O motociclistă din Suedia a traversat pentru prima dată Africa de la nord la sud cu o motocicletă electrică

2 Martie 2023, 17:36
Ilie Toma
Traversarea singuratică a Africii cu o motocicletă este una din aventurile supreme pe care le poţi concepe pe două roţi, dar Sinje Gottwald, o motociclistă din Suedia, a reuşit de curând să traverseze întreaga Africă, de la nord la sud, cu o motocicletă electrică! Călătoria sa e cea mai lungă făcută până acum cu o motocicletă electrică şi e prima traversa a Africii cu un asemenea tip de vehicul!
Motocicleta aleasă e un Cake Kalk AP, şi foarte mulţi dintre noi ar putea să nu fi auzit niciodată de o asemenea marcă, precum Cake. De fapt, e vorba de o companie tânără, din Suedia, care producea doar motociclete electrice, având tocmai 3 modele destinate offroad-ului. Modelul Kalk e cel pregătit de offroad dur, dar totodată compatibil şi cu asfaltul, spre deosebire de Bukk, care migrează deja pur spre zona enduro.
Motociclista Sinje Gottwald, care a traversat acum Africa, este angajată la producătorul suedez de motociclete, dar iniţiativa a venit tot din partea ei, întrucât, înainte de a se angaja la Cake ea a reuşit să facă şi înconjurul lumii pe o motocicletă în 2017. Pe atunci, ea a călătorit tot singură, dar cu un BMW R100 GS clasic. Şi dacă tot a făcut deja şi înconjurul lumii de una singură cu un vehcul pe 2 roţi, avea experienţa necesară pentru a porni şi cu o motocicletă electrică în Africa.
Foto: Imagine din călătoria anterioară a lui Sinje în jurul lumii

Motocicleta aleasă de Sinje, Cake Kalk AP, are un electromotor de 11 kW, adică 15 CP, şi un cuplu de 280 Nm. Transmisia are loc prin lanţ, care are rol şi de reductor, motiv din care roata dinţată a motorului e mult mai mică decât cea a roţii de tracţiune. Viteza maximă e de 90 km/h, iar bateria are 2,6 kWh capacitate.
Motocicleta are trei regimuri de condus, două dintre care limitează viteza maximă mai jos, dar lungesc termenul de funcţionare şi autonomia. Întrucât e o motocicletă gândită iniţial mai mult pentru ieşiri aventuriere, autonomia sa era exprimată în ore de funcţionare — 1 oră în cel mai intens regim şi 3-4 ore în cel mai eficient regim. Partea mai uşoară e că bateria e uşor demontabilă şi poate fi înlocuită repede cu alta încărcată, iar încărcarea poate avea loc atât pe motocicletă, cât şi separat, şi durează până la 2-3 ore la o priză obişnuită.
Aşadar, călătoria prin Africa a motociclistei din Suedia n-a fost una foarte rapidă. De fapt, ea a durat 124 de zile, traversând Africa de la nord la sud pe coasta vestică a continentului. Harta de mai jos indică şi traseul pe care l-a parcurs Sinje Gottwald.
Sinje şi-a luat cu ea două baterii, două încărcătoare, dar şi piese de schimb, precum un controller, un display, un accelerator, lanţuri, siguranţe, instrumente de reparat şi un laptop pentru a se putea conecta la motocicletă în cazul în care aceasta ar fi avut nevoie de diagnosticări sau actualizări de soft. A pornit la drum la 14 octombrie 2022, din Spania, de unde a trecut cu feribotul spre Maroc.
În Maroc a avut primele probleme cu o siguranţă. Dar a rezolvat repede problema şi a continuat spre Mauritania şi Senegal, pe traseul clasic al raliului Paris-Dakar. Au urmat Gambia şi Guinea Bissau, unde drumul a derivat în nişte poteci de junglă, noroioase, unde maşinile nici nu se aventurează.
A continuat spre Coasta de Fildeş, apoi spre Ghana, Camerun şi Angola. A trebuit să înfrunte relieful african dificil, dar magnific în aspect, punând la o încercare supremă de anduranţă motocicleta produsă acolo unde e şi ea angajată. A ajuns în Africa de Sud după 13.000 km parcurşi cu motocicleta sa electrică!
Motocicleta nu a avut alte probleme decât siguranţa arsă în Maroc şi reparată uşor. Sinje a reuşit să nu aibă parte nici măcar de vreo pană de anvelopă. Parcurgând 13.000 km în 124 zile, motocicleta a avut nevoie de 140 de încărcări de baterie. Sinje recunoaşte, însă, că găsirea locului pentru încărcarea motocicletei în Africa a fost cea mai grea parte şi, în ciuda planificării meticuloase a fiecărei zile, de multe ori pornea fără a fi sigură că va avea unde încărca, bazându-se pe bateria de rezervă pe care o avea.
Spune că a avut câteva căzături la viteză mică, dar ele n-au lăsat urmări pe motocicletă. A fost, însă, de mai mult ori la un pas de a fi lovită de maşini sau camioane, prin zonele aglomerate în ţările în care nu prea există o atenţie sporită pentru motocicliştii din trafic.
Singurele lucrări necesare la motocicleta electrică au fost cele de recalibrare periodică a lanţului şi mici lubrifieri. Acum, după această primă experienţă, producătorul suedez Cake poate declara sus şi tare că motocicletele sale electrice au o durabilitate excepţională. Iar Sinje Gottwald, apropo, a revenit la locul său de muncă, fiind responsabilă de vânzările pentru Germania. Cu siguranţă va putea să convingă cumpărătorii uşor, făcând la apel la propria experienţă din Africa cu produsul pe care-l vinde!
0
1,730
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!