Menu
Acasă
Search
CITIRE ŞTIRE:

Strada 31 August 1989 din centrul Chişinăului intră în reparaţii capitale, din nou, după ce a tot fost reparată în ultimii 10 ani

7 Aprilie 2022 - 10:45
Redacţia PiataAuto.md
Primarul Chişinăului a anunţat ieri că s-au dat start lucrărilor de reparaţie capitală a străzii 31 August 1989 din Chişinău, o stradă ultracentrală, paralelă cu principalul bulevard al centrului capitalei, Ştefan cel Mare. Odată cu aceste reparaţii, timp de 18 luni înainte vor exista porţiuni blocate pentru circulaţia automobilelor, cu multe alte incomodităţi aferente. Primarul a mai scris ieri că strada „nu a mai fost reparată de când a fost construită”. Dar, numai în ultimii aproape 10 ani, această stradă a tot fost reparată şi închisă de nenumărate ori, într-o mulţime de episoade. Iar pe lângă asta, anul trecut ni se vorbea despre un proiect grandios pentru această stradă, care urma să devină dedicată aproape în întregile pietonilor şi bicicliştilor.
Numai noi, în arhiva noastră, avem ştiri şi din anul 2013 care anunţau închideri ale străzii 31 august pentru săptămâni şi luni, în special pe perioada verii, pentru reparaţii care se anunţau temeinice. Reparaţiile aproape nu au contenit niciodată de atunci încoace, strada tot rămânând cu porţiuni de asfalt tăiat şi lăsat acoperit cu pietriş, cu asfalt temporar turnat la un nivel mai jos decât restul carosabilului, cu gropi. La un moment dat a fost dat start unei reparaţii capitale, prin care ni se spunea că se lucrează întâi la schimbarea întregului sistem de canalizare şi conducte subterane, strada fiind complet închisă Spre exemplu, în 2018 au avut loc din nou închideri similare ale străzii, pe termen lung, tot atunci fiind deschisă şi circulaţia pe strada Bucureşti în direcţia Botanica, pentru că strada 31 August era complet închisă pentru reparaţii.
După acele săpături subterane, carosabilul a rămas într-o stare deplorabilă până în prezent, fiind doar parţial cârpit uneori, când ieşeau la iveală noi cratere.
Foto: Un Mercedes, victimă a surpării asfaltului şi formării unui nou crater pe carosabilul de pe strada 31 August din Chişinău

Apoi, în iulie 2020, viceprimarul Chironda anunţa un proiect grandios pentru strada 31 august 1989, în care pietonii şi bicicletele urmau să aibă aceeaşi prioritate pe stradă ca şi maşinile, într-o convieţuire armonioasă. Se anunţa atunci că lucrările de transformare a străzii într-una de vis vor demara în luna septembrie 2020, lucru care nu s-a mai produs.
Foto: Imagine a proiectului prezentat în iulie 2020 de viceprimarul de atunci, Victor Chironda, pentru strada 31 August din Chişinău

În aprilie 2021, tot viceprimarul Chironda a mai publicat nişte imagini grafice cu proiectul perfecţionat a străzii de vis, la jumătate de an distanţă de când lucrările trebuiau să fi început deja. Ea prevedea două benzi pentru biciclete, iar pietonii reveneau pe trotuar, însă dispăreau toate locurile de parcare, de pe întreaga lungime. Ni se promiteau, în schimb, parcări multietajate în zona Bibliotecii Naţionale.
Foto: Imagine a proiectului „perfecţionat”, prezentat în aprilie 2021 de viceprimarul de atunci, Victor Chironda, pentru strada 31 August din Chişinău

În mai 2021 s-a dat start la lucrările unei parcări multietajate, pentru 40 de automobile, dar ascunsă în curtea interioară din spatele Universităţii Tehnice. Parcarea trebuia să fie gata la 31 octombrie 2021.
Foto: Imagine din mai 2021, când au demarat lucrările la parcarea multietajată

La 24 octombrie 2021 publicam un reportaj în care arătam etapa de construcţie a parcării multietajate, doar scheletul parcării fiind ridicat.
Foto: Imagine din octombrie 2021, cu etapa de construcţie a parcării, după ce trebuia să fie deja finalizată

Acum, primarul anunţă un nou start al lucrărilor pe strada 31 August 1989, menţionând, după cum spuneam, că ea nu a mai fost reparată niciodată de când a fost construită. Strada va fi închisă pe segmente, acum fiind închis segmentul Lazo-Movilă şi un alt segment între Ismail şi Ciuflea.
De această dată, primarul nu vine cu schiţe 3D, dar anunţă că strada va avea locuri de parcare şi va fi amenajată o singură bandă pentru biciclişti. Deci, totul pare să fi revenit la o reparaţie absolut ordinară, renunţându-se la proiectul unei străzi de vis, în care pietonii şi bicicliştii să se simtă liber, aproape ca într-o zonă pietonală, iar strada să fie amenajată cu tot soiul de insuliţe de vegetaţie, cum se prezenta cândva.
Reparaţia va dura 18 luni, cum spuneam, şi va costa 11.8 milioane de euro, pentru o distanţă de 3 km, cât are strada în lungime.
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
ALTE ŞTIRI RECENTE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter