Menu
Acasă
Search
CITIRE ŞTIRE:

Arabia Saudită construieşte un oraş linear de 170 km lungime, fără maşini şi fără străzi

4 Aprilie 2022 - 16:21
Redacţia PiataAuto.md
În concepţia celor mai mulţi dintre noi, un oraş nu poate fi altfel decât construit în jurul unor edificii de diverse meniri, a unor zone verzi şi a străzilor care servesc drept artere pe care se realizează mişcarea în oraş. Iar cu tot mai multe maşini în oraşe, străzile au devenit tot mai mari şi mai mari în multe dintre oraşele moderne. Totuşi, Arabia Saudită a anunţat în 2021, iar în 2022 e în proces de proiectare şi construcţie de teren, a unui oraş fără străzi, fără maşini şi fără multe din elementele convenţionale. Oraşul e unul în formă lineară, va avea 170 km lungime, poartă numele de The Line, şi pe cât de grandios pare, pe atât e fascinant ca idee de proiectare urbană, arhitectură şi inginerie.
Oraşul face parte dintr-o zonă urbană viitoare mai mare concepută de Arabia Saudită, numită Neom, despre conceptul căreia vom vorbi într-un alt articol viitor şi care urmează să fie conturată către anul 2030. The Line este prima parte mare a acestui viitor conglomerat urban şi, conform planului, urmează a fi finalizată până în 2025. Neom e localizat în partea nord-vestică a Arabiei Saudite, cuprinzând o parte din ţărmul din Golful Aqaba şi Marea Roşie, de cealaltă parte a Mării Roşii fiind renumita regiune Sharm-el-Sheih din Egipt. În zona strâmtorii Tiran a fost deja construit şi un aeroport, numit Neom, care va deservi viitoarea zonă urbană, iar oraşul The Line porneşte aproximativ din această zonă şi merge în linie dreaptă spre est, pe o distanţă de 170 km.
Foto: Amplasare geografică a The Line

Forma lineară a oraşului vine să rezolve problemele de congestie ale oraşelor mari urbane moderne. Lăţimea oraşului ar fi variabilă în funcţie de relieful natural, dar ar oscila în jurul între câteva sute de metri şi 1 kilometru. Într-o asemenea lăţime mică, toate serviciile cotidiene ar trebui să fie accesibile la o distanţă de 5 minute de mers pe jos, iar să ajungi în orice alt punct din oraş ar trebui în maxim 20 minute. Cum să o faci, dacă nu sunt maşini şi străzi?
Ei bine, secretul oraşului nu este doar în forma sa lineară ci şi în supraetajare. Vor exista trei nivele, deci. Nivelul superior, de la nivelul pământului, este conceput să aibă copaci, zone verzi şi cărări pavate pentru plimbări şi deplasări pe jos, cu discutarea posibilităţii de a permite şi biciclete pe aici. Aici vor fi construite edificiile locative şi birourile, poziţionate printre relieful natural, printre spaţii verzi.
Foto: Aşa ar trebui să arată nivelul superior în The Line

La nivelul de jos, urmează etajul de service, sau de servicii vitale pentru oraş. Aici vor fi amplasate toate edificiile necesare vieţii unui oraş — de la magazine, mall-uri mai mari, spitale, edificii pentru producţie, alte birouri — tot ceea ce constituie infrastructura funcţională a unui oraş. Vor exista şi mici camioane electrice pentru legături între aceste puncte adiacente.
Însă legăturile la distanţe mai mari, de care locuitorii vor avea nevoie ceva mai rar, se vor realiza prin trenuri de mare viteză, situate la nivelul al treilea, cel mai inferior. Aici vor exista mai multe tuneluri, prin unele trenurile vor opera la mare viteză între puncte mai îndepărtate, prin altele între puncte mai apropiate cu mai multe opriri, totul fiind dirijat de inteligenţa artificială. Trenurile de mare viteză vor atinge viteze de peste 510 km/h, iar astfel cei 170 km vor putea fi făcuţi în 20 minute de la un capăt la celălalt.
Imagine: Nivelul inferior, de transport al The Line

Faptul că nivelul superior va fi unul cu vegetaţie, ar trebui să-l facă în mod natural mai răcoros, ceea ce va scădea consumul energetic al oraşului. Chiar şi aşa, The Line va face uz de posibilităţile Arabiei Saudite de a folosi energia solară mai ales şi va fi alimentat 100% din energie regenerabilă, fără a utiliza pic de petrol sau alţi carburanţi fosili, acest oraş fiind practic construit pentru timpurile când Arabia Saudită ar rămâne fără petrol.
Oraşul vrea să ofere o experienţă absolut nouă de trai urban, în care calitatea vieţii să fie una net superioară de orice alt oraş din lume. Pentru succesul conceptului şi proiectului, au fost implicaţi numele notorii de arhitecţi, experţi în energie regenerabilă, ecologie, planificare urbană, dar şi companii renumite precum Microsoft şi Oracle. Bugetul întregii regiuni Neom e de 500 miliarde de dolari, iar o bună parte îi revine oraşului The Line, prin urmare există o finanţare asigurată de un fond suveran al Arabiei Saudite, pentru a transpune acest oraş în realitate, însăşi prinţul Mohammed Bin Salman fiind membru al consiliului de directori an entităţii responsabile de realizarea proiectului.
Imagine: Viziune secţionată a celor 3 niveluri din conceptul The Line

În luna octombrie 2021 au început a fi făcute primele lucrări pe teren, iar în prezent aceste lucrări sunt în plină desfăşurare. Se estimează că în total, construcţia acestui oraş va crea direct şi indirect până la 380 mii de locuri de muncă. De asemenea, promisiunea celor care îl construiesc e că 95% din natura actuală va fi păstrată în procesul creării acestui oraş.
Foto: Imagine la mersul actual al construcţiei oraşului The Line

Iar odată construit, oraşul va avea statul de zonă economică liberă, cu multe scutiri şi reglementări speciale, inclusiv cu reglementări legale mai liberale, care să atragă minţi strălucite şi progresiste din întreaga lume. Cel puţin 1 milion de oameni vor putea locui aici la etapa iniţială, iar Arabia Saudită estimează că deja în 2030 PIB-ul anual generat de locuitorii The Line va fi de circa 48 miliarde de dolari.
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
ALTE ŞTIRI RECENTE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter