Marea Britanie are o nouă marcă de camioane, Tevva, iar primele modele sunt electrice cu baterii şi pe bază de hidrogen

18 Ianuarie 2023, 14:51
Ilie Toma
Marea Britanie are în mod oficial o nouă marcă de camioane, numită Tevva, care intră în producţia de serie acum, după ce a obţinut certificarea camioanelor sale la nivelul UE şi al Marii Britanii. Compania producătoare a acestor camioane a fost fondată în 2016 ca un start-up, iar la sfârşitul anului 2022 a început a produce primele exemplare în serie mică. Acum, însă, odată cu obţinerea certificării, Tevva poate da start producţiei la scară largă şi astfel devine o marcă de camioane în toată legea.
Primele două modele sunt aproape identice vizual şi se încadrează în aceeaşi categorie de greutate de 7,5 tone, diferenţa dintre ele făcând-o tipul sistemului de propulsie. Unul e pur electric, cu energia stocată în baterie, iar celălalt are acelaşi motor electric, dar îşi ia energia dintr-o instalaţie cu pile de combustibil, pe bază de hidrogen. Primul intră în producţie camionul electric cu baterii, iar cel cu hidrogen va urma pe parcursul acestui an.
Parametrii tehnici sunt surprinzător de modeşti, însă, pentru un camion pur electric, dacă e să-i comparăm cu modelele lansate de producători precum Volvo, Mercedes sau Scania. Însă, în acelaşi timp, putem fi mai indulgenţi în cazul unui producător nou, care abia trebuie să-şi ia avânt.
Astfel, ambele sisteme de propulsie vor face uz de acelaşi electromotor de 261 CP şi 596 Nm. Camionul electric cu baterii face uz de o baterie relativ mică, de o capacitate comparabilă cu cea a unui automobil, ea având doar 105 kWh. Cu această energie, camionul declară o autonomie de 227 km, ceea ce sună foarte optimist. Autonomia în ciclu mediu după certificată i-a fost constatată la 170 km, ceea ce pare mai realist, dar totodată e foarte puţin pentru o exploatare pe parcursul unei zile întregi, chiar şi pentru un camion de livrări regionale, cum sunt cele de 7,5 tone.
O altă problemă a noului camion electric britanic e viteza de încărcare anunţată. Acesta nu anunţă o capacitate de încărcare fast charge DC, ci doar la o priză Type 2 cu curent alternativ, de unde poate trage maxim 22 kW. Iar la o asemenea priză, în condiţii idealiste, îi va lua 5 ore să încarce până la 90%, iar până la 100% probabil va mai fi necesar de o oră.
Şi dacă tot la camioane electrice adeseori ne întrebăm de sarcina utilă care mai rămâne, britanicii de la Tevva o anunţă, astfel încât camionul lor electric cu baterii poate transporta 2.942 kg de sarcină utilă, atingând astfel masa totală de 7.499 kg.
E curios că versiunea pe hidrogen e mai grea, cu circa 220 kg, iar astfel sarcina utilă scade la doar 2.718 kg. În schimb, camionul cu hidrogen se poate alimenta în 10 minute, având un rezervor de 9 kg de hidrogen. Cum de se întâmplă ca versiunea cu hidrogen să fie mai grea?
Ei bine, în mod inexplicabil, britanicii au decis să păstreze o baterie electrică de capacitate chiar mai mare decât cea a camionului pur electric. Deci, pe lângă rezervorul de hidrogen, mai există şi o baterie de 112 kWh, deci cu 7 kWh mai mare decât la versiunea electrică. Şi această baterie poate fi încărcată de la priză, tot la 22 kWh. Astfel, acest camion devine practic un soi de plug-in hibrid, doar că extensia autonomiei, după consumarea bateriei, nu vine de la un motor cu ardere internă, ci de la pilele de combustibil, pe bază de hidrogen.
Producţia Tevva va avea loc în Tilbury, un orăşel din apropiere de Londra. Britanicii estimează că în 2023 vor produce şi vinde cel puţin 1.000 de camioane, după care cifra ar trebui să crească la valori mai apropiate de fabricile mai mari.
0
1,386
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!