Ajungem pe peninsula scandinavă! Expediţia din Moldova spre Laponia şi la capătul pământului e tot mai aproape de Cercul Polar!
3 Decembrie 2014, 10:51
Doamnelor şi domnilor, dragi copii care aţi desenat sau scris un răvaş pentru Moş Crăciun – avem o veste bună! Maşina expediţională – BMW Seria 2 Active Tourer 225i – înaintează hotărât în minunata expediţie din Moldova spre Laponia, ţara lui Moş Crăciun, şi spre capătul pământului! De astăzi suntem pe pământ magic finlandez, pe peninsula scandinavă şi parcă atmosfera e tot mai îmbibată de magie şi spirit de sărbătoare!

Spiritul sărbătorilor de iarnă, dar şi al iernii, se simţea încă ieri dimineaţă, în Kaunas, Lituania. Era un ger de -9 grade Celsius, care părea atât de uscat şi pătrunzător, încât ziceai că sunt vreo -15. Aici am scos pentru
prima dată din portbagaj căciulile arctice cumpărate în Moldova, de la magazinul X-Style pe care am început să-l admirăm tot mai mult. S-au dovedit a fi într-atât de calde, încât a fost nevoie să le purtăm semi-descheiate. Avem, deci, protecţie pentru zonele de mai departe, când gerurile vor fi crunte de tot!

Am mers un pic în zona oraşului vechi Kaunas, unde am descoperit deja străzi decorate în spiritul Crăciunului şi un prim târg de Crăciun. E un oraş lituanian extrem de frumos, vi-l recomandăm cu ardoare dacă aveţi vreodată ocazia să treceţi pe aici. Am vizitat un magazin de suvenire pentru
o amintire din acest loc, dar şi un mic magazin de dulciuri hand-made tradiţionale, pregătite gustos şi cu iscusinţă.

Dar vă spuneam că BMW Seria 2 Active Tourer avea nevoie şi de o baie după drumul anevoios făcut prin România, Ungaria, Slovacia şi Polonia, aşa că în timp ce mergeam spre ieşirea din Kaunas, am zărit o staţie de alimentare care avea şi o spălătorie. Era una automatizată şi am optat pentru un program mai soft, care să
nu fie prea abraziv cu exteriorul maşinii. Spălătoria ne-a costat vreo 7.5 euro, iar în vreo 10 minute maşina
noastră expediţională lucea din nou! E cu totul altă treabă acum!

Am făcut şi plinul, pentru că aveam doar un sfert de rezervor disponibil.
Aici trebuie să ne spunem oful cu rezervoarele astea mici – o tendinţă tot mai accentuată a producătorilor de azi de a instala rezervoare tot mai mici pe maşinile noi, mai ales din considerente
de reducere a greutăţii totale. Avem şi noi o maşină redacţională cu un rezervor de doar 41 de litri. Acum, maşina expediţională are un rezervor de 51 de litri, dintre care vreo 43-44 sunt utilizabili până la aprinderea beculeţului de rezervă. În condiţii
obişnuite nu e o mare problemă, dar la un drum lung îţi doreşti să nu te gândeşti întotdeauna la cât combustibil mai ai în rezervor, îţi doreşti un rezervor imens care să-ţi asigure o autonomie relaxată de cel puţin 750-850 km, dacă nu chiar peste 1,000 km. Aşa însă, dacă săgeata trece de jumătatea inferioară, ai impresia că ar trebui să alimentezi din
nou, că cine ştie pe unde mai găseşti vreo staţie, iar tot alimentând câte jumătate de rezervor înseamnă să tot pui vreo 20 şi ceva de litri, mergând vreo 3-4 sute de kilometri până la o nouă alimentare. Nu ne place tendinţa asta nouă a producătorilor de a minimiza volumele rezervoarelor – vrem rezervoare
de 60, 65, 70 de litri, poate chiar de 80 de litri pentru maşini create şi pentru călătorii lungi!

Ieşind din Kaunas, am înaintat spre Nord, spre Letonia şi capitala ei Riga. Aveam să mergem până în Tallinn cam 570 de kilometri, distanţă pe care să o parcurgem din nou pe drumuri obişnuite extra-urbane, nu autostrăzi de mare viteză. Aşa că cifra kilometrilor se scurgea din nou relativ încet. În schimb peisajele deveneau tot mai frumoase, cu tot mai multe păduri de o parte şi de alta a drumului, cu zăpadă în acele peisaje şi cu copaci
acoperiţi cu un fel de brumă care le dădea o alură magică. Şi cerul era senin roşiatic, arătând „a ger”, după cum ar spune înţelepciunile bătrâneşti din ţara noastră. Se simţea tot mai mult atmosfera nordică.

După ce ocolisem şi Riga şi ne îndreptam spre Tallinn, începuse să se lase şi seara. De aici traseul devenise mai liber, aşa că am putut să mai sporim viteza medie de deplasare. Şi în Letonia, şi în Estonia, sunt destul de multe camere radar, aşa că trebuie să
fiţi precauţi la ele ca să nu înhăţaţi o amendă. Şi uite că atunci când seara îşi întrase pe deplin în drepturi am ajuns în Tallinn, capitala Estoniei. De aici am avut şi o intervenţie live la radio, pe Kiss Fm, unde le-am spus în direct ascultătorilor unde suntem, cum a fost drumul, ce aventuri ne aşteaptă mai departe. Am intrat ulterior şi în frumos oraş vechi din Tallinn, unde i-am făcut maşinii expediţionale câteva poze într-un anturaj superb.
La ora 22:30 aveam rezervat un bilet de trecere pe feribotul Tallinn-Helsinki, aşa că pe la 21:50 mergeam deja spre linia de check-in şi îmbarcare. De data asta feribotul ne-a costat usturător de mult, din cauză că l-am luat seara, dimineaţa biletele fiind mult mai ieftine.
Dacă anul trecut un bilet de dimineaţă ne-a costat mai puţin de 60 de euro, anul acesta a trebuit să plătim cam 110 euro. Aşa că sfatul nostru este să alegeţi un hotel în Tallinn şi să porniţi dimineaţa pe feribot, pentru că de diferenţa de preţ puteţi găsi şi hotel!
Drumul pe apă ne-a luat cam 2 ore, şi pe la 00:30 ajungeam în portul Helsinki. Noi aveam un hotel rezervat aici, în capitala finlandeză, pentru un popas nocturn şi spre ora 1 noaptea ieşeam cu maşina din port, ca să constatăm că hotelul nostru e la doar 1.7 kilometri depărtare! Foarte bine, ne-am zis, şi în câteva minute parcam în faţa hotelului!
Suntem, în sfârşit, pe pământ finlandez! Aici, în Helsinki, deocamdată nu e zăpadă şi nici nu e foarte frig, dar prognozele meteo ne sugerează că la doar câteva zeci de kilometri spre nord, tabloul se va schimba considerabil! Astăzi înaintăm spre Laponia şi ar trebui să ajungem târziu de tot, în noapte, foarte aproape de ţara lui Moş Crăciun, pentru ca mâine să putem intra acolo frumos şi negrăbit! Din Helsinki până acolo trebuie să mergem azi cam 825 kilometri! În condiţii nordice, de-a dreptul polare mai ales în cea de-a doua jumătate a segmentului! Şi de
data asta suntem cu o maşină cu
tracţiune faţă! Va trebui, deci, să fim
mult mai prudenţi! De anul trecut ne
amintim că ultimii vreo 200 km
mergeam şi pe autostrăzi
acoperite aproape în totalitate de
zăpadă, unde nu se mai vedea
aproape nimic! Vom avea parte şi în
acest an de asemenea condiţii? Vom
face faţă cu BMW Seria 2 Active
Tourer? Dar dacă ele, condiţiile, vor
fi şi mai dure? Marile provocări abia
încep, doamnelor şi domnilor, şi
dragi copii! Dar avem scrisorile şi
desenele voastre la bord, şi ele sunt
cele care ne dau forţe şi ne inspiră să ne îndeplinim cu excelenţă misiunea nobilă!
PiataAuto.mdRedacţia PiataAuto.md
4
2,159
GALERIE FOTO (70 IMAGINI)
COMENTARII (2)
Andrei
Ialoveni, Moldova
la 3 Decembrie 2014 - 13:36
Sunteti Bravo!
0
0
Robert
Bucureşti, România
la 5 Decembrie 2014 - 12:37
Cea mai mare porcarie sa iti speli masina la o spalatorie automata ( mai pe romaneste). Aceasta greseala am comis-o si eu odata, dar m-am invatat minte de atunci . Porcaria asta de spalatorie automata cu perii mi-a zgariat masina ca la balamuc , bineinteles ca zgarieturile sunt fine adica se vad numai cand afara bate soarele si te uiti atent .......Sfatul meu : NU spalati masinile la asa ceva, este bataie de joc pt masina voastra .
0
0
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!