E galben, e opulent şi are un V8 imens, dar nu vrea nimeni să cumpere acest Hummer H1

16 Ianuarie 2021, 16:41
Ilie Toma
Greu de imaginat vreo maşină mai opulentă decât un Hummer H1 Cabrio, vopsit într-un galben strident, nu-i aşa? Dar, într-o epocă în care asemenea maşini nu se mai produc de multă vreme, te-ai fi gândit că un exemplar galben şi ţipător ar fi la mare căutare, drept un model de colecţie, poate, mai ales că starea tehnică şi estetică a maşinii e aproape de vehicul nou! Dar... Realitatea e un pic alta, cel puţin în cazul acestei maşini, scoase la vânzare în Germania.
Nu, nu e scoasă la vânzare abia acum, ci tocmai prin noiembrie 2019, adică de mai bine de un an în urmă. Şi de mai bine de un an încoace, acest Hummer H1 Cabrio acid ca lămâia nu poate înmuia inima vreunul colecţionar, care să zică „Hai că-l cumpăr, batem palma!”. Care o fi problema acestuia, deci?
Maşina asta a fost înmatriculată pentru prima dată în ianuarie 2004, deci are deja 17 ani împliniţi şi şi-ar merita aproape un statut de youngtimer. Şi apoi, acesta e originalul Hummer H1, cel care chiar avea o platforma sa tehnică preluată în mare parte de la Humvee-ul militar! Modelul ăsta şi-a început producţia în 1992, ea continuând până în 2006, iar numărul total de exemplare în tot acest interval de timp a însumat doar 11,818. Numai cifra asta l-ar califica deja ca un model de colecţie, dar dintre toate versiunile lui H1, cele Cabrio — sau Convertible, cum se mai numeau — au fost şi mai puţine la număr. Deci vorbim de un model şi mai rar în istorie.
Iar exemplarul ăsta galben, de care vorbim noi azi, are un parcurs de doar 40,500 km! Mai mult ca atât, maşina e calificată ca fiind în condiţie 1A, ceea ce înseamnă vopsea originală de uzină peste tot, şi lipsa oricărei istorii nefaste din biografia sa. Şi, vorbind de un asemenea vehicul în Germania, la motorul său imens de sub capotă, putem înţelege de ce a adunat atât de puţini kilometri pe odometru.
Dar, dacă tot vorbim de legenda H1, nu putem să nu-ţi amintim ce dulap imens de maşină era nămila asta: la 4.83 metri lungime, ea are 2.56 metri lăţime! Încă 50 de centimetri nu-i ajung maşinii pentru a fi lată cât un tren normal! Dar chiar şi aşa, cel mai probabil va trebui să te înghesui serios în locurile de parcare europene. Şi apoi, maşina asta are masa proprie de peste 3.2 tone, iar cu sarcina pe care o lua la bord trecea mult peste 3.5 tone, undeva pe la 4.6 tone, ceea ce înseamnă, bineînţeles, că ai nevoie de permis de şofer de camion pentru a o conduce! Da. Categoria C, inevitabil, sau măcar C1.
Şi ce crezi că are maşina asta galbenă sub capotă, ca să împingă acest tone de fier? Am zis că e un V8 imens, dar ce anume o fi acolo? Nu, nu e vreun big block pe benzină. E un V8 turbodiesel, de 6.5 litri, mai aproape de ceea era instalat pe versunile militare! În varianta normală, acest motor dezvolta 205 CP, dar, ca să poată fi vândut în Uniunea Europeană a anului 2004, el a fost cuminţit un pic din punct de vedere ecologic, aşa că livrează 197 CP. Da, azi motoarele diesel de 2.0 litri îţi livrează cu uşurinţă asemenea putere, chiar şi cu o singură turbină. Dar pentru Hummer H1 era nevoie de 6.5 litri şi o turbină! În schimb, are 583 Nm!
Motorul e cuplat la o cutie de viteze automată cu 4 trepte şi se alimentează dintr-un rezervor de 95 litri. Despre consum e mai bine să nu întrebi, că răspunsul ar fi doar „mult”.
Şi adevărul e că, pe cât de extravagantă pare maşina asta pe dinafară, pe atât de mult parea ea pe dinăuntru ca o maşinărie militară adevărată. O mulţime de manivele de jur împrejur, un cockpit în jurul celui de la volan, o mulţime de ceasuri de bord circulare cu tot soiul de indicatoare, o mulţime de butoane pentru blocajele mecanice ale diferenţialelor — deci, la o adică, dacă te-ai avânta cu ea în condiţii dure, ai putea înainta pe bune aşa cum puţini alţii s-ar încumeta.
Iar ca toată ambianţa să aibă şi un aer boem civil, extravaganţa asta de Hummer are la bord şi un mega sistem audio Pioneer, care poate răsună până în valea satului vecin când îi dai drumul ceva mai tărişor.
Şi apoi, pe dinafară maşina are bare adiţionale de iluminare cu LED-uri, troliu, o benă în care încape doar o anvelopă şi trei pachete cu merinde de la supermarket, jante frumoase în stil militar şi anvelope noi, cumpărate de ultimul proprietar din cei doi, pe câţi i-a avut acest H1 Cabrio. Mai mult ca atât, compania germană care-l vinde azi menţionează că s-a făcut şi service-ul complet, iar la un motor de 6.5 litri V8, asta nu e deloc neglijabil. Doar că... a mai trecut un an în calendar, iar teoretic ar fi nevoie iar de o deservire nouă.
Aşadar, minunea asta de Hummer se vinde de multă vreme şi nu-şi poate găsi un proprietar. De ce? — asta e marea întrebare care ne-a intrigat!
În primul rând, pentru că are un preţ usturător. Costă 97,580 euro cu tot cu taxe, sau exact 82,000 euro dacă ar cumpăra-o cineva pentru export din Germania, ceea ce e varianta preferabilă. Ba chiar compania vânzătoare a înţeles că nu prea are şanse să vândă asemenea podoabă de colecţie în Germania sau în ţările vecine, aşa că mizează pe vreun colecţionar zăpăcit, dar avut, din afara uniunii. Dar şi aici e un pic de problemă, că Hummer-ul ăsta are standard Euro 3 de emisii şi până şi Rusia are deja limite la import, de minim Euro 4. Dacă ne uităm pe harta Europei, rămân puţine ţări care mai admit Euro 3 sau nu restricţionează deloc. Nici măcar în Albania nu l-ai putea importa. Practic nu mai rămâne nici o asemenea ţară decât... Republica Moldova. Sau vreun baron exotic din SUA, sau Africa. Dar în Europa nu prea mai există ţări care ar permite importul unei asemenea maşini!
Da... A strâns lumea la colţ Hummer-ul ăsta cu gene militare! Dar stai, teoretic, dacă ea e deja în Germania, ar putea-o cumpăra un german, nu-i aşa? Că el n-ar mai trebui s-o importe! Din păcate, sau din fericire, nu se găseşte nici un german într-atât de nebun, care să-şi asume taxele anuale uriaşe pe care le impune statul unei asemenea maşini, înmatriculate după 1 ianuarie 2021: 4 euro per gram de CO2 emis plus 9.50 euro pentru fiecare 100 cm cubi de cilindree. Aşa... Hai să facem calculul pentru acest Hummer H1 Cabrio. Emisiile acestui motor erau de 549 g/km, ceea ce ar însemna 2,196 euro pentru această componentă a taxei anuale, la care am mai adăuga 9.50 x 64.63, derivaţi din cei 6,463 cm cubi ai motorului, şi am avea de plusat încă 614 euro. Deci, 2,810 euro în total, anual, doar pentru taxe de mediu, la care se mai adaugă mentenanţa şi costurile per consum, de peste 20 litri la sută în regim mixt şi vreo 30 litri la sută în regim urban!
Acum parcă e mai clar de ce n-o vrea nimeni, nu? Sau totuşi, crezi că acest Hummer H1 Cabrio şi-ar merita povara acestor taxe, asociate lui?
0
3,728
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!