Norvegienii au testat puterea şi rapiditatea încărcării a 23 de maşini electrice, aproape toate şi-au atins parametrii promişi, iar 17-30 minute la priză e noua normă
11 Iunie 2024, 10:40 Redacţia PiataAuto.md
Acum două zile, scriam despre un mare test anual al norvegienilor, în care aceştia au măsurat autonomia a 26 modele electrice în viaţa reală, în condiţii de vară, şi din ele doar unul şi-a atins cifra de autonomie promisă în regim WLTP. E la fel de adevărat, însă, că devierile reale ale majorităţii acelor maşini au fost de până la 10%, iar aici trebuie să recunoaştem că şi maşinile cu combustie arareori ating consumul şi autonomia promisă în viaţa reală, menţinându-se în devieri comparabile. Ei bine, imediat după acel mare test din Norvegia a urmat al doilea, cel al puterii de încărcare pe care o pot atinge aceleaşi maşini electrice, cât şi a vitezei de încărcare a bateriei de la 10 la 80%, atât cât ar fi optim să se încarce la un scurt popas pentru încărcare rapidă la drum lung.
Toate maşinile au fost conectate la priză după 2 ore de condus continuu, ca să se reproducă un regim realist de încărcare după o descărcare recentă a bateriei. Toate au fost încărcate la o staţie Ionity cu multe prize puternice, pentru a fi puse în condiţii egale, iar cele care au sistem de precondiţionare a bateriei, au folosit această funcţie, aşa cum e preconizată ea de producător, pentru a ajunge la staţie cu bateria la temperatura potrivită pentru încărcare cât mai rapidă. Totuşi, cele două modele Tesla din test au fost încărcare la staţiile Tesla Supercharger, nu la Ionity, pentru a oferi maşinii potenţialul maxim.
Iniţial, la test trebuiau să participe toate cele 26 de automobile din testul de autonomie, însă 3 dintre ele au ieşit din ecuaţie. Hongqi EH-7, Hyundai Ioniq şi Renault Scenic E-Tech au avut probleme cu sesiunile de încărcare şi au fost descalificate, urmând să repete testul mai târiziu.
Campionul timpului redus de încărcare a fost Porsche Taycan, care promite 320 kW. Acesta a atins 324 kW şi şi-a menţinut aproape de neclintit puterea până după 50%. De fapt, când maşina a atins 50% încărcare, puterea acceptată era de 310 kW! Abia după 60% puterea a scăzut către 200 kW, iar în doar puţin peste 17 minute Porsche şi-a finalizat încărcarea de la 10 la 80%, cu un minut mai repede decât promite producătorul!
Lotus Eletre, SUV-ul electric cu inginerie chinezească al mărcii britanice, deţinută acum de Geely, ca şi Zeekr sau Volvo, a luat primul loc la puterea de încărcare. Modelul promite 350 kW în fişa sa tehnică, şi în viaţa reală a atins 343 kW. Totuşi, această cifră nu a fost menţinută la fel de consecvent ca în cazul Porsche, aşa că încărcarea de la 10 la 80% a durat 20 minute, exact cât promite producătorul, de fapt.
Alţi campioni la rapiditatea încărcării au fost Xpeng G6 şi Hyundai Ioniq 5 N. Xpeng G6 şi-a încărcat bateria de la 10 la 80% tot în 20 minute, fiind exact în parametrii promişi, dar cu o putere maximă de puţin peste 260 kW. Hyundai Ioniq 5 N promite un maxim de 350 kW, însă în viaţa reală a atins tot cam 260 kW, ceea ce i-a permis să execute încărcarea în 21 minute, cu 3 minute mai lent decât promite producătorul.
Următoarele modele în listă, în foarte multe la număr, s-au încadrat în mai puţin de 30 minute pentru încărcarea de la 10 la 80%. Kia EV9 a avut nevoie de 25 minute (+1 min faţă de fişă), Nio ET5 Touring a înregistrat un timp de 26 min (+1 min), VW ID.7 a avut un timp de 28 min (0 min deviere faţă de fişa tehnică), Tesla Model 3 a încărcat în 28 minute, însă timpul de reper e necunoscut, MINI Countryman a avut un timp identic de 28 minute (cu 2 minute mai repede faţă de fişă), Smart #3 a încărcat tot în 28 minute (tot cu 2 minute mai rapid faţă de cifra promisă). Opel Astra Sports Tourer şi Peugeot E-308 SW, două modele similare tehnic, au încărcat în 29 minute, cu 1 minut mai repede decât cifra promisă în fişă. Şi, în fine, BMW i5 Touring a încărcat de la 10 la 80% în 30 minute, exact cât scrie în fişă.
Deci, 13 maşini din cele 23 care au trecut prin testul de încărcare au avut un timp cuprins între 17 minute şi 30 minute, ceea ce ne confirmă că asta e norma maşinilor electrice moderne, deja. Şi mai îmbucurător e faptul că toate aceste maşini au avut devieri minime faţă de timpul promis de producător, ceea ce înseamnă că sistemele de management al bateriilor oferă deja consecvenţă şi predictibilitate, pentru că pot asigura aceleaşi condiţii bateriei propriu-zise, iar asta duce şi la o durată de viaţă mai lungă a bateriei.
Din modelele rămase, încă 6 au înregistrat timpi între 30 şi 35 minute, deci n-au fost nici ele foarte departe. BMW i5 eDrive40i a înregistrat 31 minute (+1 min faţă de fişă), Volvo EX30 ar înregistrat tot 31 minute, dar aici devierea e mai mare, de +5 minute faţă de fişă.
MG4 Extended Range a avut un timp de 32 minute, însă producătorul promitea doar 38 minute, aşa că maşina a fost cu 6 minute mai rapidă. Tesla Model Y a înregistrat 33 minute, iar aici reperul oficial lipseşte, pentru că Tesla nu-l anunţă. Nio EL6 şiFord F-150 Lighting au avut timpi identici de 33 minute, (+3 minute pentru Nio şi -6 min pentru Ford).
Aşadar, doar 4 maşini din cele 23 au mai rămas, şi doar ele au avut nevoie de mai mult de 35 minute pentru a-şi încărca bateriile de la 10 la 80%! Seres 5 a încărcat în 37 minute (-3 min), BYD Dolphin în 40 min, Peugeot E-3008 în 42 minute, iar ultima în listă a rămas SUV-ul BYD Seal U, care a încărcat în 44 minute, cu 1 minut mai lent decât fişa oficială.
Foto. Clasamentul maşinilor din test înf uncţie de timpul de încărcare de la 10 la 80%, în minute
Deci, acesta e timpul cel mai lent de încărcare în zilele noastre doar 3 maşini din 23 au avut nevoie de 40 minute şi mai mul pentru încărcarea de la 10 la 80%. În rest, norma de bază e între 17 şi 30 minute, iar o mare parte din modelele mai accesibile vor ave 31-39 minute. Nu mai sunt orele de stat la priză de cândva. 17-30 minute poate fi durata unei pauze normale pe care să o faci o dată la vreo 400 km într-o călătorie, mergând la baie şi bând o cafea. Iar asta înseamnă povară că aproape că nu mai e nevoie să se aloce timp separat pentru încărcarea acestor maşini, ci doar să se combine cu durata unei pauze fireşti.
Foto: Clasamentul maşinilor testate în funcţie de puterea atinsă de încărcare versus cea promisă