Cel mai puternic motor diesel din lume e destinat navelor, are dimensiuni cât un bloc de locuit şi livrează aproape 109,000 CP

1 August 2021, 14:07
Ilie Toma
Dacă ar fi să ne gândim la cel mai puternic motor cu ardere internă din lume, probabil cei mai mulţi dintre noi îşi vor aminti de Bugatti Veyron sau mai noul Bugatti Chiron, care dezvoltă 1,500 CP dintr-o cilindree de 8.0 litri. Dacă am îngusta problema, căutând să ne gândim la cel mai puternic motor diesel, probabil majoritatea ne-am aminti de un Audi Q7 de generaţie precedentă cu motorul său V12 TDI de 6.0 litri şi 500 CP. Dar există o cu totul altă scară a motoarelor diesel, care e atât de departe şi de fascinantă, încât pare aproape neverosimilă. Ei bine, află că cel mai puternic motor cu ardere internă din lume e un diesel ce livrează aproape 109,000 CP!
E vorba de un motor creat pentru navele cele mai uriaşe, care transportă containere, iar asemenea motoare funcţionează efectiv pe oceanele planetei din 2006 încoace. Motorul e pur şi simplu gigantic, măsurând 26.59 metri lungime şi 13.5 metri înălţime, deci cam cât un bloc cu vreo 4 etaje înălţime! Deci, efectiv, motorul are scări de urcat la el, cu balustrade şi locuri speciale de acces!
Constructiv vorbind, motorul diesel e oarecum similar cu unul de automobil, doar că totul e realizat la o scară de sute de ori mai mare. Motorul are cilindri, are biele, are un arbore cotit şi volant aşa cum le ştim de la propulsoarele diesel de pe maşini, însă nu are arbore cu came, pentru că valvele sale sunt operate hidraulic şi gestionate electronic, pentru eficienţă mai mare.
Motorul diesel de care vorbim cântăreşte 2,300 tone şi are 14 cilindri, fiecare cilindru având un volum de 1,827.7 litri! Da, o mie opt sute de litri şi mai mult, capacitate cilindrică pentru fiecare din cei 14 cilindri, iar dacă îi luăm la socoteală pe toţi 14, ajungem la o cilindree totală de 25,587.8 litri. Deci, dacă la cele mai mari motoare diesel de maşini spunem că avem 3.0 litri sau 6.0 litri în cazul acelui Audi produs cândva, păi acest propulsor de navă are peste 25 mii de litri capacitate cilindrică!
Motorul e unul turboaspirat, însă funcţionează în doi timpi, iar turaţiile sale normale sunt de doar 102 rotaţii per minut. Totuşi, la aceste turaţii, propulsorul reuşeşte să livreze o putere maximă de 108,820 CP, deci aproape 109 mii cai-putere! Valoarea cuplului maxim, livrat la aceleaşi turaţii, e de-a dreptul cosmică: 7,603,850 Nm, deci peste 7.6 milioane de Nm!
Un asemenea motor foloseşte cam 250 de tone de diesel pe zi, atunci când propulsează o navă încărcată la maxim cu 16,000 containere. Iar dieselul utilizat e unul de grad mult mai inferior, folosit în domeniul maritim.
Ei bine, cine l-a creat, cine îl produce, câte asemenea motoare există azi în lume, se mai produc ele oare?

L-au creat inginerii companiei finlandeze Wartsila, iar motorul a primit numele de cod RTA96C-14, unde cifra 96 vine de la diametrul de 96 cm al unui cilindru, iar 14 — de la numărul de cilindri, existând şi versiuni cu mai puţini cilindri. Ei bine, motorul a fost anunţat încă în 2001, apoi în 2004 a fost pus în producţie, pentru ca-n 2006 să ajungă pe prima navă, Emma Maersk, transportatoare de containere. Nava a primit acest motor uriaş, plus alte cinci motoare mai mici de rezervă de la Caterpillar, care mai au 40,000 CP împreună.
Foto: Nava Emma Maersk, prima din lume care a primit motorul RTA96C-14

Compania finlandeză Wartsila primise circa 300 de comenzi pentru asemenea motoare, continuând să le livreze către noi şi noi nave. În 2014, însă, a decis să fondeze împreună cu compania de stat chineză, constructoare de nave, CSSC, o companie nouă, cu sediul în Elveţia, pe care au numit-o WinGD, de la oraşul Winterthur şi abrevierea GD de la Gas and Diesel. Noua companie a preluat de la compania mamă finlandeză toată construcţia motoarelor în 2 timpi, considerate un pic mai simple, iar compania mamă a rămas cu motoarele în 4 timpi.
Foto: turbina motorului RTA96C-14

Aşadar, ceea ce trebuie să ştim e că acest motor uriaş de aproape 109 mii CP se mai produce şi azi, în mare parte la uzinele din China ale WinGD, iar WinGD e compania care vinde şi livrează în continuare acest propulsor companiilor de transport maritim din întreaga lume. Deja navele care îl folosesc sunt de ordinul sutelor, iar datorită unui asemenea propulsor puternic, timpul de călătorie din China spre Europa, de exemplu, se reduce cu 4-5 zile, ceea ce înseamnă livrări mai rapide şi profituri mai mari pentru operatorii de transporturi maritime.
Pentru noi, însă, acest motor diesel uriaş e o mostră de apogeu al ingineriei umane, chiar dacă el nu foloseşte tocmai cel mai ecologic combustibil. E un fel de avion Concorde în domeniul maritim, dacă vrei. E ceva ce merită ştiut, predat la universităţi de inginerie şi cunoscut pur şi simplu pentru cultura generală a fiecăruia din noi. E cel mai puternic motor cu ardere internă din lume, până la urmă, şi are, totuşi, 109 mii cai-putere şi peste 7.6 milioane de Nm cuplu maxim!
4
93,677
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!