Probabil cel mai necunoscut model Volvo e Laplander, un vehicul 4x4 de dinainte de G-Class, iar un exemplar a fost scos la vânzare

12 Octombrie 2021, 20:42
Ilie Toma
Ia uite la vehiculul ăsta şi spune sincer: îţi vine a crede că vezi un Volvo? Nicidecum, nu-i aşa? Dar este. Şi e un offroader 4x4, creat cu mult înainte ca Mercedes-Benz măcar să înceapă a se gândi la un G-Class! Îi spune Volvo Laplander L3314 şi e cu siguranţă cel mai necunoscut model al mărcii suedeze, iar un asemenea vehicul a fost de curând scos la vânzare în Olanda.
Maşina asta îşi are originea din scopuri militare. Primul L3313 a fost creat încă în 1959 pentru armata suedeză, şi timp de 2 ani au fost produse doar 90 de vehicule de probă şi doar pentru armată. Dar, ca şi tot ce crea Volvo pe atunci, modelul s-a dovedit a fi extrem de durabil şi rezistent, şi-n acelaşi timp foarte capabil în offroad, aşa că şi ţările scandinave vecine şi-au manifestat dorinţa de a cumpăra asemenea vehicule de la fraţii lor suedezi. Toate astea l-au făcut pe Volvo să pună în producţia de serie acest model şi să-l vândă mai multor armate din lume.
Sub capotă se punea un motor B18 de la Volvo, de 4 cilindri în linie şi 1.8 litri. Motorul livra doar 65 CP, dar pentru o maşină atât de compactă şi versatilă, era suficient, mai ales că totul se rezolva cu rapoarte corecte de transmisie şi o cutie de transfer cu demultiplicator de cuplu.
Au apărut tot soiul de versiuni de caroserie, inclusiv un soi de van în stilul lui UAZ 452 Buhanka, tot pentru scopuri miliare. Şi motorul era poziţionat tot sub cabină, cam între locurile centrale. Pe offroader-ele deschise puteau fi montate mai multe tipuri de arme, inclusiv mitraliere. Iar cei de la Volvo au început a le vinde cu succes şi armatei norvegiene, şi suedeze, şi olandeze, ba chiar şi armata Arabiei Saudite cumpărase asemenea vehicule. Ulterior, tocmai în 1977, Volvo a creat şi o versiune civilă a lui, pe care a botezat-o Laplander, dar toate vehiculele militare produse mai devreme, care erau pensionate din serviciul militar şi ajungeau să fie vândute civililor, primeau aceeaşi poreclă de Laplander. Iar numele de Laplander venea, desigur, de la regiunea aia friguroasă şi frumoasă din Suedia, Norvegia şi Finlanda, numită Lapland, sau Laponia.
Ei bine, iată că acest vehicul, despre care vorbim azi, e un Volvo L3314 din 1966, botezat şi el între timp Laplander, dar e clar că a fost vehicul militar în prima parte a vieţii sale, în armata regală olandeză. Are acelaşi motor de 1.8 litri, dar acesta a fost la un moment dat reparat şi actualizat de către cei de la Volvo şi livrează acum 90 CP în loc de 65 CP. Armata a făcut asemenea procedee tuturor exemplarelor Laplander din dotarea sa, pentru că motoarele originale erau proiectate să ruleze cu benzină cu plumb, care a fost ulterior interzisă, aşa că Volvo a făcut actualizări mecanice la motoare şi le-a putut oferi o putere mai mare.
Şi pentru că armata Olandei nu a prea avut operaţiuni militare, decât cele de antrenamente, acest Volvo a ajuns până azi cu doar 25,000 km parcurşi. Costă 15,500 euro, iar în istorie au fost produse vreo 7,700 asemenea exemplare, la care se mai adaugă vreo 4,500 de alte versiuni şi ipostaze.
Nu, nu e o capsulă a timpului, caroseria sa fiind într-o stare rugoasă, militară. Dar, pentru cineva aventurier, cu o pasiune aparte pentru vehiculele militare, acest Volvo poate fi un exemplar rar de colecţie, pentru escapadele rare din păduri. E dotat cu troliu, tracţiunea integrală îi funcţionează perfect şi azi, şi, în general, e un Volvo indestructibil, aşa că poate cutreiera încă mult timp înainte pădurile scandinave sau carpatice. Şi apoi de fiecare dată când te va vedea cineva cu el, poţi câştiga cu siguranţă pariul că nu va ghici marca maşinii. Pentru că aproape nimeni nu ştie în zilele noastre că Volvo a avut vreodată un asemenea model 4x4, şi încă atât de demult!
0
975
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!