Se vinde la o treime de preţ, pentru că e prea perfecţionat: un Jaguar E-Type din 1965 şi problema sa de neînţeles

9 Mai 2021, 16:24
Ilie Toma
Dacă întrebi orice fan auto, orice fan Jaguar, ba chiar orice lucrător al producătorului britanic care e cel mai glorios model Jaguar din toate timpurile, 99% din ei vor răspunde clar: E-Type, clasicul E-Type. Mai mult ca atât, dacă întrebi o sută de oameni care a fost cel mai glorios şi mai frumos model de maşină din toate timpurile, sunt şanse ca cel puţin vreo 10-20 dintre ei să-ţi dea acelaşi răspuns: Jaguar E-Type.
Şi vor avea dreptate. Pentru că-n lumea auto n-au mai existat maşini care să echivaleze genialitatea acestui model. Designul a fost genial, într-o epocă în care maşinile trebuiau să aibă cât mai puţine colţuri şi forme cât mai ondulate, pentru a fi sportive şi aerodinamice.
Şi ingineria a fost genială, într-o perioadă în care inginerii britanici erau printre liderii mondiali la inovaţii automobilistice şi la curaj. Or, Jaguarul ăsta a fost unul din primele modele din lumea auto construit pe o platformă autoportantă, fără şasiu dur, iar construcţia sa s-a inspirat de la un model din motorsport, cu care Jaguar câştigase trei ediţii de Le Mans la rând! Maşina avea suspensii independente faţă şi spate, frâne cu discuri, în anul 1961, direcţie cu cremalieră şi pinion — cu alte cuvinte o mulţime din soluţiile tehnice adoptate la nivel general de industrie abia decenii mai târziu! Iar asta făcea modelul ăsta Jaguar să cântărească doar puţin peste 1,300 kg!
Şi când te gândeşti la motoarele de sub capotă, în comparaţie cu greutatea asta, îţi dai seama de ce maşina asta e pusă pe piedestalul lumii auto. În acea vreme Jaguar avea motoare savuroase cu 6 cilindri în linie, iar Jaguar E-Type a debutat tocmai cu un asemenea motor, de 3.8 litri, care scotea 269 CP şi 325 Nm! În 1961, când a fost lansată, maşina asta atingea deja o viteză maximă de 241 km/h!
Mai apoi, în toamna anului 1964, motorul de 3.8 litri a fost înlocuit de altul cu construcţie similară, tot cu 6 cilindri în linie, dar de 4.2 litri! Acesta dezvolta exact aceeaşi putere, dar cuplul era mai mare, ajungând la 384 Nm! Cu noul motor maşina răspundea şi mai din belşug la apăsările de acceleraţie şi a devenit şi mai adorată! Ea reuşea pe atunci să accelereze de la 0 la 100 km/h în puţin peste 6 secunde!
Această motorizare pe E-Type din aşa numita Serie 1 a fost în producţie până în 1967, deci vreo doi ani şi jumătate doar. Şi anume aceste Jaguar-uri E-Type cu motor de 4.2 litri, produse între 1964 şi 1967, sunt printre cele mai căutate şi mai scumpe azi în lume, alături de unele ediţii ale motorului original de 3.8 litri. Maşinile în condiţii extraordinare, de bijuterie, s-au vândut la licitaţii la sume de peste 400-500 mii dolari SUA în ultimul deceniu!
Astea fiind spuse, exemplarul care a fost scos la vânzare în Germania şi care figurează în imaginile acestui articol pare şi mai excepţional, întrucât el e vândut la doar 150,000 euro. E tocmai un Jaguar E-Type produs în 1965, cu motor de 4.2 litri sub capotă! De ce atunci este acest Jaguar E-Type de 3 ori mai ieftin decât acele Jaguar-uri vândute la licitaţii?
Nu, nu e vreo maşină uitată prin vreun hambar, la care e nevoie să se investească diferenţa de vreo 300,00 euro. Nu e nici vreo maşină de care cineva să-şi fi bătut loc şi acum se vinde la preţ redus pentru că e în stare jalnică. Dimpotrivă! Problema acestei maşini e faptul că proprietarul a vrut s-o aducă la stare de automobil nou, de showroom, perfecţionând totodată şi ceea ce n-a făcut uzina!
Maşina a fost restaurată până la ultimul şurub, refăcându-se totul, fiecare centimetru de caroserie fiind din nou prelcurat, fiecare şurub al motorului fiind din nou curăţat, prelucrat şi asamblat. Dar dincolo de asta, Jaguarul original a avut, spre exemplu, o problemă cu cutia de viteze, care era cam nărăvaşă şi nu se cupla foarte precis întotdeauna, iar uneori refuza sau ieşea din funcţiune. Şi apoi, demult se vorbea că visul proprietarilor de E-Type a fost să aibă o cutie de 5 trepte, iar ulterior în Marea Britanie chiar apăruseră în vânzare kit-uri pentru transformarea cutiilor originale în unele cu 5 trepte. Atunci când exemplarul acesta a fost restaurat, s-a modificat şi cutia lui, întru perfecţionarea schimbărilor precise de trepte şi existenţa a 5 trepte. Blasfemie, ar putea spune unii! Numai bine, ar putea spune alţii! Şi până acum câteva luni asta i-a făcut acestui Jaguar vânzarea foarte grea, proprietarul său fiind nevoit să reducă preţul până la o cifră derizorie pentru acest model.
Dar, între timp, Jaguar a anunţat că a lansat în producţie 12 exemplare de E-Type clasice, ocupând 12 VIN-coduri emise, dar pentru care n-au fost produse niciodată automobile în anii de demult. Ei bine, acum Jaguar asamblează aceste maşini asamblează acele maşini după specificarea originală şi ghici ce — problema cutiei a apărut din nou! Iar producătorul a anunţat că va monta cu cutie perfecţionată, cu 5 trepte! Iar această decizie a Jaguar legiferează, practic, ce a făcut şi proprietarul acestui Jaguar superb roşu, din Germania, cu maşina sa, restaurată între anii 2013 şi 2016. Doar că preţul ei n-a urcat încă înapoi! Aşa că, maşina asta genială, restaurată la condiţie superbă de uzină, are o problemă despre care încă foarte puţini ştiu că ea a fost de fapt, anulată de însăşi producătorul britanic, iar acum ai o dovadă oficială a motivaţiei de a schimba cutia!
În mod normal, preţul maşinii ar fi trebuit să urce imediat la minim 300 mii euro. Mai ales că germanul investit în restaurarea maşinii sale 140,000 euro şi mai ales că el a dus maşina după restaurare la o companie de certificare a maşinilor istorice şi i s-a emis un certificat că Jagaur-ul său are categoria 1, cu toate componentele esenţiale aduse cel puţin la condiţia iniţială de uzină sau chiar mai bune, aşa cum spune certificatul său.
E adevărat că E-Type-ul ăsta mai are câteva perfecţionări, realizate în aceeaşi manieră, de a deveni mai bun. Sistemul de frânare e unul mai puternic, preluat de pe un Jaguar XJ mai mare, iar acum maşina frânează mai intens şi rezistă mai mult prin serpentine. Anvelopele sunt mai late, de 215 mm, pentru o mai bună stabilitate. Radiatorul motorului e unul mai performant, dar tot original de Jaguar, iar sistemul electric al maşinii a fost îmbunătăţit cu fire mai bune şi o nouă casetă de distribuţie. Cu alte cuvinte, toate problemele cunoscute şi capriciile maşinii au fost rezolvate şi perfecţionate, ca acum să te poţi bucura de ea măcar şi în fiecare zi, fără bătăi de cap, dar cu aceeaşi plăcere savuroasă!
Judecând că neamţul a investit 140,000 euro în restaurarea ei, fără a pune la socoteală preţul maşinii iniţiale, iar acum o vinde cu 150,000 euro — practic putem considera că o face cadou următorului cumpărător.
Şi uite că oamenii nu voiau să-l cumpere. Era prea perfecţionat, vezi doamne. Era depărtat de original. Cineva a îndrăznit să rezolve problemele lăsate de creatori, iar asta, pentru unii, e blasfemie. Iar acum şi uzina recunoaşte că aceste perfecţionări ar cam fi necesare. De asta, Jaguarul ăsta azi e o comoară ascunsă, care iată-iată va străluci şi va urca în valoare mai abitir decât bitcoinul. Şi pe lângă toate, e o comoară şi pentru sufletul tău, indiferent de preţul ei de mai departe! Ia uite la maşina asta şi spune sincer, oare nu e ea una din cele mai superbe maşini din câte a creat omenirea vreodată?
0
582
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
TESTE DRIVE DE CARE AŢI PUTEA FI INTERESAT
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!