Moldova SUV Maraton: încheiem expediţia şi facem totalurile de consum ale maşinilor
1 August 2016, 10:53
După frumoasa seara din Văleni, de la sudul Moldovei, ne rămăsese doar să facem un sprint până la Chişinău a doua zi, luând-o pe traseul spre Comrat, apoi spre Cimişlia şi Hânceşti până în capitală. Cei care au văzut harta iniţială cu traseul SUV maratonului ştiu că trebuia să mergem şi pe partea sud-estică a ţării, dar asta ar fi însemnat să avem un traseu aproape imposibil pentru cea de-a treia zi, care ne-ar fi istovit şi ne-ar fi făcut înaintarea periculoasă, sau cel puţin ar fi transformat-o într-un galop fără admirarea locurilor prin care trecem. Aşa că am ales să divizăm traseul
preconizat iniţial pentru ziua numărul 3 în două zile, iar segmentul estic să-l excludem din traseu, cu promisiunea de a reveni asupra lui, poate într-o rundă viitoare a unui asemenea maraton, cine ştie?...

Era dimineaţă în Văleni, după o noapte lungă şi plină de folclor şi mâncare şi tot ce-ţi poate oferi Moldova mai bun. Eu m-am trezit pe la 5 dimineaţa, după nici 4 ore de somn, cu ochelarii pe nas, cu laptopul la un colţ de pat, pe care-l aşteptam aseară să copie imaginile de pe cardul aparatului foto... Eram învelit cu un ţol din ăla de la ţară, ţesut, pe
care l-au aruncat pe mine probabil camarazii mei de expediţie... A urmat un duş răcoros şi imediat m-am apucat de o nouă relatare, or, aşa sunt adeseori expediţiile noastre, cu multă muncă în direct şi cu puţine ore de somn...

Surpriză, afară ploua. Maşinile noastre aveau kilograme de praf de la escapada de ieri spre stejarul lui Andrei, iar acum ploaia transformase acel praf în noroi. Ne-am zis că poate e mai bine aşa, pe drum noroiul ăsta poate se va spăla odată cu ploaia şi ne va curăţa
maşinile! Şi am mers la un dejun moldovenesc, servit la aceeaşi pensiune fantastică din Văleni despre care vă povesteam în relatarea anterioară.

Apoi, ne-am pornit şi la drum. Urma să mergem spre Cahul, apoi de acolo să o luăm spre est, spre Taraclia, pentru a ajunge la traseul spre Comrat. Din Văleni ne-au petrecut cucostârcii, dar pe drum ne-a însoţit ploaia intensă. A fost o ploaie foarte potrivită, însă,
pentru că peste vreo 50 de kilometri maşinile noastre străluceau a curăţenie deja! Iar dacă de la Cahul spre Taraclia traseul e destul de văluros, atunci drumul spre Comrat de la intersecţia
dintre drumul R38 şi E584 e extraordinar de bun! Relieful frumos, şi de această dată diferit faţă de ceea ce întâlnisem anterior, era omniprezent în peisajele din jur.
Abia în Cimişlia am făcut un popas pentru o cafea şi o gustare. De aici am continuat pe un drum la fel de bun spre Hânceşti şi Chişinău. În apropiere de Hânceşti am mai alimentat unele maşini la o staţie Rompetrol Moldova, iar
ulterior am mers direct şi dinamic spre Chişinău. Punctul de final l-am făcut la aceeaşi staţie nouă Rompetrol de pe Calea Orheiului, marcând finalul traseului propriu-zis al expediţiei. Aici a venit timpul şi totalurilor de consum pentru întreaga expediţie.
Aşadar, după cum puteţi vedea şi din tabelul alăturat, avem rezultate foarte interesante pentru cele 6 SUV-uri participante la maraton – Suzuki Vitara, Dacia Duster, Mazda CX-5, Skoda Yeti, Nissan Qashqai şi Renault Kadjar. Sunt motorizări şi transmisii diferite, de asta nu le-am supus unei comparaţii directe de consum, pentru că ea ar fi irelevantă. În schimb, ne-am dorit să premiem SUV-urile ce vor demonstra o cifră de consum cât mai apropiată de media
declarată de producător pentru regim mixt. Noi am condus într-un ritm mult mai solicitant, tocmai de aceea ne-am stabilit drept o deviere acceptabilă obţinerea unei cifre maxime egală cu dublul celei declarate de producător. Spre exemplu, dacă Suzuki Vitara are 5.5 litri/100 km declaraţi oficial în regim mixt, noi ne doream să nu depăşim cifra de 11.0 litri/100 km pe parcursul întregului nostru maraton. Dacă obţineam o cifră mai mare decât dublul,
ofeream un punctaj negativ. Dacă una mai mică – un punctaj pozitiv. Punctele se deduc din devierea faţă de cifra de reper, exprimată procentual. Dacă cifra reală pentru maraton a fost cu 45% mai mare decât cea indicată de producător pentru regimul mixt, atunci de la 1000 de puncte scadem 450 puncte corespunzătoare celor 45% de deviere şi îi oferim modelului 550 puncte. Şi tot aşa pentru fiecare model, iar cifra
reală este dedusă din cantitatea de combustibil real consumat şi kilometrii parcurşi. Puteţi vedea că unele modele au ceva devieri faţă de afişajul calculatorului de bord, în timp ce altele dau rezultate reale chiar mai bune decât ceea ce e indicat pe computerul maşinii! Unele şi-au îmbunătăţit precizia faţă de
primele măsurări, în timp ce doar Mazda CX-5 a continuat să indice o cifră reală absolut identică celei afişate pe calculatorul de bord. Măsurarea finală ne-a dat o cifră de 9.199 litri/100 km, faţă de 9.2 litri/100 m indicaţi pe calculatorul de bord!
Aşadar, câştigător la punctaj, deci la consum obţinut în maraton raportat la cifra de reper oficială este Dacia Duster şi echipajul de pe ea! Dusterul a consumat real puţin peste 6.7 litri/100 km în toată expediţia, chiar dacă e echipat cu sistem de tracţiune integrală!

Urmează în top un model surpriză – nu e un diesel, ci un benzinar aspirat natural! E vorba de Mazda CX-5 2.0 AWD, care, cu tot cu tracţiune integrală şi cutie automată, şi în ciuda condiţiilor dificile prin care am înaintat, a deviat cu doar 39 la sută faţă de cifra anunţată oficial şi a primit astfel 606 puncte!

Locul 3 e obţinut de un benzinar turboaspirat – Skoda Yeti, cu cutie automată şi tracţiune faţă. Acesta obţine 573 de puncte şi-şi adjudecă astfel un loc pe podium în maratonul nostru de SUV-uri.
Pe poziţia a 4-a urmează Suzuki Vitara cu motorul turbo de 1.4 litri, care a indicat la sfârşitul expediţiei 8.0 litri/100 km pe calculatorul de bord şi 8.4 litri/100 km conform măsurărilor. Paradoxal, dar cele mai eficiente modele în cifre absolute s-au clasat pe ultimele locuri, probabil din cauza cifrelor oficiale foarte optimiste, iar atunci când cifrele oficiale sunt de 3 litri şi ceva, orice deviere afectează procentual rezultatul final. Totuşi, Nissan Qashqai şi Renault Kadjar au consumat ambele în jur de 6.0 litri/100 km exprimat în consum real, ceea pe pentru un SUV este absolut fantastic, chiar dacă vorbim de SUV-uri cu tracţiune faţă şi cutii manuale! Când te gândeşti, în toată expediţia noastră
ele au consumat doar câte 86 de litri de diesel, fiind astfel cele mai eficiente modele din toată caravana noastră, dacă ne uităm la cifrele absolute!

Cu excepţia micilor peripeţii de la bordul lui Duster, care avea şi cel mai mare parcurs dintre toate maşinile (66,377 km la final), nici unul dintre SUV-urile maratonului n-a dat nici un rateu tehnic, nicio problemă, nici o disfuncţionalitate, chiar dacă le-am chinuit mai tare decât ar fi meritat nişte SUV-uri moderne din zilele noastre. Le-am zdruncinat serios pe drumuri de pietriş solicitant, le-am căţărat pe offroad provocator, le-am condus pe pământ, iarbă, prundiş şi pietre, şi toate au rezistat cu excelenţă. Nici un sunet la suspensie, nici un sunet
de prisos în habitaclu. Doar praful a mai răzbătut la interior după atâtea zile extreme, dar asta era firesc prin mediul în care am mers. Sunt mărci de SUV-uri de tot soiul, de diferite origini, însă toate au demonstrat o fiabilitate excelentă! Sunt SUV-uri accesibile,
majoritatea dintre ele având un preţ între 10 şi 20 de mii de euro şi uite că s-au descurcat cu toate de minune prin asemenea provocări majore! Aşa că noi am încheiat acest maraton de aproape 1,500 km zicându-le câte un „jos pălăria” fiecărei în parte!
Aici ia sfârşit deplasarea maşinilor noastre, dar nu şi relatările despre lucrurile şi locurile frumoase prin care am fost şi pe care le-am văzut şi le-am arătat ţării întregi. Sperăm că v-am inspirat şi entuziasmat cel puţin cu unul din acele locuri pe fiecare dintre Dvs., iar noi vă vom povesti în zilele ce
urmează mici picanterii de după cortină, pe care cu siguranţă că veţi fi curioşi să le aflaţi, vă vom oferi coordonatele geografice ale celor mai superbe locuri de pe traseu, ca să puteţi merge într-acolo şi totul va culmina cu lansarea minunatului film MOLDOVA SUV MARATON, acolo unde veţi vedea tot
ce a fost frumos în expediţia noastră într-o altă dimensiune, mai dinamică şi mai epică!

Avem o ţară frumoasă, dragii noştri! Avem o ţară cu oameni buni!
PiataAuto.mdIlie Toma
1
6,456
GALERIE FOTO (32 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!