Menu
Acasă
Search
CITIRE ŞTIRE:

ANALIZĂ: Care din maşinile ieftine sunt şi sigure?

7 Decembrie 2012 - 11:55
Ilie Toma
ANALIZĂ: Care din maşinile ieftine sunt şi sigure?
În condiţiile Republicii Moldova, cu venituri modeste ale populaţiei, cei mai mulţi cumpărători optează totuşi pentru maşini accesibile, indiferent de cât de atrăgătoare nu ar fi modelele premium. Nu e un secret pentru nimeni că noile tehnologii ale lumii auto îşi fac debutul în primul rând pe modelele de top, dar, totuşi, trăim în secolul XXI, atunci când producţia de automobile la nivel mondial a trecut demult de 100 de ani de experienţă, iar asta ne face pe noi să ne întrebăm câte din ultimele tehnologii, mai ales cele ce ţin de siguranţă, au ajuns să fie prezente şi pe maşinile accesibile.

Motivul acestei analize a redacţiei noastre este evenimentul de săptămâna trecută – şi anume ultimelor teste EuroNCAP, unde Dacia Lodgy a indicat un comportament catastrofal de ruşinos. Ne-au inspirat şi cuvintele secretarului general EuroNCAP, Dr Michiel van Ratingen: „Lodgy este un model bugetar şi clienţii pot accepta compromisuri în materie de confort şi performanţă, dar nu şi la capitolul siguranţă”.

Astfel, ne-am gândit să facem o analiză mai amplă, identificând care sunt cele mai sigure modele accesibile disponibile pe piaţa din Moldova şi care dintre modele nu prea au cu ce se lăuda, sau chiar pun în pericol viaţa celor de la bord.

Vom începe cu exemplele admirabile. Maşini care costă puţin, dar au demonstrat o protecţie bună la testele EuroNCAP.

Generaţia curentă Chevrolet Aveo, lansată de abia un an în ţara noastră, porneşte de la puţin peste 8,000 euro. Chiar şi la un asemenea preţ de bază, modelul a reuşit să ia calificativul maxim de 5 stele la testul EuroNCAP, petrecut în anul 2011. Şi asta în condiţiile în care generaţia anterioară Aveo avea un rezultat ruşinos de doar 2 stele. Deci, Chevrolet şi-a învăţat lecţia şi a făcut ceea ce trebuia să facă. (vezi test drive Chevrolet Aveo).

Skoda Rapid, proaspăt lansat pe piaţa autohtonă, este un alt exemplu pozitiv. Abia săptămâna trecută au fost anunţate rezultatele crash-testului cu modelul ceh, iar rezultatul a fost unul excelent: 5 stele. Preţul modelului, în momentul lansării în Moldova, porneşte de la 9,900 euro. (vezi test drive Skoda Rapid)

Volkswagen Polo, un alt model accesibil şi disponibil pe piaţa din Moldova, se laudă de asemenea cu un calificativ maxim, de 5 stele, fiind testat în anul lansării sale, 2009. Preţurile modelului în Moldova încep de la aproximativ 8,400 euro.

Noua generaţie Volkswagen Golf, care va ajunge în Moldova doar la începutul anului viitor, a fost deja testată la EuroNCAP şi şi-a câştigat calificativul maxim de 5 stele.

Actuala generaţie Ford Fiesta, lansată în 2008, este o altă demonstraţie a faptului că o maşină accesibilă poate fi şi sigură. În 2008 Fiesta a obţinut la EuroNCAP un calificativ maxim de 5 stele, iar în 2012, odată cu facelift-ul, modelul a fost retestat conform noilor rigori şi şi-a reconfirmat calificativul maxim. Modelul porneşte de la aproximativ 8,400 euro în ţara noastră.

Noua generaţie Kia cee’d este un alt campion la siguranţă, deşi preţul de bază al modelului ia startul de la puţin peste 10,000 euro. Modelul a fost testat în 2012 la EuroNCAP şi a primit nota maximă – 5 stele. (vezi test drive Kia cee'd)

Rămânem în familia Kia şi aducem în vizor modelul Venga, debutat pe piaţă în 2010. Este un van compact de familie, care, la primul test EuroNCAP a primit 4 stele, însă imediat după acest rezultat producătorul coreean a făcut din sistemul ESC o dotare standard şi a adăugat centuri de siguranţă cu pretensionare, fapt care, în urma testelor repetate l-a calificat pentru nota maximă de 5 stele. În Moldova modelul porneşte de la aproximativ 11,000 euro.

Actuala Mazda3, testată la EuroNCAP în 2009, a meritat de asemenea maximă de 5 stele. Modelul porneşte de la aproximativ 12,900 euro în ţara noastră. (vezi test drive Mazda3)

Opel Astra, în caroserie hatchback, sedan şi break, merită de asemenea atenţia celor care pun accent pe siguranţă la bord. Testat în 2009, modelul a primit calificativul maxim de 5 stele. Atât sedanul, cât şi hatchback-ul, pornesc de la 12,290 euro în Moldova. (vezi test drive Astra hatchback) (vezi test drive Astra Sport Tourier) (vezi test drive Asta GTC) (vezi test drive Astra Sedan)

Proaspăt lansatul Renault Clio, disponibil în Moldova de la un preţ de aproximativ 9,500 euro, s-a învrednicit de asemenea de un calificativ maxim de 5 stele, la recentul test EuroNCAP.

Proaspăta generaţie Toyota Yaris se numără de asemenea printre campionii la siguranţă. Testată la sfârşitul anului 2011 la EuroNCAP, aceasta a luat calificativul maxim de 5 stele. În ţara noastră modelul porneşte de la 10,620 euro. (vezi test drive Toyota Yaris)

Actualul Chevrolet Cruze are de asemenea un calificativ maxim de 5 stele la EuroNCAP, obţinut în 2009.

Modelul porneşte de la aproximativ 10,800 euro în Moldova. (vezi test drive Chevrolet Cruze)

Mitsubishi Lancer X, testat de EuroNCAP în 2009, a primit de asemenea nota maximă de 5 stele. În Moldova modelul japonez porneşte astăzi de la aproximativ 13,500 euro. (vezi test drive Mitsubishi Lancer X)

Vorbind în continuare de maşinile accesibile, trebuie să menţionăm şi Toyota Corolla, care se laudă de asemenea cu un calificativ de 5 stele, doar că testul acestui model a avut loc înainte de anul 2009, atunci când regulile EuroNCAP au devenit ceva mai dure. (vezi test drive Toyota Corolla)

Toate modelele enumerate mai sus sunt disponibile pe piaţa Moldovei la preţuri accesibile şi sunt o demonstra- ţie elocventă a faptului că o maşină cu preţ mic poate oferi o siguranţă excelentă la bord.

Panoul ruşinii? Care modele nu promit siguranţă?

Ei bine, de fapt lista modelelor ieftine şi nesigure e mult mai mare decât cea a modelelor care ştiu să ofere siguranţă excelentă la preţ accesibil. Aici se includ, fără îndoială, aproape toate modelele VAZ şi Daewoo, dar şi cea mai mare parte a automobilelor chineze, deşi unii producători chinezi evoluează cu paşi rapizi şi la acest capitol. Spre exemplu, în 2011, Geely EC7 a fost primul model chinez testat la EuroNCAP, care s-a învrednicit de calificativul de 4 stele.

După cum am anunţat săptămâna trecută, Dacia Lodgy a obţinut un rezultat ruşinos la EuroNCAP, de doar 3 stele. Comportamentul maşinii în cazul unui accident lasă mult de dorit, iar apartenenţa la segmentul maşinilor de familie o penalizează moral şi mai mult pentru grija redusă faţă de ocupanţii de la bord. În Moldova preţul lui Dacia Lodgy porneşte de la 9,600 euro.

Noile Dacia Logan şi Sandero nu au fost testate deocamdată la EuroNCAP, urmând să treacă testele de siguranţă, cel mai probabil, în următorul ciclu.

Suzuki Alto e un alt model testat de curând la EuroNCAP (2009), care a reuşit să acumuleze un punctaj de doar 3 stele. În Moldova, preţul modelului porneşte de la aproximativ 8,500 euro.

Dacia Duster a fost testată în 2011 la EuroNCAP şi s-a învrednicit din nou, de doar 3 stele. Preţul modelului în Moldova porneşte de la aproximativ 10,500 euro.

Aici sfârşeşte lista modelelor bugetare şi disponibile în ţara noastră, care au fost testate de EuroNCAP şi care au indicat mai puţin de 4 stele în rezultat.

Totuşi, să nu uităm că un pericol şi mai mare e adus de modelele care nici măcar nu au ajuns pe mâna celor de la EuroNCAP, dar continuă să-şi tenteze clienţii cu preţuri ultra- avantajoase. Aici putem enumera doar câteva exemple elocvente: Daewoo Nexia, Lada Kalina, Lada Priora, Lada 4x4 (ex-Niva 2121), şi aproape întreaga suită de maşini chinezeşti, cu mici excepţii.

Cât de mult contează siguranţa unei maşini pentru Dvs.? Cât de mult contează acest criteriu în alegerea maşinii?
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
ALTE ŞTIRI RECENTE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter