Incendiul de pe Fremantle Highway ar putea să nu fi fost provocat de maşinile electrice, pe navă au rămas maşini aproape intacte
27 August 2023, 15:12 Redacţia PiataAuto.md
La sfârşitul lunii iulie, nava Fremantle Highway, cu 3.783 de automobile la bord, dintre care 498 erau electrice, a luat foc lângă coasta Olandei, declanşând o operaţiune amplă de salvare şi încercare a stinge incendiul. La etapa iniţială presa olandeză citase membri ai echipajului şi din paza de coastă care ar fi spus că incendiul ar fi izbucnit de la una din maşinile electrice de la bord. Acum, odată ce focul de la bordul navei a fost stins, iar nava a fost remorcată într-un port pentru investigaţii amănunţite, ies la iveală noi informaţii care par să indice că maşinile electrice nu au fost cauza incendiului de pe navă.
În acest moment nu există încă o concluzie oficială finală a anchetei, privind cauza sigură a incendiului, dar Peter Berdowski, CEO-ul companiei de recuperări şi salvări maritime Boskalis, care desfăşoară operaţiune de investigări şi recuperări pe Fremantle Highway a anunţat informaţii curioase despre starea compartimentelor interioare ale navei, unde erau amplasate maşinile.
Astfel, nava avea 12 nivele, pe care erau distribuite cele 3.783 de automobile. Nivelele medii şi de sus au suferit atât de grav în urma incendiului, spune Berdowski, încât maşinile s-au contopit cu structura metalică a acestor nivele şi trebuie să se lucreze în a separa metalul maşinilor de cel al navei.
Nivelele inferioare, însă, au rămas aproape neatinse, circa 1.000 de automobile supravieţuind fără daune vizibile grave asupra lor şi fiind, practic, capabile de a ieşi de pe navă. Marea surpriză anunţată de Berdowski e că cele aproape 500 de maşini electrice s-ar afla la etajele neafectate, ia asta înseamnă că, întrucât ele nu au ars, incendiul nu ar fi pornit de la ele.
Şeful companiei de recuperări nu a anunţat dacă a numărat şi identificat toate cele 498 de automobile electrice care trebuiau să se afle la bord, or, şi un singur automobil electric aflat la unul din nivelele afectate putea servi drept cauză. Dar, în acelaşi timp, faptul că nava Fremanle Highway a avut un incendiu mai scurt în timp decât Felicity Ace de acum un an şi acesta a putut fi stins în câteva zile, pare să indice într-adevăr că în el fie n-au ars maşini electrice, fie au ars puţine din cele 498 maşini existente la bord.
Recent, nava a trecut prin lucrări de pompare a combustibilului propriu de la bord în rezervoare externe iar acum maşinile care au supravieţuit au început a fi scoase, unele într-adevăr ieşind pe propriile roţi.
Foto: Maşini scoase pe propriile roţi de la bordul navei Fremantle Highway, după ce sunt spălate în interior
E puţin probabil ca cele electrice, însă, să fie scoase cu propria propulsie, or, nimeni n-ar vrea să rişte o eventuală aprindere a unei maşini electrice la bord, starea căreia nu e cunoscută după ce s-au aflat într-un asemenea incendiu. Dar, totuşi, un BMW i4 electric a fost surprins ieşind pe propriile roţi de pe navă.
Nu se ştie deocamdată care va fi soarta navei — dacă ea va putea fi reparată sau nu — acest fapt urmând a fi stabilit după scoaterea tuturor maşinilor de la bord. Nu s-a anunţat nici ce se va întâmpla cu cele 1.000 maşini care par să fi supravieţuit incendiului, printre ele numărându-se, după cum se menţiona mai sus, şi cele aproape 500 maşini electrice. Din câte se pare, compania de recuperare le scoate de pe navă şi le transmite proprietarului sau companiilor proprietare, iar aceştia, împreună cu inspectorii, decid ce fac mai departe cu fiecare maşină în parte.