Menu
Acasă
Search
CITIRE ŞTIRE:

Istoria neştiută a lui Lada Magistr, modelul care se dorea un G-Class din Rusia

26 Noiembrie 2021 - 21:38
Ilie Toma
Da, ceea ce vedem în imagini acestui articol a existat cu adevărat şi a fost poate cel mai bizară creaţie cu emblema Lada pe ea din câte au fost concepute vreodată. Îi spune Lada Magistr şi s-a vrut a fi cândva un soi de G-Class al Rusiei.
Dacă-ţi pare vă faţa e de la o Lada 2105/2107, nu te înşeli deloc. De fapt, întreaga maşină e o Lada 2105, construită încă pe platforma lui Fiat 124 şi Lada 2101, care a fost transformată în offroader pătrăţos. S-a întâmplat în anul 1993, când cererea pentru modele Lada a scăzut brusc după destrămarea URSS, iar în regiunea Kaluga o companie, pe nume Magistr, s-a gândit la o soluţie de a ajuta Lada să intre în noi segmente de piaţă, cucerind publicul european.

Şi întrucât bani pentru dezvoltări de modele noi nu erau, cei de la Magistr au avut inspiraţia de a transforma formele pătrăţoase ale modelului Lada 2107 într-un offroader la fel de pătrăţos, concurând astfel cu G-Class. Aveau câteva argumente — G-Class nu era un model foarte luxos în anul 1993 şi ava deja un substrat tehnic din anul 1979, iar asta cumva sugera că şi Lada s-ar putea pune alături cu un G-Class propriu, mai mic, mai slab ca putere, mai putin capabil, dar cu un stil similar şi cu un preţ mult mai mic.
Aşadar, cei de la Magistr s-au gândit să dezvolte un exemplar cu forţele proprii şi apoi să-l prezinte uzinei, în speranţa că acesta va fi pus în producţia de serie, iar dacă nu va fi acceptat, Magistr analiza şi varianta să ofere aceste maşini ca o modificare proprie.

S-a luat o Lada 2105 şi s-a tăiat caroseria, scurtându-se şi ampatamentul până la doar 2.3 metri. S-a mărit foarte mult garda la sol — de la 17 cm la 27.8 cm! Ăsta da, offroader! Pe puntea spate s-a pun o punte fixată pe foi de arcuri.
La partea frontală, s-a schimbat grila de la 2107, apoi s-a construit şi un soi de carcasă pentru caroserie în partea spate, pentru a-i reda maşinii silueta pătrăţoasă. Magistr producea şi remorci, aşa că avea sudori calificaţi pentru asta, se pare. Roata de rezervă n-a putut fi pusă pe hayon, însă, ca la G-Class, ci a fost montată sub capotă, ca la Niva. Iar la interior s-a gândit conceptul de avea chiar şi 3 rânduri de scaune rabatabile.
Marea provocare a acestui offroader a devenit însă, asigurarea unui substrat tehnic capabil de offroad. S-a ales cel mai puternic motor de pe un model clasic — unul de 1.6 litri şi 78 CP, de pe modelul 2106, care a fost cuplat cu o cutie de viteze manuală cu 5 trepte, care se instala deja pe 2107. Tracţiunea, însă, a rămas a fi pe puntea spate, deşi inginerii aveau în gând să dezvolte ulterior un sistem 4x4, inspirat de pe Lada Niva.
Odată ce a fost primul exemplar, creatori său l-au numit Lada Magistr-1600, de la numele companiei şi cilindreea motorului. Aceştia i-au contact pe cei de al AvtoVAZ şi au dus acel prim exemplar la cercetările inginerilor de acolo. S-au făcut două serii de teste şi studii din partea AvotVAZ cu această creaţie şi, paradoxal, cei de la AvtoVAZ i-au dat o apreciere foarte bună. Au menţionat că datorită noii suspensii, se puteau încărca şi 500 kg doar în portbagaj. Manevrabilitatea era neaşteptat de bună, vizibilitatea — excelentă, iar calităţile de trecere erau decente, datorită gărzii la sol uriaşe.
Creatorii săi au fost entuziasmaţi şi deja discutau cu cei de al AvtoVAZ în anul 1994 despre eventualitatea de a produce în Kaluga, la sediul companiei lor, acest model pe care unii îl botezaseră Jiguliwagen deja. Se discuta despre minim 300 exemplare produse anual. Însă, condiţia financiară foarte dificilă a celor de la AvtoVAZ din acei ani au impus uzina să suspende acest proiect şi să nu-l mai producă niciodată.
Cei de la Magistr nu l-au produs nici ei, în mod independent, cum îşi doreau din start. Însă au păstrat acel unic exemplar de Lada Magistr-1600, şi chiar l-au vopsit în altă culoare, păstrându-l pentru istorie. Ultima dată acest exemplar a fost fotografiat în Kaluga în anul 2017 şi din câte se ştie, această Lada bizară există şi azi în mâinile celor care au creat-o acum aproape 30 de ani!
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
ALTE ŞTIRI RECENTE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter