Noile semafoare inteligente de 4 milioane de lei, instalate la o intersecţie de pe bulevardul Dacia din Chişinău, nu se potrivesc cu marcajele

18 Decembrie 2022, 09:24
Redacţia PiataAuto.md
Vineri, primăria Chişinăului a anunţat că a dat în exploatare semafoare inteligente la o intersecţie din Chişinău, pe bulevardul Dacia, intersecţie cu strada Băcioii Noi, semafoare care au costat bugetul 4 milioane de lei, adică vreo 200 mii euro, pentru o singură intersecţie. Însă, chiar dacă semafoarele se declară a fi inteligente, cei care au amenajat intersecţia n-au ajustat corect şi marcajele rutiere de pe asfalt, iar astfel acestea pot genera situaţii de neînţelegere şi risc în trafic în perioada de după inaugurare, până se vor şterge marcajele actuale sau până le va corecta cineva.
Prin ce sunt atât de inteligente semafoarele, încât să coste 200 mii euro pentru o intersecţie? Nu e tehnologie cosmică, de fapt sunt doar nişte camere adiţionale care pot număra vehiculele şi pot identifica prezenţa pietonilor la trecere, iar în funcţie de aglomeraţia pe fiecare dintre fluxuri, sistemul lor poate ajusta timpi mai mari sau mai mici pe fiecare din direcţii. Şi, ca toate celelalte semafoare, ele sunt conectate la sistemul centralizat de gestionare, putând fi trecute în regim manual în caz de necesitate. Pe cât ne justificat e costul uriaş — nu ne putem expune, dar în 2018 primăria Chişinău instalase semafoare inteligente la o intersecţie mai mică la cost de 660 mii lei.
Ei bine, noile semafoare de la intersecţia cu strada Băcioii Noi aduc şi un beneficiu important, în divizarea ciclului de semaforizare în 3 etape, în care maşinile care merg pe bulevardul Dacia şi vor să vireze stânga au o fază separată de semaforizare în acest ciclu, iar astfel, când virează la stânga ele nu mai sunt nevoite se cedeze trecerea maşinilor din faţă, riscând accidente. Problema e că această fâşie de drum spre aeroport e tratată de mulţi şoferi ca o porţiune de drum extraurban, deşi limita generală de viteză e 70 km/h, iar în zona intersecţiei de mai mulţi ani există camere de trafic cu radare şi limitare la 50 km/h. Totuşi, numărul accidentelor e în continuare mare, iar un număr mare din ele au şi pierderi de vieţi omeneşti. Prin urmare, divizarea virării la stânga era o măsură necesară.
Foto: Semafoarele poziţionate pe bulevardul Dacia divizează fluxul de vehicule care virează la stânga prin semaforizare separată

Astfel, banda stângă din această intersecţie ar trebui să fie destinată doar virării la stânga, ea beneficiind de un semafor separat, montat deasupra sa. Marcajul rutier de pe acea bandă, însă, indică posibilitatea virării la stânga sau deplasarea înainte, aşa cum era anterior. Prin urmare, din inerţie şi încurajaţi de marcajul rutier, mulţi şofer se vor pomeni pe banda stângă atunci când vor vrea să meargă înainte, creând inconvenienţe şi riscuri, şi fiind filmaţi de camerele de trafic dacă vor continua să meargă înainte, în loc de stânga.
Foto: Semaforul ce permite virare doar la stânga de pe banda stângă nu corespunde marcaului rutier de pe banda sa

Deci, e o scăpare a acelor care au amenajat intersecţia, care se va lăsa cu risc continuu în această intersecţie şi care se poate lăsa fie cu accidente, fie cu amenzi pentru şoferi.
0
2,461
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!