Norvegienii au testat autonomia a 29 de maşini electrice în condiţii de iarnă şi zăpadă, până la epuizarea bateriei

6 Februarie 2023, 11:37
Redacţia PiataAuto.md
Norvegienii sunt cei care au adoptat deja maşinile electrice ca o normalitate absolută în ţara lor, dar asta nu înseamnă că aceştia nu testează periodic autonomia reală a maşinilor cu propulsie electrică în condiţiile climei lor nordice. De curând, publicaţia norvegiană Motor.no a testat autonomia a 29 de maşini electrice, în condiţii de iarnă şi zăpadă, până la epuizarea bateriei, publicând rezultatele unor măsurări detaliate.
Pentru că în Norvegia sunt atât de populare maşinile electrice, şi totodată pentru că e o ţară din afara UE, mulţi producători chinezi şi-au lansat deja aici modelele electrice înainte de a le fi lansat în ţări UE, astfel că testul conţine şi mai multe asemenea maşini. Spre exemplu, în lista celor 29 de maşini se regăsesc modele precum Nio ET7, Hongqi E-HS9, Voyah Free, JAC e-JS4, MG ZS LR, MG5 şi MG4, dar şi Maxus Euniq6. Totuşi, în listă se regăsesc şi cele mai actuale modele electrice ale mărcilor occidentale sau japoneze.
Astfel, au fost testate şi modele precum VW ID Buzz, Renault Megane E-TECH, Mercedes EQB, Kia EV6 GT, Kia Niro EV, Nissan Ariya, BMW i4, BMW i7, Skoda Enyaq, Mercedes EQE, dar şi noua Toyota BZ4X, modelul care s-a lansat cu atâtea pauze şi recall-uri. Fireşte, n-au lipsit şi câteva modele Tesla, precum Model X Plaid, Model Y cu tracţiune pe două roţi şi Model S standard.
Testul s-a desfăşurat în condiţii de iarnă reală din Norvegia, cu temperaturi cuprinse între -10 şi -5 grade, cu zăpadă şi gheaţă. Era clar că maşinile electrice vor indica o autonomie mai mică decât cea oficială în ciclu WLTP, dar marea întrebare era şi câţi kilometri vor reuşi acestea să parcurgă în asemenea condiţii, dar şi cât de departe vor fi de promisiunile făcute de producători.
Astfel Tesla Model S standard a fost maşina care a stabilit un nou record în testele de acest fel din Norvegia, reuşind să parcurgă 530 km în condiţii de iarnă! Autonomia declarată e de 634 km, iar diferenţa a fost de doar 16,4%, diferenţă care putea fi obţinută, teoretic, şi în condiţii mai calde. Tesla a reuşit astfel să bată recordul unei Model 3 Long Range de acum un an, care reuşise să parcurgă 521 km în condiţii de iarnă. Rezultatul e fascinant de bun, mai ales că Model S nu e o lansare proaspătă pe piaţă, dar a reuşit, totuşi, să indice un consum de circa 17,3 kWh/100 km în asemenea condiţii, mult mai bun decât al altor maşini de talie similară, chiar şi dintre cele mai noi. Se pare că rezultatul formidabil al exemplarului Tesla se datorează şi managementului termic mai bun al bateriei, şi bateriei mai performante în tehnologie, dar şi pompei de căldură, cu care au fost echipate în ultimii ani modelele Tesla pentru încălzirea habitaclului.
Mercedes EQE300 a reuşit să parcurgă 409 km, faţă de 614 km promişi, la o diferenţă de 33,39%. Consumul modelului german a fost de circa 21,6 kWh/100 km.
Noul BMW i7 xDrive60 a parcurs 424 km, faţă de 595 km promişi, la o diferenţă de 28,74% faţă de fişa tehnică. BMW i4 eDrive40 a parcurs 434 km, faţă de 565 km promişi, cu o diferenţă mai mică, de 23,19%. Cea mai mică diferenţă a rezultatului indicat în condiţii de iarnă faţă de cel promis l-a avut modelul chinezesc Maxus Euniq6, care a parcurs 317 km, faţă de 354 km promişi, cu doar 10,45% mai puţin decât promisese.
În mediu, autonomia indicată de cele 29 maşini electrice în condiţiile climei Norvegiei a fost cu 24% mai mică decât cea indicată de producători în ciclu WLTP. Modele care au avut devieri mai mici de 20%, pe lângă Maxus Euniq6 şi Tesla Model S Standard, au fost Tesla Model X Plaid (18,23% deviere), Kia EV6 GT (17,69%), MG5 şi MG Marvel R.
Modelele cu cea mai mare deviere faţă de promisiunile din fişa tehnică, care au avut autonomie cu 30% mai mică şi chiar mai puţin, au fost Mercedes EQE (33,39%), Skoda Enyaq Coupe RS (33,73%), Hongqi E-HS9 (34,84%) şi Toyota B4ZX, care a avut cea mai mare deviere, de tocmai 35,79%, reuşind să parcurgă doar 303 km faţă de 503 km promişi. Autorii testului din Norvegia spun că maşina din test a fost una cu tracţiune pe faţă, iar încercările lor de a obţine o maşină cu tracţiune integrală au fost întâmpinate cu refuz din partea Toyota, după alte câteva teste cu ea ce indicau cifre prea mari de consum. Cei de la Toyota au sistat vânzările ei în Norvegia şi spun că vor îmbunătăţi modelul cu tracţiune 4x4 şi apoi îl vor oferi la teste.
Ce putem concluziona din acest test major de iarnă din Norvegia? În primul rând că toate maşinile electrice, în toate cele 29 de exemplare din test, au parcurs mai mult de 300 km în condiţii de iarnă. Chiar şi VW ID Buzz, care e o un microbuz mare şi pătrăţos, a parcurs 310 km. Iar asta spune ceva despre un nivel minim de autonomie decentă la care au ajuns maşinile electrice în zilele noastre.
Autonomia medie reală a maşinilor din test a fost de 363 km, fapt care arată din nou o evoluţie realistă. Iar pe lângă asta, 8 maşini din test au parcurs peste 400 km în iarna norvegiană, iar un tocmai 530 km. Unele maşini încă mai au cifre de consum mari, de peste 20 kWh/100 km, în special cele mari şi neaerodinamice, precum VW ID Buzz sau Hongqi ES-9, dar până şi Mercedes EQE a avut un consum neaşteptat de mare în comparaţie cu dimensiunea şi forma sa aerodinamică. Dar, dacă optezi pentru o maşină mai aerodinamică şi mai uşoară, preferabil echipată cu pompă de căldură pentru încălzirea habitaclului, ajungi la cifre mult mai apropiate de cele promise de producător, iar astfel exploatarea unei maşini electrice devine mai predictibilă, chiar şi în condiţii de climă rece.
Vei mai jos şi tabelul detaliat cu cifrele din rezultatele acestui test din Norvegia.
1
83,250
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!