Automobilele redacţiei: cât consumă Skoda Karoq 2.0 TDI 4x4 atunci când o alergi la maxim pe autostrăzi?

Călătoria noastră din acest an spre salonul auto de la Geneva a fost foarte deosebită de cele din alţi ani. În primul rând, spre deosebire de ultimii ani, când călătoream cu avionul, în acest an am ales să mergem cu Karoq-ul redacţional. În al doilea rând, am fost 4 adulţi la bordul lui. În al treilea rând, am avut atât de multe lucruri de făcut în toată această călătorie, încât nu mai aveam timp de condus încet şi eficient. Trebuia să folosim timpul la maxim, iar asta însemna să apăsăm puternic pedala acceleraţiei, mergând peste tot cam cu viteza maximă cu care se putea, cu accelerări fără grijă la eficienţă. În Germania – şi cu 160-180 km/h pe autostrăzile lor. Prin alte ţări – cu 130-140 km/h. Pe drumuri extra-urbane înguste – cu viteza maxim permisă, iar în cazul traficului mai anevoios, cu depăşiri intense ori de câte ori se putea. Sărmana Skoda Karoq a fost pusă la treabă intens, fără menajare, şi a mai şi fost condusă de mai mulţi şoferi din echipajul nostru.
De această dată eu am stat mai mult pe bancheta spate decât pe cea din faţă. În primul rând pentru că ritmul de muncă îmi lăsa maxim 2-3 ore de somn, iar momentele de deplasare cu maşina erau cea mai bună şansă de a mai aduna nişte ore de răgaz. Îl al doilea rând, pentru că ritmul intens de muncă îmi dicta necesitatea să muncesc inclusiv şi direct de pe drum, ca să folosim cât mai util timpul. Aşa că de data asta am simţit mai mult ca oricând ce înseamnă să fii călător pe bancheta spate a maşinii redacţionale. Şi nu în ultimul rând, datorită faptului că aveam alături câţiva dintre camarazii de expediţii, în care am deplină încredere la condus, iar doi dintre ei chiar au participat la expediţia noastră arctică de acum o iarnă cu cele patru exemplare Skoda Karoq.

Ştiam că va trebui să muncesc, aşa că m-am pregătit să-mi amenajez un adevărat birou în Skoda Karoq. Exemplarul nostru e echipat cu priză de 230 V în spate, care poate furniza curent până la 150 W – mai mult decât suficient pentru un laptop. Însă priza e una de tip europeană, cu furca îngustă, iar capacul de deschidere a ei face imposibilă conectarea unor blocuri mai mari şi mai pătrăţoase ale laptopurilor. De aceea, am cumpărat un prelungitor scurt, care să poată fi conectat uşor la priza maşinii, iar priza laptopului să poată fi conectată la el fără vreun impediment fizic.
Mai apoi, m-am asigurat că avem suficiente cabluri USB la bord. Skoda Karoq are două porturi USB în faţă, conectate cu sistemul multimedia şi încă un port USB în spate, doar pentru încărcare. Aveam două smartphone-uri, unul din care avea rol de telefon, iar altul – de hotspot pentru internet la bord, cu o cartelă UE în el. Respectiv, acel telefon cu rol de hotspot era mai solicitat şi era preferabil să-l avem întotdeauna conectat la un USB cu încărcare. Telefonul meu şi al celorlalţi ocupanţi putea folosi celelalte două porturi USB pe rând, că erau mai puţin solicitate.

Bancheta spate în maşina noastră e tot una opţională, numită VarioFlex, ceea ce înseamnă că toate 3 segmente culisează individual şi se mai şi reglează unghiular. Am pliat scaunul de mijloc şi l-am trasformat într-o cotieră lată, iar odată ce m-am aşezat pe scaunul stâng din spate, această cotieră avea pentru mine şi rol de suport pentru mouse-ul calculatorului. Tot acolo, pe cotieră, există şi suporturi pentru pahare, la fel ca şi în uşi. Şi în fine, ca să ne fie şi cald, există şi încălzire a banchetei, dar şi guri de ventilare dedicate.
Ei bine, uite că am simţit din plin toate aceste beneficii acum, în această călătorie. De îndată ce am ieşit la autostradă încă în România, după Sibiu, m-am apucat de muncit. Aveam internet continuu, aveam laptopul conectat la o priză şi aveam şi spaţiul necesar pentru a avea o poziţie comodă de muncă. După câteva ore de muncă, mi-am dat seama că ceea ce făceam eu nu era doar o muncă de urgenţă, aşa, într-o poziţie chinuită pe care o accepţi când trebuie să faci ceva urgent, ci o muncă de birou, în care puteai munci concentrat ore la rând, fără să simţi incomoditatea poziţiei. Aş fi putut conecta laptop-ul sau telefonul prin Bluetooth la sistemul multimedia al maşinii, dar aveam camarazi la bord cu telefoanele pline cu biblioteci muzicale online, aşa că n-a fost nevoie. Dar partea interesantă, pe care am observat-o acum, e că în meniul de Bluetooth Audio al Skodei Karoq se păstraseră toate device-urile cunoscute, şi când voiam să schimbăm sursa de la unul la altul, pur şi simplu selectam de pe display-ul maşinii sursa dorită din listă. Sistemul ăsta multimedia chiar e extraordinar de bun la Karoq!

La început, foloseam aplicaţia Waze pentru navigaţie în România, iar după ultimele actualizări, sistemele multimedia care au Apple CarPlay pot afişa direct pe ecranul maşinii harta cu toate notificările. Mai apoi, însă, dacă tot schimbam telefoanele la încărcare, am decis să folosim aplicaţia nativă de navigare a maşinii, care a funcţionat din nou ireproşabil, cu excepţia unui segment nou de autostradă în România, pe care nu-l recunoaştea. Însă mi-am zis că-i voi face un update hărţii ulterior – or, la Skoda aceste update-uri se pot face direct de proprietar, pe un site specializat Skoda, fără a merge la service.
Şi oricât de ruşine ar trebui să-mi fie să recunosc, am şi dormit mult în timpul mişcării cu Karoq în această călătorie, recuperând din orele nedormite. Şi nu ştiu cum, dar locul ăla din spate mi-a părut extraordinar de comod pentru asta, mult mai comod decât într-un avion spre exemplu. Cumva tetiera îmi susţinea ideal capul, iar dacă-l sprijineam spre geamul stânga, zona aia de unire a banchetei cu montantul forma o suprafaţă perfectă de a pune o pernă mică şi de a savura somnul. Spaţiu pentru picioare există cât vrei, încât să mai poţi lua şi o poziţie mai relaxată. Pui centura, îţi găseşti imediat poziţia, şi dormi neîntors. Poate veţi zâmbi la o asemenea descriere, dar puţine maşini pot oferi asemenea confort pe bancheta spate.

Iar în acest timp, camarazii mei apăsau intens pedala de acceleraţie şi Skoda Karoq îşi tura intens motorul diesel de sub capotă, alergând pe drumurile europene. La început, estimam că poate vom lăsa Karoq-ul în Munchen şi ne vom deplasa mai departe cu coupe-ul bavarez pe care-l primisem de la uzina BMW. Dar, când ne-am dat seama pe viu cât spaţiu oferă bavarezul pentru cei din spate, şi ne mai şi gândeam la porbagajul plin cu genţi al lui Karoq, am decis să păstrăm şi Karoq-ul, mergând cu ambele maşini spre Geneva. Aşa că Skoda Karoq, în loc să facă vreo 3,500 km dus-întors până în Munchen şi înapoi, a făcut 5,124 km până în Geneva şi înapoi, cu ceva kilometri făcuţi şi pe loc în jurul oraşului elveţian.
A trebui să adăugăm nişte AdBlue pe drum, pentru că fuseserăm notificaţi că autonomia acestui a scăzut sub 2,000 km, apoi şi sub 1,000, iar maşina ne-a zis că dacă ajungem la 0, n-o vom mai putea porni. Aşa că am cumpărat o canistră de 3 litri şi am turnat-o. Plinul îl facem în Chişinău, că am găsit o staţie Petrom pe str. Grădina Botanică ce are pompă de AdBlue la litru, la un preţ extrem de avantajos.
Am făcut mai multe plinuri de diesel, fireşte. Primele le-am făcut la Petrom Moldova şi apoi la Petrom în România. Mai departe, am staţionat şi la staţii OMV, mai ales că acestea aveau adesea şi restaurante Marche unde se putea mânca ceva mai sănătos, dar şi la alte staţii, când nu prea erau OMV-uri prin apropiere.
Pe autostrăzile germane, Karoq a alergat constant cu 160-180 km/h. Stabil, cu forţă de a înainta în continuare, încrezut. Şi în rol de pasager de pe bancheta spate te simţi încrezut la asemenea viteză. Şi izolarea fonică rămâne excelentă, chiar şi de pe bancehta spate. În Elveţia, am trebuit să menţinem viteza până pe la 120-125 km/h, că-s mai stricţi elveţienii cu limitele. Prin Austria şi Ungaria, am ţinut aproape 140 km/h, ia uneori şi un pic mai mult. Şi nici o clipă n-a avut nimeni timp să lase ritmul de condus într-un tempo mai moderat de dragul eficienţei în consum. Nu de această dată! S-a apăsat cât s-a putut, cât a fost sigur şi legal.
Şi care credeţi c-au fost cifrele când am ajuns acasă, după 5,124 km parcurşi? Vitleza medie per total a fost de 82 km/h, iar cei care fac asemenea drumuri ştiu că asta înseamnă că s-a mers foarte intens. Consumul mediu global a fost de 6.8 litri/100 km. Într-un asemenea ritm, noi zicem că e o cifră excelentă. Motor 2.0 TDI de 150 CP, cutie automată DSG cu 7 trepte, tracţiune integrală.
Iar între timp, dacă tot am făcut mai mulţi kilometri decât planificasem inţial cu Karoq în această călătorie, odometrul maşinii a marcat şi cifra de 45,000 km, iar asta înseamnă că a venit timpul unei noi deserviri tehnice. Maşina ne aminteşte cu un mesaj „Service ulei scadent”, iar noi am programat pentru aceste zile deservirea.

Între timp, Skoda Karoq n-a avut nici o defecţiune tehnică, cu excepţia acelui refuz periodic de a regla oglinzile exterioare la acţionarea butonului de dirijare a lor. Simptomul a mai apărut de câteva ori, mai ales când era foarte rece afară, şi de obicei, după 1-2 minute dispărea şi ele puteau fi acţionate normal. Am şi filmat un asemenea moment, cum ne-au cerut cei de la Skoda, şi vedem la următoarea deservire dacă vom recurge la vreo înlocuire.

Ah, şi încă o mică ciudăţenie a mai fost între timp. Aşa cum v-am spus la deservirea tehnică de la 30,000 km, am schimbat atunci bateria cheii, că maşina indicase că e aproape descărcarea. Cei de la service ne-au pus o baterie nouă şi eram încrezuţi că putem fi liniştiţi mult timp înainte. La 37,000 km, însă, într-o zi când la volanul Karoq-ului era soţia mea, departe de Chişinău, bateria cheii s-a descărcat brusc, iar maşina nu voia să se mai deschidă. A trebuit s-o consult prin telefon cum să scoată capacul lăcăţii de la uşă, dezgolind lacătul mecanic şi cum să pună cheia pentru a deschide mecanic uşa. Însă asta n-a ajutat mult, pentru că sistemul keyless go nu permite motorului să pornească fără recunoaşterea cheii. Aşa că am avut noroc de unul din camarazii noştri, care se afla în apropiere şi care a luat cheia, a mers într-un magazin de baterii şi a cumpărat o baterie Duracell nouă şi bună. Cheia a început a funcţiona. Cel mai probabil, bateria pentru care am plătit la service-ul oficial a fost deja învechită, pentru că altfel nu-mi pot explica de ce s-a descărcat după doar 7,000 km de utilizare. Asta a fost o lecţie despre ce-ar putea să se întâmple cu aceste chei fără contact, dar şi cum s-ar putea rezolva uşor problema, inclusiv când eşti prin afara ţării, spre exemplu.
Însă maşina propriu-zisă n-a avut vreo problemă tehnică din momentul achiziţiei până acum. Avem 45,000 km parcurşi şi suntem cu adevărat încântaţi de acest Karoq 4x4. Totuşi, decizia de a opta pentru un model mai compact, dar mai bine echipat, în loc de a alege un model mai mare şi mai slab echipat, s-a dovedit a fi foarte inspirată. Dotările generoase îţi fac viaţa de la bord cu adevărat plăcută, iar această călătorie în regim intens până la Geneva şi înapoi ne-a dat şansa încă o dată să ne confirmăm asta, dar şi să descoperim două aspecte noi: cum e să mergi un asemenea drum lung în mare parte pe bancheta spate şi în acelaşi timp să munceşti de acolo, dar şi ce consum real poate indica automobilul ăsta într-un regim atât de intens pe autostrăzi.

Voi ce părere aveţi de acest consum? Ce părere aveţi de acest exemplar Skoda Karoq şi de modelul în sine? Spuneţi-ne în comentarii!
0
6,218
GALERIE FOTO (16 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!