Daimler ne-a informat ce pot face cumpărătorii şi posesorii de Mercedes din Moldova, inclusiv pe partea de service, după retragerea licenţei Grand Premium
22 Iulie 2023, 09:58 Redacţia PiataAuto.md
Acum 3 luni, aflam cu nedumerire că producătorul german Daimler a retras licenţa distribuitorului Mercedes în Republica Moldova, Grand Premium. Atunci o perioadă distribuitorul a negat că ar fi aşa, deşi confirma că era verificat de Daimler şi că există reproşuri, dar tot atunci informaţia ne-a fost confirmată oficială de însăşi producătorul german direct. Motivul care se vehicula atunci este că distribuitorul local ar fi făcut reexportări de automobile în Rusia, piaţă de supusă sancţiunilor, de pe care însăşi Daimler e ieşit cu pierderi uriaşe, abandonând efectiv o fabrică performantă acolo. Daimler a evitat să confirme oficial existenţa unei asemenea scheme, din motive lesne de înţeles, care i-ar afecta şi propria imagine, dar în acelaşi timp nici nu a negat această versiune, iar decizia drastică de retragere irevocabilă a statutului de distribuitor denota o încălcare gravă din partea companiei moldoveneşti. Daimler promitea atunci că va examina soluţii care ar putea asigura posesorii Mercedes cu acces la service calificat. Ei bine, acum cei de la Daimler ne-au informat ce pot face cumpărătorii şi posesorii Mercedes din Moldova, inclusiv pe partea de service şi garanţie, după retragerea licenţei distribuitorului Grand Premium.
În primul rând Daimler ne-a informat că, compania germană analizează opţiunile de a acorda statutul de distribuitor unei noi companii. O decizie încă nu e luată, dar se lucrează în prezent la acest fapt. Deocamdată, cei care vor să cumpere un Mercedes nou în Moldova, oficial, nu o pot face pe teritoriul Moldovei.. O soluţie posibilă, pe care o vedem noi, ar fi cumpărarea din România, cu importul ulterior independent al maşinii în Moldova, dar e o soluţie cu multe bătăi de cap, puse pe seama cumpărătorului. Daimler, însă, rămâne pe poziţia că deocamdată nu se poate.
I-am întrebat ce s-a întâmplat sau se întâmplă cu automobilele comandate de cumpărători la Grand Premium înainte de retragerea licenţei, pentru care s-au plătit eventual şi sume de avans. De la comanda unui Mercedes până la livrare uneori pot trece 4-5 luni, sau chiar până la 9-12 luni în unele cazuri, respectiv, cu siguranţă existau cumpărători care şi-au comandat maşini şi acum ar rămas într-o situaţie neclară. Daimler ne-a informat că producţia şi livrarea tuturor automobilelor comandate de Grand Premium pentru Moldova a fost oprită, prin urmare acele maşini nu vor mai fi livrate. Iar eventualele avansuri primite de la cumpărători trebuie rambursate de Grand Premium acestora.
Pe partea de service şi garanţie, Daimler ne-a anunţat că a încheiat un contract temporar cu Grand Premium pentru asigurarea service-ului, rechemărilor şi asistenţei de garanţie pentru automobilele Mercedes. Prin urmare, până la delegarea unui nou distribuitor, posesorii de automobile Mercedes, aflata sau nu în garanţie, îşi pot deservi maşinile oficial la unităţile de service Grand Premium, iar compania din Moldova mai primeşte în această perioadă piese şi consumabile originale Mercedes.
I-am întrebat pe cei de la Daimler dacă pot confirma cauzele retragerii licenţei măcar acum, după 3 luni, şi dacă sunt adevărate zvonurile că în schemă ar fi fost implicat şi un angajat Daimler, responsabil de vânzări în regiune. Ni s-a spus că Daimler nu comentează în continuare acest subiect, fără a confirma sau infirma ceva.