Menu
Acasă
Search
CITIRE ŞTIRE:

Legendara Lada 2101 împlineşte 50 de ani! Cum a început istoria ei în URSS?

9 Aprilie 2020 - 18:29
Denis Godorozea
VAZ-2101 este cu certitudine unul dintre cele mai faimoase modele din industria auto a Uniunii Sovietice, model de la care şi-a început istoria constructorul AvtoVAZ, cunoscut astăzi cu brandul Lada. La fel de captivantă este şi istoria apariţiei primul model produs la Toliatti.
Construcţia uzinei de la Toliatti a demarat în 1966 şi tot în acel an, la 16 august autorităţile URSS au semnat actul de parteneriat cu FIAT pentru a prelua modelul 124 pentru producţia primului automobil din gama VAZ, clasicul 2101. De altfel, acel model italian a stat la baza multor altor modele, produse fără prea mari modificări tehnice şi estetice chiar şi la uzinele constructorilor europeni, precum este şi modelul SEAT 124.
*FIAT 124 şi SEAT 124

Producţia VAZ-2101 a demarat în noaptea dintre 18 şi 19 aprilie 1970, conducerea Uniunii Sovietice au dispus prezentarea primilor maşini către un eveniment cu totul special pentru sovietici — sărbătoarea de 22 aprilie 1970, ziua în care se marca centenarul de la naşterea lui Vladimir Lenin. Ulterior a demarat şi producţia de serie, iar până la finalul anului peste 23 mii unităţi VAZ-2101 au părăsit uzina din Toliatti, însă primele prototipe de teste au fost pregătit cu circa doi ani până la startul producţiei, or versiunea cu sigla VAZ se deosebea mult de varianta italiană FIAT 124.
Până a ajunge pe linia de producţie din Toliatti, modelul dezvoltat de uzina italiană a fost testat pe drumurile şi în condiţiile URSS. În urma testelor specialiştii au ajuns la concluzia că caracteristicile tehnice nu sunt tocmai potrivite pentru infrastructura sovietică, iar astfel s-a decis adaptarea maşinii pentru condiţii de exploatare mai dure. Astfel, comparativ cu modelul italian, maşina sovietică a primit o suspensie revizuită cu o gardă la sol mai generoasă, frânele posterioare cu discuri au fost înlocuite cu frânele cu tambur. Absolut noi au fost unităţile de propulsie şi cutiile de viteză — specialiştii sovietici îşi doreau unităţi mai rezistente şi mai noi, care ulterior ar putea sta la baza unor motorizări cu o cilindree mai mare.
Astfel, în anii de producţie VAZ-2101 a avut mai multe versiuni şi motorizări, iar primele pe linia de producţie au ajuns unităţile pe benzină de 1.2 şi 1.3 litri, cea mai potentă versiune fiind capabilă să dezvolte 120 CP. Aceasta era oferită, însă, doar serviciilor speciale ale URSS.
Numele "Jiguli" a fost ales de societate prin intermediul sondajelor, astfel a fost ales numele în cinstea lanţului muntos situat vis-a-vis de uzina de la Toliatti. Ulterior, însă, maşina s-a ales cu mai multe porecle din partea cetăţenilor URSS, iar spre finalul secolului, când maşina a pierdut din prestigiu, aceasta a fost poreclită "Kopeika", nume ce a ajuns şi până în zilele de astăzi.
Vânzările VAZ-2101 au demarat pe teritoriul URSS în luna august a anului 1970. Prima maşină comercializată, de culoare roşie, a fost peste două decenii recuperată de uzina AvtoVAZ şi se află în prezent în muzeul companiei din Toliatti.
Odată cu lansarea VAZ-2101 a şi apărut brandul Lada, care acum acoperă întreg portofoliul modelelor produse la Toliatti. Denumirea a fost aleasă de companie pentru modelele destinate exportului, iar primele ţări unde a ajuns modelul au fost Iugoslavia, Finlanda, Belgia şi Olanda. De menţionat, că în ţările respective Lada a fost apreciată mult în rândul cumpărătorilor, or în primul an de comercializare uzina din Toliatti a exportat peste 57 mii automobile, ceea ce a constituit circa o treime din totalul maşinilor produse de AvtoVAZ, pentru ca cu un an mai târziu exportul să cucerească o cotă de 50% din totalul maşinilor produse. Tot cu Jiguli a fost marcată lansarea companiei în sporturile cu motor — pentru prima dată modelul a ajuns la grila de start în campionatul sovietic de raliuri în 1971.
Succesul acestui model a fost dictat de numărul colosal de unităţi produse pe parcursul anilor. Prima sută de mii de automobile a fost atinsă la un an de la startul producţiei, modelul aniversar fiind acum plasat în muzeul AvtoVAZ din Toliatti. Tot atunci autorităţile au dispus majorarea producţiei până la 220 mii unităţi anual. În 1974 uzina a atins numărul de un milion unităţi VAZ-2101 produse, iar cu un an mai târziu a fost atinsă cifra aniversară de 2 milioane unităţi.
În total producţia Jiguli a enumerat 4,846,900 unităţi de diferite versiuni, acesta fiind cel mai numeros model din istoria industriei auto URSS şi a Rusiei. În prezent în Rusia sunt înmatriculate şi, cel mai probabil, funcţionale circa 400 mii VAZ-2101. Chiar şi aşa, unităţile păstrate şi în stare tehnică bună au devenit bijuterii de colecţie pentru pasionaţii industriei auto sovietice nu doar din Rusia, dar şi din alte ţări, iar modelele reabilitate cuceresc, bineînţeles, priviri şi astăzi.
Până în prezent dintre modelele clasice AvtoVAZ a supravieţuit doar offroader-ul Lada Niva/4x4, iar succesorul ideic poate fi considerat modelul Lada Granta, care este acum cel mai accesibil model din gama Lada, proiectat cu forţele specialiştilor din Toliatti. Granta a fost lansată în 2011, iar între timp a acaparat familia de modele Kalina, care este acum comercializată cu denumirea Granta Hatchback. Tot Granta a dat naştere modelelor Datsun On-Do şi Mi-Do, create pe baza tehnică a ruşilor dar uşor modificate estetic.
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
GALERIE FOTO (77 IMAGINI):
ALTE ŞTIRI RECENTE:
© 2020 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter