peste denivelări, dar maşina rămâne super controlabilă.
La sfârşitul acestei zone demenţiale era o şicană bruscă spre stângă, iar în faţă, printre tufişuri, fotograful avusese inspiraţia să se poziţioneze cam periculos. Cu vreo 30 metri înainte de şicană am redus viteza până la pe 80-90 km/h, şi de aici am luat-o spre stânga într-un uşor derapaje, apoi spre dreapta, iar Raptor a continuat cu un derapaj în cealaltă parte, apoi s-a îndreptat pe noua traiectorie. E ceva fantastic în senzaţia asta de a trece în viteză mare pe offroad, în stil de raliuri. Ţi se trezesc instinctele de a păcăli traiectoriile, deparajele, de a fenta şi fizica un pic, iar padafoxul e că Raptor îţi permite aceste trucuri! Şi atât de puţine maşinării destinate offroad-ului pot face asta în zilele noastre!
Mai apoi, tot pe aici prin offroad, a urmat şi ceea ce se voia a fi o demonstraţie a unei provocări supreme, însă la volan a urcat doar un instructor de la Ford. Ceilalţi n-au avut ocazia. Însă instructorul a cam eşuat la condusul offroad, iar noi am publicat încă atunci un video filmat brut cu această ratare epică (îl inserăm şi aici, mai jos) şi ştim că vouă v-a plăcut enorm momentul. Însă nu maşina e de vină, ci şoferul, mai puţin dat cu instinctele offroad. Noi, pe aici prin Moldova, mai ales cei ce au peste vreo 30 de ani în calendar, am cam învăţat primele lecţii de condus pe dealurile Moldovei, despre care nici nu ştiam atunci că se cheamă offroad, aşa că pentru noi offroad-ul e starea primară a unui traseu, şi abia apoi a venit asfaltul. Aşa că suntem convinşi că aproape orice dintre noi toţi ar fi mers un picuţ mai bine pe panta aia pietroasă, nu-i aşa?
Raptor pe asfalt, la viteze zburătoare
Şi pe offroad, şi pe asfalt, mă tot întrebam la ce bun i-ar trebui maşinii ăsteia o cutie de viteze automată cu tocmai 10 trepte? Sincer, la modul practic chiar nu-i trebuie aşa ceva. Maşina a primit-o pur şi simplu drept moştenire de la Raptorul american, după cum au recunoscut chiar inginerii. Pur şi simplu cei de la Ford n-au vrut să dezvolte altă cutie care să reziste la asemenea forţe, aşa că au preluat-o pe cea deja testată de pe Raptorul american. Ea însă e tare deşteaptă, zic ei, încât să poată sări peste trepte când e cazul, putând schimba şi dintr-a 5-a într-a 8, de exemplu, dacă va socoti că aşa e mai logic.
Ranger Raptor are blocaj diferenţial spate, cuplare tracţiune permanentă, demultiplicator de cuplu — deci instrumentele adevărate pentru offroad sunt prezente. Iar atunci când a venit timpul să gonesc un pic mai sălbatic pe asfalt, ţinând cont de cât de uşor derapasem dimineaţa cu tracţiune faţă, am decis să includ tracţiunea integrală permanentă.
Pe asfalt motorul nu te împinge în scaun ca şi un benzinar imens pe care să-l turezi la 6,000 turaţii americane. Da, are forţă, forţă bună chiar, dar nu e sportivitatea aia extremă de raliu. Totuşi, am reuşit să ridic viteza maşinii pe autostradă până la vreo 165 km/h, cât arăta vitezometrul, ţinând pedala acceleraţiei apăsată complet în podea minute în şir, pe o autostradă complet pustie! La viteze de peste 140-145 km/h, însă, tremură oglinzile de la rezistenţa aerodinamică, iar centrul capotei începe şi el a vibra. Deci, îţi dai seama că motorul poate, suspensia poate, dar forma lui Raptor e de dulap. Şi în acele momente, eu eram un dulap care gonea nebuneşte cu vreo 165 km/h la oră! Iar când treci în devansare pe alături de cineva care merge cu vreo 120 km/h relaxat, îl şi sperii un pic, să ştiţi. Iar tu zâmbeşi un pic, cu nişte porniri diabolice. Ţi se trezesc instinctele şi pornirile jucăuşe, n-ai ce face. Cu Raptorul ăsta, parcă e Halloween-ul în fiecare zi.
Eh, şi inevitabil în lumea noastră mai ajungi şi-n ambuteiaje uneori cu Raptor. Şi ce crezi că faci acolo? Ţi se pornesc din nou instinctele primare, de genul eu văd o pădure alături, poate să ocolesc pe acolo? Da eu aş putea merge prin canalul de pe acostament. Da eu aş putea-o lua pe de-a dreptul.... E efectul Raptor, n-ai ce-i face. Nu poţi fi prea astâmpărat la volanul acestei maşini. Răbdarea şi Raptor sunt antonime, nu se lipesc nicidecum. Maşina asta e inclusiv pentru cei care n-au răbdare nici măcar în offroad. În timp ce unii vor trece încet o denivelare, scoţând capul pe fereastră să vadă exact pe unde trece roata, tu vei zbura cu Raptorul cu vreo 100 la oră pe alături, săltând pe denivelări. Scuze, amice de offroad, ne vedem la final, o să-ţi fac o poză când ajungi şi tu!...
Preţ şi verdict
Eh, prieteni, toată plăcerea asta de mai sus costă, fireşte. Şi pe aici, prin Europa, s-ar putea să coste mai mult decât vă aşteptaţi. Preţul unui Ford Ranger Raptor porneşte în Moldova de la 56,900 euro, dar vine echipat aproape cu tot ceea ce vedeţi pe exemplarul acestui test, cu excepţia unor opţionale de vreo câteva mii de euro. Da, e mult pentru un pick-up, parcă. Dar Ranger Raptor nu e doar un pick-up, ci un sportiv, ca să nu-i zic sportivă. Şi acum, poţi sta să te gândeşti, să iei un coupe sport, de exemplu, cu care să goneşti uneori pe asfalt, sau să iei piperul ăsta în viaţa ta şi cu care precis vei goni în fiecare week-end cel puţin. Dealuri în Moldova avem mai multe decât drumuri bine asfaltate, nu?
Totuşi, trebuie să ştiţi că acest Raptor şi Raptorul american sunt două maşini foarte diferite. Dar, la drept vorbind, Ranger Raptor păstrează o mare parte din tot ceea ce poate face fratele american, cu excepţia acelui motor demenţial, demn de SEMA Show. E clar de ce cei de la Ford au pus diesel în regiunea noastră, că altfel nu ştiu câţi ar fi cumpărat pe continentul nostru un asemenea Raptor cu motor V8 de 5.0 litri... Şi până la urmă, doza de nebunie din acest pick-up e suficient de mare încât să ştii întotdeauna că poţi face nebunii incredibile. Uitaţi-vă numai de câte ori am zis în acest test că maşina asta îţi trezeşte tot soiul de instincte. Şi dacă face asta, Raptor îşi merită banii. Nu toţi îl vor înţelege. Dar nici nu trebuie s-o facă. E suficient să-l înţelegi doar tu, iar ceilalţi să stea cu gura căscată!
GALERIE VIDEO (1 MATERIALE):
GALERIE FOTO (56 IMAGINI):