CITIRE ŞTIRE:
Un model neştiut din istoria Lancia, produs în doar 202 exemplare, scos la vânzare în Japonia
3 Iulie 2023 - 21:33
Redacţia PiataAuto.md
Dacă vii cu maşina asta agale din zare, şi vei fi privit de pasionaţi, mulţi dintre ei ar putea crede că ceea ce văd e o maşină franceză. Apoi, când te vei apropia suficient de mult, şi se va face văzută emblema Lancia, până şi cei care adoră marca Lancia se vor scărpina la ceafă şi se vor întreba ce model o fi ăsta, întrucât nu figurează parcă în niciun album istoric, în nicio listă a modelelor. Şi totuşi, nu e o Lancia care să fi fost vreo metamorfoză care ar fi fost produsă într-un singur exemplare, ci una care a fost fabrică în 202 unităţi. Foarte puţine au supravieţuit până azi, iar acum una a fost scoasă la vânzare în Japonia.
E o Lancia Fulvia Sport Zagato, creată de designerul Ercole Spada, de la casa de design Zagato. Pe atunci, cei de la Zagato creau adeseori modele reinterpretate în design pe baza celor de producţie, creând astfel efectiv modele diferite în aspect, dar identice mecanic cu un model curent. Şi nu era un soi de tuning cu nişte kit-uri aplicate peste caroseria originală. Se desena apoi de turna o nouă caroserie, pe care se punea substratul tehnic de pe modelul iniţial.
Prin urmare, şi această Fulvia Sport Zagato era o Fulvia Coupe la originea sa. Şi dacă modelul original devenise mai sportiv şi mai uşor prin adoptarea unei capote de aluminiu, atunci cei de la Zagato au creat caroseria lor complet din aluminiu, în anul 1965.
În rezultat, cei de la Zagato au obţinut o maşină mai uşoară, care avea acelaşi motor de 1,2 litri şi 80 CP, dar care era mai iute în acceleraţii, mai sprintenă şi mai rapidă în viteza maximă decât originalul pentru că era maşi uşoară. Ea putea atinge uşor 170 km/h.
Designul era unul de fastback coupe şi-i schimba complet proporţiile maşinii, încât era greu să recunoşti originea modelului Fulvia Coupe. Era deja o Lancai Fulvia Sport Zagato, cu identitae proprie, cu culori mai variate şi mai diferite, precum acest albastru intens, iar maşina arăta şi mai luxoasă datorită acestor combinaţii noi şi a mai multor elemente cromate pe ea.
Într-atât de luxoasă era, încât avea şi un hayon acţionat electric, de la un buton din habitaclu! La acea vreme!
Interiorul primite o planşă de bord cu inserţii masive de lemn, care accentuau şi mai mult atmosfera luxoasă. Lemnul era lucrat cu precizie, îmbinând frumos ceasurile de bord pe el.
Şi acest lemn, uşor restaurat, arată şi azi bine, la peste 55 de ani de la fabricare. Da, această Lancia e fabricată în 1966 şi, aşa cum spuneam, au fost fabricate doar 202 unităţi de asemenea Coupe-uri Zagato cu motor de 1,2 litri. Prin urmare, sunt nişte rarităţi absolute azi.
Caroseria a fost restaurată complet la acest model acum circa 10 ani, în Italia, acolo unde şi-a petrecut cea mai mare parte a vieţii. Apoi proprietarul actual a cumpărat-o şi şi-a importat-o în Japonia.
Fiind fabricată în 1966, la scurt timp după lansarea de către Zagato a acestui model, e maşina cu număr 17 produsă. Iar acum a fost scoasă la vânzare în Japonia, proprietarul menţionând că el a condus şi savurat din plin maşina, în regim aproape cotidian, n-a ţinut-o doar să o privească. Şi zice că un eventual cumpărător ar trebui să se aştepte la o maşină care nu e în condiţie de muzeu, dar care poate fi condusă cu încredere, fiind cât se poate de fiabilă şi vie!
Cât costă? În yeni japonezi suma cerută e de 8,8 milioane, ceea ce ar fi echivalent cu circa 61.400 dolari. Dar e una din acele Lancia clasice autentice şi totodată năucitor de neştiute. Şi, având caroserie complet din aluminiu, maşina asta e imună pentru totdeauna la îmbătrânire prin rugină.