Volvo 240 Turbo, modelul suedez creat să reziste milioane de kilometri, scos la vânzare într-un exemplar cu doar 24 mi km parcurşi

3 Aprilie 2023, 21:41
Ilie Toma
Seria 200 de la Volvo a fost una din cele mai indestructibile maşini create vreodată, într-o epocă în care suedezii considerau că fiabilitatea maşinilor lor, alături de siguranţă, erau cele mai importante calităţi care le defineau marca. Parcursul de peste 1 milion de kilometri era o normalitate absolută pentru aceste maşini, iar cine se străduia putea atinge şi 2 milioane. Şi aici ne amintim de istoria unui break Volvo din aceeaşi serie, care a parcurs 2,6 milioane de km, pe care o relatam mai mult timp în urmă. Ei bine, astăzi vorbim despre un exemplar 240 Turbo, din aceeaşi serie, care a fost conservat până în prezent cu doar 24 mii km parcurşi şi a fost scos la vânzare acum în Belgia!
Seria 200 de la Volvo a fost lansată în 1974 în producţie, însă versiunea Turbo a fost anunţată abia în 1979. Maşina a devenit un fenomen imediat, fiind poreclită „cărămida zburătoare”, pentru că atingea prima sută în 9 secunde, în timp ce concurenţii ei o atingeau cam în 11 secunde.
Ulterior, Volvo 240 Turbo a devenit şi vedeta circuitelor sportive, fiind încadrat în tot soiul de curse şi campionate. Fiabilitatea generală a maşinii şi rezistenţa motorului la măriri de putere îl recomandau ca un model potrivit pentru asemenea modificări cu efect. Asemenea versiuni de competiţie adesea atingeau şi 260 km/h, ceea ce, pentru o maşină atât de pătrăţoasă, era întotdeauna un spectacol.
Anduranţa deosebită, chiar şi a modelului de performanţă, se datora faptului că maşina a fost testată câţiva ani intens înainte de a fi pusă în producţie. Câteva exemplare au fost oferite şi poliţiei suedeze, fără ca publicul să ştie, iar poliţia le-a folosit din plin, inginerii de la Volvo urmărind cât de bine rezistă motoarele la o asemenea exploatare chiuitoare. Chiar şi şeful de atunci Volvo, Pehr Gyllenhammar, a condus un exemplar înainte de producţie, pentru a fi sigur că modelul de performanţă nu va fi cumva mai puţin durabil.
Şi toată performanţa era atinsă graţie motorului B21ET, cu 4 cilindri în linie şi 2.127 cubi. Acesta avea injecţie electronică şi o turbină Garrett, scoţând 155 CP şi 240 Nm, toţi trimişi punţii spate printr-o cutie manuală cu 5 trepte. Mai târziu, adăugarea unui intercooler a sporit puterea la 162 CP. În unele regiuni, unde taxarea impune motoare mai mici de 2,0 litri, s-au livrat şi versiuni cu motor turbo cu cilindree de imediat sub 2 litri, care livrau 145 CP.
Maşina despre care vorbim azi a fost fabricată în 1982 şi a fost vândută în Italia. Timp de 14 ani, până în 1996, maşina a fost exploatată lejer, adunând 24.000 km. Apoi, a fost pusă într-un garaj la păstrare, unde a stat nemişcată vreme de 25 de ani, până în 2021.
Atunci, maşina a trecut printr-o reanimare completă, cu schimbarea tuturor componentelor care degradează chiar şi atunci când o maşină stă nemişcată. S-a schimbat până şi cilindrul de frână, s-a curăţat injecţia cu ultrasunet. Fiind o maşină vândută în Italia, sub capotă e exact unul din acele motoare, de 1.986 cm cubi, cu numele de cod B19ET.
Dar maşina asta are doar 24 mii km parcurşi astăzi, în toată istoria sa, fiind complet reanimată după păstrarea de 25 de ani. Şi fiind un Volvo 240 Turbo, este printre cele mai căutate versiuni din generaţia 200. Doar apartenenţa la piaţa italiană, şi motorul un pic mai mic din motive de taxare îi pot reduce un pic din atractivitate, însă să găseşti azi un Volvo 240 Turbo cu parcurs atât de mic, e o raritate absolută!
Maşina se află azi în Belgia şi a fost scoasă la vânzare, pe ea cerându-se 39.750 euro. Nu e un preţ exagerat, iar pasionaţii Volvo vor înţelege de ce. Să fi fost un moto de 2,1 litri pe aceeaşi maşină, cu acelaşi parcurs, am fi vorbit de minim vreo 70 mii, probabil. Aşa că motorul distinct e de fapt un mare avantaj de a putea cumpăra maşina la un preţ mai mic, dacă accepţi ideea. Cert e că exemplarul e unul formidabil!
2
8,309
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!