Pagina principală
CITIRE TEST DRIVE:
TEST DRIVE: Noul Lexus UX
12 August 2019 - 07:37
De Ilie Toma
Lexus a avut încă acum multă vreme inspiraţia de a crea SUV-uri mai civilizate, de rând cu offroader-ele sale super capabile în offroad. RX-ul a fost primul astfel de SUV şi continuă să fie un succes major de vânzări. Apoi, mai nou, a apărut şi mai compactul NX. Însă preferinţele cumpărătorilor, mai ales ale celor din Europa, se schimbă în continuu şi nasc cereri tot mai mari pentru noi segmente de SUV-uri, mai compacte şi mai urbane.
Iar aici a venit şi momentul lansării noului Lexus UX, un SUV care se declară din start drept capabil mai ales de asfalt şi de junglă urbană. De multe ori, asta e doar o scuză pentru un SUV care nu prea poate face mare lucru în offroad. Însă designul lui Lexus UX musteşte de urbanitate modernă. Musteşte de spiritul ăsta urban şi tineresc al unei noi generaţii de cumpărători şi parcă îl şi vezi perindându-se pe străzile pavate ale oraşelor, pe unde reflectându-se în vitrinele magazinelor, pe unde în geamurilor edificiilor de birouri, pe unde fiind stropul de culoare pe fundalul unor cărămizi mai stinse ale unor localuri citadine.
Ne place designul exterior al noului Lexus UX pe o mare notă de 10. E şi bine proporţionat, e şi expresiv în detalii, e şi plin de viaţă într-o asemenea culoare oranj ca şi cea din test. Cred că e modelul Lexus care poate atrage cei mai tineri cumpărători.
Interior.

Designul interior preia o parte din stilul exteriorului, însă aduce mult mai multe planuri şi zone cu diverse înclinări şi etajări. Toate astea ar arăta excelent pe un habitaclu tapisat cu culori mai vii sau cu combinaţii de culori şi arată un pic derutant când culoarea neagră e singura, aşa cum e pe maşina noastră de test. Şi e păcat să nu alegi culori mai îndrăzneţe mai interior, or, Lexus UX abundă în versiuni şi nuanţe. Iar tapiseriile au şi texturi interesante. Noi avem un soi de Alcantara pe scaune, plăcută la atingere, de altfel.
Dotarea din testul nostru are un sistem multimedia cu display destul de mic, care e încadrat, însă, într-un corp mare, integrat şi cu zona cadranelor de bord. Cu siguranţă mărimea mai mare a display-ului de pe dotările de top arată mai bine. Calitatea afişajului e bună, se simte a fi mai bună şi decât la modelele Toyota cu care Lexus împarte aceeaşi logică şi esenţă grafică a acestui sistem.

Acest display al sistemului multimedia nu e unul touchscreen, de altfel, comenzile fiind efectuate de pe un soi de mouse, poziţionat pe tunelul central. După un pic de deprindere, începi să-l operezi uşor.
Butoanele de volum sunet şi alte câteva comenzi ce ţin de sistemul audio sunt foarte curios poziţionate, lângă cotieră. Acolo există un soi de apendice, iar pe marginea lui sunt poziţionate aceste comenzi ca nişte margini de rotule. Probabil s-a vrut să se asigure o operare tactilă şi intuitivă în timp. Cotiera, de altfel, e acoperită cu o piele foarte moale şi plăcută la atingere.
Noul Lexus UX beneficiază standard e un sistem audio pe nume Lexus Premium Sound System cu 6 difuzoare, şi tocmai un asemenea sistem a fost instalat şi pe maşina noastră de test. L-am încercat în diferite ipostaze, conectând şi o sursă perfecţionistă de sunet de pe telefon, prin aplicaţia Deezer High End cu care testăm adeseori cele mai bune sisteme audio din maşini. Calitatea acestui sistem audio de bază, însă, nu-ţi prea alintă urechile. E un minim decent acceptabil, dar eu mi-aş dori cu siguranţă mai mult de la un model premium. Din fericire, există şi un sistem audio Lexus Premium Sound System cu 8 difuzoare, care mai adaugă un difuzor median central şi un subwoofer. Cele două difuzoare în plus măresc, cel mai probabil, diapazonul frecvenţelor audibile, dar ar putea să nu schimbe radical tabloul la partea fidelităţii de sunet.
Şi totuşi, Lexus UX vine şi cu o soluţie şi pentru cei care vor sunet desăvârşit. E vorba de tradiţionalul Mark Levinson, în cazul lui UX fiind vorba de un sistem audio cu 13 difuzoare, cu amplificator adiţional de clasă D şi o putere de 668 W. Acolo se promite un sunet din ăla desăvârşit. Însă această opţiune nu poate fi deocamdată bifată în Moldova sau în alte ţări din regiune.

Cadranele de bord sunt semi-digitale, centru marelui ceas de bord fiind digital şi zona din stânga lui, în timp ce în dreapta avem două indicatoare analogice. La activarea regimului Sport, se schimbă şi designul spre o coloristică mai roşie şi mai condimentată. Calitatea de afşaj, dar şi aceste schimbări de design, dar o senzaţie tare plăcută la volan.
Deasupra cadranelor de bord există două butoane mari, curioase şi ele. Unul, cel din dreapta, schimbă regimurile de condus – Sport, Comfort, Eco, ete. Celălalt, din stânga, are rol de decuplare a sistemului de stabilizare. Cu siguranţă nu ai nevoie de acest buton poziţionat atât de mare şi în acea poziţie, dar s-a dorit probabil crearea unei simetrii şi s-a ales o funcţie care să fie pusă aici.
Poziţia la volan e foarte plăcută, putând fi coborâtă mai jos, iar astfel de simţi mai încadrat între cele 4 roţi şi mai antenat în condus. Cotiera înaltă şi scaunele plăcute sporesc această senzaţie plăcută.
Ca dimensiune, Lexus UX e comparabil cu Mercedes-Benz GLA şi BMW X2. Pe Mercedes-Benz GLA, însă, noi l-am criticat pentru spaţiu foarte restrâns pe bancheta spate. În Lexus UX, însă, am luat loc în spatele scaunului şoferului, reglat anterior pentru mine cu cei 1.87 metri ai mei. Am încăput neaşteptat de bine. La genunchi am avut exact spaţiu suficient, iar pe înălţime, încă vreun cm rezervă.
Aici, în spate, există şi guri de ventilare dedicate, dar şi porturi USB. De altfel, atenţia la micile detalii în noul Lexus UX e îmbucurătoare şi se simte a fi parte a unei noi ere. Izolarea fonică e mult mai bună, chiar în raport cu alte modele recente Lexus. Până şi la portbagaj, în rol de cortină e un soi de plasă moale şi flexibilă, care să fie şi uşoară, dar şi să nu genereze vreun sunet nedorit în timp. Iar portbagajul e de asemenea căptuşit cu materiale moale. Volumul nu e uriaş – de vreo 320 litri pe versiunea noastră, până la linia geamurilor, sau de 438 litri până în plafon.
Haideţi să vedem şi cum se conduce noul UX.

Un pic de inginerie şi senzaţii de condus

Noi avem azi la test un Lexus UX 250h cu tracţiune pe faţă, deci vorbim de o motorizare hibridă. Mai există şi o motorizare hibridă cu tracţiune integrală, dar şi un motor pe benzină. Modelul e construit pe noua platformă globală modulară a niponilor, iar asta s-a simţit încă mai sus, de la poziţia aia mai antrenantă de la volan.
Motorizarea noastră – Lexus UX 250h – are, astfel, un sistem de propulsie hibridă de ultimă generaţie, format de un motor pe benzină, de 2.0 litri şi două electromotoare. Aici vin părţile curioase. Motorul pe benzină vă poate fi deja cunoscut, fiind vorba de unul aspirat natural, ce funcţionează în ciclu Atkinson, având şi o compresie mare, de 14:1, dar şi o eficienţă termică de invidiat, de 41%. El dezvoltă 152 CP şi 190 Nm.
Partea curioasă vine de la electromotoare, care sunt două la număr şi sunt integrate coaxial într-un corp comun, drept parte componentă a cutiei de viteze e-CVT, ceea ce înseamnă că ele sunt două la număr indiferent dacă vorbim de versiunile cu tracţiune faţă sau de cele cu tracţiune integală. Cele cu integrală mai au un soi de motor generator acolo pe spate, rolul căruia e mai mult să asculte de indicaţiile sistemului de stabilizare şi să distribuie eficient cuplul între roţile punţii spate. Electromotoarele integrate coaxial din cutie de care vorbim, însă, pot genera până la 109 CP şi 202 Nm. E important pentru că Lexus UX 250h poate fi condus pur electric până la viteze de 115 km/h, aşa cum se întâmplă şi la alte modele Toyota cu ultima generaţie a sistemului hibrid. În cazul lui Lexus UX 250h, puterea cumulată a sistemului de propulsie poate ajunge la 184 CP, suficient cât să accelereze SUV-ul de la 0 la 100 km/h în 8.5 secunde. Iar cele două motoare integrate au grijă de diferite diapazoane de viteze şi sarcină, completându-se reciproc.
Bateria sistemului hibrid e una de tip Ni-MH, fiind poziţionată sub bancheta spate, ceea ce favorizează centrul de greutate coborât al maşinii. Şi apropo, cei care criticau anterior niponii că nu prea aplică materiale noi la construcţia maşinilor, vor avea o surpriză – la Lexus NX se foloseşte mult aluminiu în construcţie – toate patru uşi, capota şi aripile fiind făcute din acest material, pentru a uşura greutatea totală a maşinii. Hayonul face uz de o combinaţie de straturi de oţel şi materiale compozite. În rezultat, greutatea proprie la gol a versiunii noastre e de 1,520 kg – mai mult decât admirabil pentru un SUV.
Odată ce-am vorbit de inginerie, hai să vorbim şi despre cum se simte toată treaba asta în condus. Într-o singură frază, ar fi: „cred că e SUV-ul Lexus care se conduce cel mai plăcut dintre toate, dar atât de plăcut, încât îţi aduce satisfacţie din aia profundă, aşa cum îţi pot aduce doar sedanurile sau coupe-urile”. Din prima clipă de la volan se simte centrul ăsta de greutate coborât, volanul informativ şi o ţinută de drum impecabilă. Ceva similar am simţit şi la noul RAV4, iar aici, fiind vorbă în esenţă de aceeaşi platformă modulară, tot ea prezentă şi pe C-HR, dar fiind vorba de dimensiuni mai mici decât la RAV4 şi o greutate şi mai bine echilibrată, toate plăcerea e şi mai mare şi ia chiar doze de spirit puritan de condus!
Dacă am zis că designul exterior poate atrage tineri, atunci aflaţi că senzaţiile de condus vă vor întineri şi mai mult. Lexus UX se conduce ca un model plin de viaţă, ca un model cu adevărat premium în precizia ţinutei, în reacţii.
Şi suspensia e foarte bine calibrată. E fermă, dar capabilă să absoarbă denivelările. Iar când iei viraje mai rapid, asigură precizia aia supremă pe care o aştepţi de la un model care se simte atât de plăcut în volan. Mi-era interesant ce arhitectură de suspensie am în spate, dar, ştiind că e vorba de noua platformă, intuiam că e vorba de multilink. Aşa e. McPherson pe faţă şi multilink pe spate, chiar şi în combinaţie cu tracţiune faţă. Fără vreo trişare sau fără tipuri diferite de suspensie în funcţie de motizări. Doar ce e mai bun. Şi pentru asta admir şi mai mult Lexus UX.
Motorul e extrem de silenţios în regim normal de condus, iar cutia ajustează bine rapoartele continue. Există şi un regim sport, care sporeşte un pic turaţiile la care motorul e menţinut şi aparent cutia e-CVT lasă un pic de artificialitate în condusul mai dinamic. Dar adevărul e că foarte curând descoperi că şi în ritmuri foarte dinamice de condus Lexus UX 250h e foarte intuitiv. Eu am încercat mai multe sprinturi urbane şi extraurbane rapide, dacă tot am avut maşina la test vreme de două zile. Şi poţi merge cu ea foarte iute, ba chiar spiritul ăsta de condus o face extrem de agilă.
Am condus-o şi la apus de soare, savurându-i şi culoarea designului exterior, şi senzaţiile plăcute de la volan. Demult n-am savurat atât de mult un Lexus în condus! Am savurat-o apoi şi noaptea, şi am apreciat farurile full LED, cu o vizibilitate excelentă.

Iar la capitolul consumurilor – în prima zi, cu multe alergări extraurbane şi urbane intense, am avut o medie de 7.7 ltiri/100 km. A doua zi, conducând în mare parte prin aglomerările urbane, dar mai domol, media a oscilat între 5.8 şi 6.5 litri/100 km. Cam asta ar fi valorile medii şi maxime de consum pe care le puteţi aştepta în viaţa reală.
Preţ în Moldova şi verdict

Lexus UX 250h, într-o versiune identică exemplarului testat de noi, adică în dotare Business+, costă în Moldova 35,720 dolari SUA, ceea ce ar fi cam 31,900 euro. Îşi merită SUV-ul ăsta urban preţul? Da, cu un asterisc de detalizare: noi v-am recomanda să mai adăugaţi un pic ca să-l luaţi într-o interpretare cu habitaclu de nuanţe mai vii, ba chiar eventual şi cu un sistem audio mai bun la interior.
După un design excelent al lui Lexus UX se ascunde un interior plăcut, dar cu mici ciudăţenii specifice, cu care te obişnuieşti sau le poţi configura altfel în momentul cumpărării. Marea surpriză plăcută e, însă, felul în care se conduce acest model, rezultat dintr-o inginerie admirabilă a unei noi platforme tehnice şi a unui nou sistem de propulsie hibridă. Aşa că-l recomandăm printre concurenţii săi din segment cu mult mai mult decât am face chiar în cazul altor SUV-uri Lexus şi concurenţii din acele segmente. UX e prea bun ca să nu-i eclipseze puternic pe mulţi alţii, la foarte multe capitole.
GALERIE FOTO (81 IMAGINI):
COMENTARII FACEBOOK:
MAI MULTE TESTE DRIVE:
TEST DRIVE: Suzuki Jimny
4 Decembrie 2019 - 07:44
Mini Hummero-Gelandewagen-ul este aici! A ajuns în Moldova! Iar noi l-am testat!...
TEST DRIVE: Ford Focus ST. Hatchback-ul iute cu motor de 2.3 litri turbo!
3 Decembrie 2019 - 11:55
Eh, prieteni, cât de rar şi neobişnuit a devenit să mai auzim în zilele noastre că un hatchback ar putea avea pe el un motor de măcar 2.0 litri, ca să nu mai zic de unul care să treacă de această cilindree!...
TEST DRIVE: Toyota RAV4 Hybrid vs RAV4 2.0 benzină
31 Octombrie 2019 - 09:58
He-he, dragilor, demult v-am promis acest test drive, în care să comparăm ipostaza hibridă a lui Toyota RAV4 cu una din motorizările tradiţionale pe benzină! Şi iată că astăzi ajungem să-l scoatem la lumina zilei...
TEST DRIVE: Ford Ranger Raptor
25 Octombrie 2019 - 12:12
Şmecher şi intimidant — cam aşa i s-ar traduce porecla dată de cei de la Ford lui Ranger Raptor. Dar o merită el oare? Este el oare un pick-up cu adevărat nebun, care...
TEST DRIVE: BMW X1 facelift — xDrive25d vs xDrive25i
14 Octombrie 2019 - 08:34
Am condus cea mai puternică motorizare diesel şi cea mai puternică pe benzină a lui BMW X1 facelift - xDrive25i şi xDrive25d...
TEST DRIVE: Land Rover Range Rover Sport 400e Plug-in Hybrid
3 Octombrie 2019 - 20:24
Motorizarea plug-in hybrid a ajuns şi în Moldova, avantajată de un interes mult mai mare pentru aceste maşini în zilele noastre. Aşadar, conducând atâtea maşini hibride şi electrice în ultimele 12 luni, ne-am zis că trebuie neapărat...
TEST DRIVE: Mercedes-Benz CLA Shooting Brake
27 Septembrie 2019 - 12:33
Atunci când parcă nici o alegere predictibilă nu ţi se potriveşte, cauţi ceva excentric, mai rar, mai ca la nimeni. Noi am avut ocazia să mergem în Germania pentru a testa noua generaţie Mercedes-Benz CLA Shooting Brake...
TEST DRIVE: Noua Skoda Kamiq
25 Septembrie 2019 - 12:08
Am mers în Elveţia şi Franţa pentru a-l conduce noua Skoda Kamiq la primul test internaţional. Acum e momentul să-i facem un test complet, cu condus, cu descoaserea ingineriei şi a subtilităţilor, aşa cum se cuvine...
TEST DRIVE: Rolls-Royce Cullinan, cel mai scump SUV din lume
18 Septembrie 2019 - 12:14
Am avut onoarea de a fi invitat de către cei de la Rolls-Royce la un test drive absolut special şi exclusiv cu primul SUV din istoria lor — Rolls-Royce Cullinan. Sunt singurul jurnalist. O singură maşină. Mi se înmânează cheile...
TEST DRIVE: Mazda CX-30
14 Septembrie 2019 - 08:42
Mazda CX-30 e cel mai nou SUV de la Mazda, care nu vine să înlocuiască vreun alt model precedent, ci să se instaureze într-o nouă nişă, lăsată oarecum liberă anteriori de către producătorul nipon...