Norvegienii au măsurat autonomia reală a 26 de maşini electrice în condiţii de vară şi doar 1 a atins cifra promisă în fişa tehnică

8 Iunie 2024, 21:58
Redacţia PiataAuto.md
Norvegienii sunt renumiţi pentru predilecţia lor pentru maşini electrice, vânzările acestora având o cotă de 82,4% din toate maşinile noi vândute în 2023. Şi tot ei, în clima lor nordică şi chiar arctică, sunt renumiţi pentru organizarea anuală a unui mare test de autonomie în condiţii de iarnă pentru acestea, pentru a măsura cifrele din viaţa reală, cu condiţii dure de ger şi zăpadă. Ei bine, acum norvegienii au organizat şi un mare test similar în condiţii de vară, comparând cifrele obţinute cu autonomia promisă de producători în fişele tehnice, conform ciclului WLTP. Doar o singură maşină din 26 a atins cifra promisă.
Un asemenea test în condiţii de vară, contrapus cu cel de iarnă, e foarte informativ din două motive. În primul rând arată devierea din viaţa reală faţă de ciclul WLTP, astfel încât posesorii de maşini electrice să-şi poată estima autonomia maşinii rol într-un mod mai realist. În al doilea rând, comparând autonomia reală a unei maşini în condiţii de vară cu cea din condiţii de iarnă, putem vedea impactul adevărat al gerului şi zăpezilor pe maşinile moderne, pentru că, dacă o maşină electrică va avea iarna o autonomie cu 22% mică decât WLTP, iar vara una cu 15% mai mică, înseamnă că efectul iernii e de doar 7 puncte procentuale, nu de 22.
Foto: Imagine din testul norvegian de iarnă din 2024

Ei bine, acest test al norvegienilor, organizat de asociaţia NAF, o paralelă a ADAC-ului german în Norvegia, şi publicaţia Motor.no, a avut loc în condiţii de climă scandinavă de vară, unde adeseori se întâmplă şi ploi, şi temperaturi mai răcoroase, aşa că maşinile au avut de înfruntat condiţii ceva mai dure decât idealul teoretic luat în calcul de ciclul oficial WLTP.
De fapt, chiar norvegienii apreciază că alte teste similare din anul trecut au fost făcute în condiţii mai calde şi mai uscate, şi anul trecut, spre exemplu, 12 maşini au atins şi depăşit cifra promisă în fişa tehnică. Însă condiţii meteo ca acestea se întâmplă în viaţa reală, chiar şi vara, şi rezultatele sunt cât se poate de informative.
În acest an, însă, doar un singur automobil a parcurs o distanţă cel puţin egală cu cea promisă — MINI Countryman, care a oprit după 428,1_ km parcurşi, ceea ce e cu 4,2% mai mult decât cifra promisă de 411 km. Modelul e unul cu tracţiune integrală şi a avut un consum de circa 18 kWh/100 km.
În mod curios, al doilea model clasat după onestitatea de a-şi fi atins promisiunea a fost BYD Seal U, noul SUV chinezesc creată să concureze cu Tesla Model Y. Acesta a parcurs exact 499,0 km până a opri nemişcat, ceea ce e cu doar 1 km mai puţin decât promisiunea oficiaă de 500 km.
Locul 3 la onestitate a fost luat tot de un chinez, Xpeng G6, care a avut o deviere de doar 3,5%, parcurgând un total de 530,7 km.
Locul 4 aduce un model coreean, Kia EV9 — acel SUV imens cu 7 locuri care prinde popularitate în foarte multe regiuni ale lumii. Acesta promite o autonomie de 563 km, iar în test a atins cifra de 529,1 km, cu 6% mai puţin. Însă organizatorii menţionează că acest model a greşit la final ruta şi a fost nevoit să urce foarte mult în ultimii kilometri, care i-au epuizat accelerat bateria la final.
Iar modelele chinezeşti mai ocupă şi următoarele două poziţii — Nio EL6 şi Lotus Electre, cu 6,3 şi 6,9% deviere de la cifra promisă. Deci, în topul primelor 7 modele care sunt cele mai apropiate de promisiuni sunt tocmai 5 modele chinezeşti, fapt care ar trebui să dea de gândit altor producători occidentali.
Clasatele pe locurile 8-10 au avut devieri mai mici de 10%, aici fiind vorba de BMW i5 eDrive40, Ford F-150 Lightning şi Renault Scenic E-Tech. Renault, apropo, a fost şi modelul care a atins cea mai mare autonomie, de tocmai 562,7 km.
Cea mai mare deviere au fost înregistrată de modelul chinezesc Seres 5, care a atins cu 24% mai puţin decât promite cifra din fişa tehnică, iar acesta a fost urmat în mod surprinzător de VW ID.7, care a parcurs cu 22,7% mai puţin decât promite producătorul. Acesta a rămas cu bateria epuizată la 450 km parcurşi, deşi fişa tehnică indică 582 km autonomie. Şi asta e în condiţii de vară, cum spuneam.
Apropo, pe timp de iarnă ID.7 avusese o deviere de 29%, deci putem spune că circa 22,7% e o deviere implicită la acest model german, iar condiţiile de iarnă mai adaugă circa 6,3 puncte procentuale.
Foto: Clasamentul în funcţie de autonomia reală atinsă, de la cea mai mare la cea mai mică, în testul din Norvegia

Noul Volvo EX30 e un alt model care a avut o deviere mare, de 20,4%, urmat de Porsche Taycan cu19,9%.
În test au mai participat modele electrice precum Hyundai Ioniq 5 N, Tesla Model Y RWD, Tesla Model 3, BYD Dolphin, Nio ET5 Touring. Modelele Tesla s-au situat de această dată pe la mijlocul clasamentului, atât la devieri, cât şi la autonomia totală atinsă.
Vezi mai jos şi tabelul cu clasamentul testului din Norvegia pe criteriul principal, a cât de aproape a fost autonomia reală faţă de cea promisă în fişa tehnică.
2
75,991
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!