Toyota lucrează la un motor revoluţionar cu ardere internă
3 Noiembrie 2014, 07:40
Principiul fundamental al funcţionării motoarelor pe benzină nu s-a schimbat de la inventarea lor până astăzi, deşi între timp a fost perfecţionată arhitectura lor şi sistemul de injecţie, iar respirarea mai bună a fost asigurată de sisteme de gestiune variabilă a valvelor şi turboaspirare sau compresoare mecanice.

De ceva vreme, producătorii se gândesc tot mai mult la maşini electrice, însă marea piedică în popularizarea acestora e lipsa unor baterii compacte, uşoare şi ieftine, care ar putea asigura o autonomie suficientă pentru exploatarea fără anxietate. Iar ca să depăşească această barieră, mulţi dintre producători recurg fie la sisteme hibride de propulsie, fie montează un propulsor cu ardere internă cu rol de generator electric, care, odată inclus, asigură energia electrică necesară deplasării ulterioare pe baza propulsiei electromotorului. Aşa funcţionează BMW i3 cu range extender, spre exemplu, şi în majoritatea cazurilor şi Opel Ampera sau Chevrolet Volt, deşi acestea dispun şi de regimuri mai speciale de asistenţă pe lângă simpla generare de energie electrică. Ideea, însă, este cât se poate de clară – motorul cu ardere internă generează electricitate pentru electromotor.

Acum, cei de la Toyota au abordat foarte ingenios această stare de lucruri. Dacă unicul rol al acestor motoare pe benzină este generarea electricităţii, de ce ar mai fi nevoie de un arbore cotit în acel motor? La o
maşină normală, arborele cotit e cel care e învârtit de bielele motorului, conectate la pistoane, iar arborele cotit transmite momentul circular mai departe cutiei de viteze şi ulterior roţilor, iar astfel maşina e pusă în mişcare. În cazul electromobilelor, însă, roţile sunt puse în mişcare de electromotor, iar asta înseamnă că, dacă ar exista o altă metodă de a genera electricitate, mişcarea propriu-zisă a arborelui cotit în motor nu ar mai fi necesară! Şi tocmai cei de la Toyota au proiectat un motor cu pistoane „libere”, fără biele conectate la vreun arbore cotit! Cilindrul are pereţii dotaţi cu bobine, iar electricitatea este generată prin însăşi mişcarea lineară a pistonului, înfăşurat, la rândul lui, în magneţi permanenţi. Valvele sunt operate electric, iar revenirea pistonului în poziţie iniţială e asigurată de o cameră presurizată cu gaz de cealaltă parte a pistonului, în partea
opusă camerei de ardere. Toyota spune că noul motor e deocamdată la o etapă conceptuală, însă are un potenţial de eficienţă termică de 42% - o valoare de care se pot apropia doar cele mai desăvârşite şi mai complexe motoare cu ardere internă moderne. Mai mult ca atât, noul principiu de funcţionare ar putea fi combinat atât cu sisteme de aprindere pe benzină, cât şi cu cele prin compresie, diesel! Eventualul motor ar trebui să aibă minim 2 cilindri pentru a se contrabalansa, iar un astfel de propulsor ar fi extrem de compact, uşor şi relativ ieftin în producţie, energia livrată de el fiind suficientă pentru a propulsa un vehicul compact la viteze de autostrăzi.

Ce spuneţi, să fie ăsta oare marele pas necesar pentru popularizarea vehiculelor electrice?
PiataAuto.mdIlie Toma
1
6,708
GALERIE VIDEO (1 MATERIALE)
COMENTARII (2)
GRED
Chişinău
la 3 Noiembrie 2014 - 10:23
SUPER!!!!
Foc la ghete!!!
0
0
Cyber
Briceni, Moldova
la 3 Noiembrie 2014 - 19:09
Interesant, sper sa le reuseasca.
0
0
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!