Menu
Acasă
Search
CITIRE ŞTIRE:

Reportaj special din Odessa: Campionatul European de Drift „King of Europe”

15 Iulie 2012 - 07:28
Ilie Toma
Reportaj special din Odessa: Campionatul European de Drift „King of Europe”
Cum ar fi un week-end perfect pentru Dvs.? “Cu o odihnă pe cinste”, aţi spune, probabil. Şi deoarece e vară, odihna la mare are prioritate, evident. Şi dacă la această reţetă mai adăugăm şi un condiment extrem de ademenitor? Spre exemplu, etapa a 4-a a Campionatului European de Drift “King of Europe” (KOE)? Ei bine, un print-un astfel de week-end spectaculos tocmai am trecut eu, umilul Dvs. autor. Să le luăm pe rând, însă. Acum două săptămâni, primesc un telefon de la un tiz, tot el unul din membrii clubului pasionaţilor de automobile „Driver’s Club”: „Prietene, ştii că vei merge cu noi la mare, iar apoi şi la Drift în Odessa?”... Să refuz o astfel de propunere mi-ar fi fost extrem de dificil, mai ales că refuzul nu era o opţiune acceptabilă pentru cei ce mi-au făcut propunerea. Iar eu încă nu ajunsesem niciodată la un campionat de drift adevărat, de nivel internaţional!

După câteva zile de plajă şi bronz pe ţărmul Mării Negre, în reiunea Iliciovsk, aflată la doar 30 km de Odessa, venise şi dimineaţa de duminică, 8 iulie, care prefaţa marele eveniment de drift. Împreună cu prietenii din „Driver’s Club” am pornit spre Odessa, unde avea să se desfăşoare Campionatul European de Drift “Kings of Europe”!

Nu voi explica prea mult ce înseamnă “drift”, pentru că tind să cred că cei mai mulţi dintre cititorii noştri sunt familiarizaţi cu sensul acestei noţiuni şi cu spectacolul pe care îl generează acest tip de sport. Şi totuşi, pe scurt, voi spune că driftul s-a născut în Japonia, la mijlocul anilor ’80 ai secolului trecut, iar creatorul acestui sport e considerat a fi Keiichi Tsuchiya, tot el supranumit regele driftului (Drift King). Driftul în sine e o tehnică de manevrare a unui automobil, preferabil cu tracţiune spate, în timpul unui derapaj controlat, cu aruncarea intenţionată în derapare a punţii spate. În competiţiile de drift participanţii sunt apreciaţi la câteva criterii – unghiul de derapare, traiectoria (trecerea pe o traiectorie cât mai apropiată de aşa-numitele clipping-points, sau limitele traseului), stilul de pilotaj (viteza, agresivitatea, fumul scos de anvelope, proximitatea faţă de concurent în cursele tandem), etc. Driftul este unul din cele mai spectaculoase şi populare tipuri de sport auto, care adună un număr incredibil de spectatori oriunde în lume. Seria de competiţii “King of Europe” a ajuns pentru prima dată în Ucraina, iar asta înseamnă că organizatorii evenimentului internaţional recunosc măiestria drifterilor ucraineni, care sunt capabili să concureze de la egal la egal cu cei mai talentaţi drifteri din Europa. Odată ce am ajuns la locul desfăşurării campionatului, primul lucru pe care l-am văzut a fost parcarea imensă, în care s-au înghesuit cele mai exotice şi legendare modele. Printre ele şi multe legende japoneze, precum Toyota Corolla AE86, Toyota Supra JZA80, Nissan Skyline R33/R34, Nissan Silvia S13, Nissan Silvia S15 în rara caroserie decapotabilă cu plafon rigid, Mitsubishi Lancer Evo IX, precum şi o mulţime de maşini transformate radical. A fost prezent chiar şi un ZAZ 968M, cu o suspensie ultra-coborâtă…

Cu o zi înainte, în aceeaşi locaţie avuseseră loc tururile de calificare, iar ziua de duminică era rezervată competiţiei între 16 cei mai buni piloţi, care aveau să evolueze în tururi tandem, câte doi. Din 16 cei mai buni, o mare parte erau drifteri locali, din Ucraina. Spectacolul care avea să urmeze era atenuat doar de vocea plicticoasă din microfon, care părea că a auzit pentru prima dată ce înseamnă drift şi nu făcea decât să repete “hai, hai, mai tare, mai tare”… Înainte de startul tururilor, toţi piloţii s-au alineat pe traseu, unde a avut loc tradiţionalul apel al acestora. La etapa a 4-a a Campionatului European de Drift, numită “Black Sea Challenge” au venit piloţi din Ucraina, România, Italia, Franţa, Belgia, Slovacia şi alte ţări. Lupta nu a fost dusă doar între piloţii locali şi cei europeni, ci şi între două mărci de automobile care dominau aici: BMW şi Nissan. Japonezele cu tracţiune spate erau preferatele ucrainenilor, în timp ce europenii driftează, în mare parte, doar cu BMW-uri.

După o lungă aşteptare, a început şi primul tur, în care s-a dus o luptă inegală. Italianul Francesco Conti a evoluat pe un puternic BMW M3 E92, în timp ce concurentul său ucrainean a evoluat cu un BMW E30. Acesta din urmă s-a ţinut cu greu din urma M3-ului, din cauza puterii diferite a motoarelor. În cel de-al doilea tur aceştia s-au schimbat cu locurile, acum primul fiind modelul E30. Italianul l-a putut urma foarte apropape, fapt care i-a permis să câştige şi să urce în Top 8. În cel de-al doilea tur au evoluat ucraineanul Denis Lisicionok (alias Liman) pe un BMW E34 şi slovacul Roman Kolesar pe un BMW M3 E36. În prima cursă a celor doi, Liman, care a avut rolul de urmăritor, a reuşit să aibă cea mai bună traiectorie şi cel mai bun unghi de derapare, însă distanţa dintre cei doi a fost destul de mare. Din păcate, în cea de-a doua cursă, BMW-ul lui Liman a vrut să ia un unghi de derapaj şi mai îndrăzenţ, însă a sfârşit prin a-şi pierde traiectoria şi a oprit chiar înainte de final, fapt care i-a adus victoria lui Kolesar. În cel de-al treilea tandem au evoluat pilotul ucrainean Felix Petrosean, la volanul unui Nissan Silvia S13 de un galben aprins, şi belgianul Adam Kereny, la volanul unui BMW E36 cu faţa “corcită” a unei Seria 3 E46 şi cu motorul împins până la jumătate de habitaclu. Acolo unde BMW-ul lui Liman şi-a pierdut controlul, Nissan-ul lui Petrosean şi-a perdut avântul într-o serie de oscilaţii incontrolabile, iar BMW-ul a luat-o înainte. În cea de-a doua cursă a celor doi, Felix a demonstrat unghiuri incredibile de derapaj şi o cantitate demenţială de fum, însă traiectoria imperfectă nu i-a permis să se detaşeze de belgian, acesta din urmă fiind declarat învingător.

Tandemul numărul 4 i-a adus în faţa spectatorilor pe Vladislav Barbaş, la volanul unui Nissan 200SX S14, din Ucraina, şi pe Benjamin Bulbe, din Franţa, la volanul unui BMW M3 E36. În prima cursă, Barbaş a avut o traiectorie ideală, însă nu s-a putut ţine prea aproape în urma francezului. În cel de-al doilea tur, ucraineanul a abordat prea lat unul din viraje, fapt de care s-a folosit concurentul lui, care a şi învins cursa.

Al cincilea tandem a adus o nouă competiţie între un Nissan (200SX S13) şi un BMW (E30), conduse de ucrainenii Seghei Gubanov şi Vladimir Pilariev. În prima cursă Gubanov a rămas în urma lui Palarierv, însă cea de-a doua cursă a fost un spectacol total! Liderul Gubanov a acroşat parapetul de beton cu bara de protecţie spate, fără a pierde însă unghiul de derapare, iar urmăritorul Palariev a atins şi el uşor parapetul şi a trecut şi peste rămăşiţele barei de protecţie ale concurentului său. Spectatorii au fost în extaz de aşa-numitul “kiss the wall”, demonstrat de piloţii ucraineni! Totuşi, învingător a fost declarat Palariev, cu BMW E30. În cel de-ai şaselea tandem ar fi trebuit să concureze doi piloţi ucraineni - Ruslan Korcevskii şi Dmitrii Ilyuk, alias Spec-R, ambii pe Nissan-uri 200 SX

S13. Din cauza problemelor tehnice ale primului, însă, Spec-R a fost calificat automat în Top 8, fără ca acesta să iasă pe pistă. În tandemul cu numărul 7 au concurat românul Călin Ciortan, pe BMW-ul M3 E92 al lui Francesco Conti, şi ucraineanul Vitalii Lyutyi, la volanul unui Nissan 200SX SX13. Aceştia au demonstrat un drift spectaculos, repetând întocmai aceleaşi miscări, în mare parte datorită ucraineanului, care avea rol de urmăritor. În cea de-a doua cursă, în care Vitalii avea rol de lider, acesta şi-a pierdut unghiul de derapare şi către final a fost întrecut de Călin

Ciortan. Juriul a ordonat repetarea cursei, întrucât câştigătorul nu putea fi identificat clar. Prima cursă repetată a reiterat tabloul primar. Însă în cea de-a doua cursă, ucraineanul a făcut mai multe greşeli, iar Ciortan a fost declarat învingător. În cea de-a opta şi ultima cursă din Top 16 au concurat două BMW-uri E36 M3 şi E36 M3, conduse de ucraineanul Maxim Şerstiuc şi italianul Amerigo Monteverde. În prima cursă, ucraineanul nu a reuşit atingerea unui unghi impresionant de derapare, spre deosebire de italian, deşi distanţa faţă de lider a fost relativ mică. În cea de-a doua cursă italianul a fost mai aproape de liderul ucrainean, fapt care i-a permis lui Monteverde să câştige tandemul, calificându-se, astfel, în Top 8.

După o pauză nerăbdătoare, au început şi tandemurile din Top 8. Primul din ele i-a adus în faţa publicului pe slovacul Kolesar cu BM M3 E46 şi italianul Francesco Conti cu BMW M3 E92. În prima cursă, în ciuda traiectoriei imperfecte, slovacul urmăritor a demonstrat unul din drifturile cu cea mai mică distanţă faţă de lider. În cea de-a doua cursă italianul a reuşit să păstreze şi el o distanţă redusă faţă de slovac, şi asta din cauza că acesta din urmă nu folosea întreaga lăţime a traseului. Juriul a decis să îl declare învingător pe italian, probabil pentru că slovacului îi era prea frică de marginea traseului. În cel de-al doilea tandem din Top 8 au concurat două BMW-uri E36, conduse de belgianul Adam Kereny şi francezul Benjamin Bulbe. În prima cursă belgianul a reuşit să înregistreze unghiuri de derapaj foarte îndrăzneţe, iar în cea de-a doua cursă francezul şi-a pierdut cu totul traiectoria, rotindu-se în jurul propriei axe, fapt care l-a propulsat pe belgian în Top 4.

Tandemul numărul 3 din Top 8 a fost unul ucrainean, în el concurând Dmitrii Ilyuk (Nissan 200SX S13) şi Vladimir Palariev (BMW E30). Acesta a fost momentul în care cel poreclit Spec-R a putut să-şi demonstreze adevăratele abilităţi de drift, adunând ovaţiile publicului, care a demonstrat o susţinere cu totul deosebită pentru acesta. Spec-R a adeverit aşteptările publicului şi şi-a lăsat conaţionalul în urmă într-un nor de fum de cauciuc. Cea de-a doua cursă a fost trecută aproape ideal de ambii particiapanţi, însă, datorită traiectoriilor ideale, Ilyuk a fost declarat învingător, calificându-se în Top 4.

Ultimul tandem din Top 8 i-a pus la linia de start pe italianul Monteverde (BMW M3 E46) şi românul Ciortan (BMW M3 E92). Din cauza problemelor tehnice, prima cursă a fost trecută cu dificultate de român, însă în cea de-a doua cursă acesta a demonstrat un drift perfect. Într-o astfel de situaţie, juriul a decis repetarea curselor, însă problemele tehnice ale BMW-ului lui Ciortan l-au pus din nou în dificultate pe acesta, maşina fiind incapabilă să evolueze în cea de-a doua cursă. Prin urmare, câştigător a fost declarat Monteverde.

Doar două tandemuri din semifinala Top 4 mai rămăseseră şi unul singur din finală! Primul tandem din Top 4 i-a avut ca protagonişti pe belgianul Adam Kareny (BMW E36) şi italianul Francesco Conti (BMW M3 E92). În prima cursă belgianul l-a devansat pe italian, iar cea de-a doua cursă a fost trecută aproape identic de cei doi piloţi. Totuşi, datorită avansului din prima cursă, belgianul a fost declarat învingător. În cel de-al doilea tandem din Top 4 ucraineanul Ilyuk (Nissan 200SX S13) a concurat cu italianul Monteverde (BMW M3 E46), fiind aproape de a-şi devansa concurentul la volanul rachetei sale fumigene. În cea de-a doua cursă Spec-R a demonstrat unghiuri fantastice de derapaj şi nori imenşi de fum, lăsându-l pe italian cu mult în urmă. În mod evident, publicul a fost încântat de evoluţia ucraineanului cu Nissan 200SX!

Asftel, după cursele din Top 4 nu au fost identificaţi doar 2 piloţi care aveau să lupte în finală, ci şi alţii doi, care trebuiau să lupte pentru locul 3. Cei doi italieni – Conti şi Monteverde au demonstrat şi cele mai spectaculoase curse. Dacă prima cursă a fost absolut perfectă, într-un tandem ideal, în cea de-a doua ambii piloţi au evoluat extrem de stângaci, creându-se impresia că Monteverde încetinea intenţionat pentru a-I permite conaţionalului său să îl devanseze, iar acesta din urmă şi-a perdut unghiul de derapare din cauza vitezei prea mici. La final, când Conti a fost declarat câştigător al tandemului, Monteverde l-a îmbrăţişat prieteneşte şi l-a felicitat călduros.

Finala cea mare, însă, a fost aşteptată cu sufetul la gură de public. Şi asta pentru că ucraineanul Ilyuk, cu Nissan-ul 200SX S13, avea să concureze aprig cu belgianul Kareny, la volanul lui BMW M3 E36. A fost şi o bălătie cruntă a mărcilor BMW şi Nissan! Eu, desigur, sunt un suporter înrăit al Nissan-ului, în timp ce unul din amicii mei, Iulik, din „Driver’s Club”, susţinea febril BMW-ul. Fiecare din noi îşi dorea ca marca lui să fie câştigătoare şi totuşi publicul îl susţinea intens pe Spec-R! Ucraineanul era obligat să câştige în patria sa, îndreptăţind aşteptările publicului şi apărând onoarea drifterilor ucraineni! Miza era arzătoarea! Arşiţa era mai suportabilă. Se apropia seara...

Finaliştii au ajuns pe pistă şi au salutat publicul, apoi aceştia au înaintat lent spre linia de start. După un tur de încălzire a venit şi momentul adevărului! În prima cursă rolul de urmăritor i-a revenit pilotului belgian, căruia nu i-a rămas o altă opţiune decât să înghită frumul gros scos de Nissan-ul lui Ikyuk. Spec-R a trecut cursa excelent, pe o traiectorie perfectă, însă belgianul s-a ţinut foarte aproape, deşi evoluţia lui nu a fost la fel de spectaculoasă ca şi cea a concurentului său. În cea de-a doua cursă Ilyuk nu s-a simţit prea bine în rolul urmăritorului şi, deşi a avut o traiectorie bună, acesta a rămas ceva mai în urma concurentului său.

După lungi discuţii, juriul a decis să repete tandemul. Aşteptarea repetării a fost lungă, întrucât ambele echipe au avut de lucru asupra automobilelor, verificând starea lor tehnică. Se pare, însă, că mecanicii lui Ilyuk au omis ceva, pentru că Nissan-ul acestuia nu a funcţionat prea bine la repetarea curselor. În rol de lider, Ilyuk a trecut excelent prima jumătate a primei curse, însă în cea de-a doua jumătate maşina refuza să cupleze treapta a doua a transmisiei, iar Ilyuk forţa ambreiajul la maxim pentru a obţine turaţii în plus. În rezultatul acestor probleme, belgianul a obţinut un avantaj evident. În cea de-a doua cursă, probleme tehnice ale lui Spec-R i-au permis belgianului să se detaşeze simţitor. Rezultatul era evident, însă juriul a discutat fierbinte, iar după 10 minute chinuitoare a venit şi anunţul aşteptat: belgianul Adam Kereny a fost desemnat câştigător al etapei a 4-a a Campionatului European „King of Europe”, la volanul lui BMW M3 E36. Locul 2 i-a revenit, prin urmare, ucraineanului Dmitrii Ilyuk (Nissan 200SX S13), iar locul 3 – italianului Francesco Conti (BMW M3 E92). În ciuda faptului că Ilyuk nu a ajuns învingător, week-end-ul nostru a fost unul perfect. Chiar dacă am inspirat cantităţi imense de fum şi am fost împroşcaţi de mii de particule de cauciuc încins, toţi au fost satisfăcuţi! Desigur, şirul lung de maşini de la vamă ne-a impus să petrecem câteva ore bune de aşteptări, însă dacă tot eram într-un grup prietenos cu cei de la „Driver’s Club”, timpul a trecut extrem de rapid! Vreau să îi mulţumesc, astfel, pe toţi cei din „Driver’s Club”, în special pe

Masck13, care ne-a furnizat şi o mare parte din fotografiile făcute de el la acest eveniment! Îi aduc mulţumiri şi tizului meu şi automobilului acestuia – un Volvo 850 – la bordul căruia am călătorit în ambele direcţii, acompaniaţi de sunetul plăcut al motorului în 5 cilindri a acestuia. Articolul va fi actualizat şi cu un material video!
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
GALERIE FOTO (134 IMAGINI):
ALTE ŞTIRI RECENTE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter