Tehnologie revoluţionară de la Volvo: elementele caroseriei, în rol de baterii!
18 Octombrie 2013, 08:02
Suedezii de la Volvo dezvăluie detaliile unei tehnologii revoluţionare, care ar putea schimba radical autonomia maşinilor electrice şi hibride, dar şi nivelul de răspândire a acestora în lume.

În prezent, limitarea principală în folosirea bateriilor mai mari, care să asigure o mai mare autonomie, o constituie greutatea lor ridicată. Fie că vorbim de baterii litiu-ion, sau de cele Ni-MH, greutatea lor mare reprezintă un impediment greu de depăşit de tehnologia actuală.

Volvo, însă, lucrează la o tehnologie revoluţionară, de folosire a componentelor caroseriei unei maşini în rol de elemente de stocare a energiei. Cu alte cuvinte – aripile, portierele şi plafonul maşinii ar putea
avea rol de baterii! Cum se poate întâmpla? Ei bine, e vorba de e peliculă ultra-subţite de litiu-ion, care este înţesată cu fibra de carbon pentru a forma fiecare element de caroserie. Acest „sandwich” din fibră de carbon şi peliculă de litiu-ion are rol de super-condensator de energie, care poate stoca cu rapiditate energia rezultată din frânare sau, eventual, energia de la o priză electrică domestică. Şi deoarece fibra de carbon poate fi folosită la crearea oricărei piese de caroserii şi chiar a structurii de rezistenţă a maşinii, această tehnologie ar putea fi aplicată la un număr foarte mare de componente din construcţia unui automobil. Astfel, nu ar exista seturi enorme şi grele de baterii, ci însăşi elementele fireşti ale maşinii ar avea rol de baterii, economisind sute de kilograme şi un imens spaţiu.
Proiectul de dezvoltare a acestei tehnologii implică un parteneriat între Volvo şi alte 9 companii de tehnologii auto, fiind finanţat de fonduri ale Uniunii Europene. Pentru experimente, inginerii au dezvoltat un capac de portbagaj pentru un exemplar Volvo, dar şi un capac, realizat în mod normal din plastic, care asigură acoperirea mai multor componente de sub capotă. Acesta din urmă, fiind realizat acum din fibră de carbon şi având o duritate mult mai mare, are şi rol de element de rigidizare a caroseriei între elementele de susţinere a amortizoarelor faţă. În acelaşi timp, noul element are suficientă capacitate pentru a alimenta întregul sistem electric de 12 V al maşinii. Capacul portbagajul are rolul acumulatorului clasic al maşinii, fiind cel care asigură energia necesară pornirii motorului. Astfel, bateria clasică a fost aruncată din ecuaţie.

Inginerii declară că o maşina care ar avea un element similar sub capotă, realizat conform noii tehnologii, dar şi portbagajul, capota, portierele şi plafonul produse cu aceeaşi tehnologie, ar putea asigura stocarea unei energii suficiente pentru o autonomie de cel puţin 130 km! Iar
dacă numărul componentelor înlocuite cu noua tehnologie ar creşte, autonomia poate urca până la valori şi mai atractive, fără a avea un motor cu ardere internă la bord, de câteva sute de kilograme, şi fără a avea un set greoi de baterii, de alte câteva sute de kilograme! O adevărată revoluţie tehnologică, deci!
PiataAuto.mdValeriu Bahnaru
5
3,015
GALERIE FOTO (13 IMAGINI)
COMENTARII (3)
dima
Chişinău
la 18 Octombrie 2013 - 17:25
pe de o parte intereseant si foarte ergonomic, pe de alta parte, te-a atins cineva in parcare sau ceva de genul si o piesa te va costa cit 1/2 de masina:)))
1
1
Robert
Bucureşti, România
la 18 Octombrie 2013 - 17:44
Ideea este excelenta dar sa vedem cum se va comporta la un impact.
Explodeaza sau ia foc?

Nu stiu cum se face, toti europenii se lauda ca au tehnologii peste tehnologii - dar nu apar pe piata. La fel cum nmemtii mereu se lauda ca pot sa faca si ca fac si ca sunt cei mai tari - dar ele nu apar.. Pe cand japonezii tac si fac.

Ar mai fi un lucru :

Trebuie testat in diferite conditii. Si nu in ultimul rand, trebuie vazut care este:
1)costul repararii unor aripi sau a capotei;
2) rezistenta si riscurile deformarilor fie plastice fie elastice ale acestor "baterii" care stocheaza energie;
Ma refer la conditiile unui acrosaj usor de o simpla indoire pana la impact frontal...totusi rolul acestor componente era principal de protectie mecanica. Ducand la extrema, hai sa nu punem totusi rezervorul ca prim element de impact.

Pe de alta parte aplaud inovatia lor si sper sa aiba succes (daca nu macar sa nu-i opreasca din a continua cautarea de solutii)
1
2
VB_1One
Floreşti, Moldova
la 19 Octombrie 2013 - 19:25
Da da.. .trebuiau sa se gindeasca la siguranta. :-)
0
0
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!