Noua Acura ZDX e o maşină electrică japoneză de până la 500 CP, care semnalează că şi niponii încep a lua în serios propulsia electrică
21 August 2023, 14:05 Redacţia PiataAuto.md
În ultimii ani auzim despre lansări de maşini noi electrice poate chiar cu o frecvenţă mai mare decât cele cu motoare cu propulsie, convenţionale, iar cele electrice, cel puţin la nivel de imagine, au ajuns să le eclipseze pe celelalte. Dar, dacă e să ne gândim un pic la tabloul mare, niciun producător japonez n-a prea lansat de mult timp încoace maşini electrice care să schimbe lumea, să dea tonul marilor schimbări.
Honda a impresionat la un moment dat cu micuţa Honda e, dar la următorul model totul a revenit la convenţional. Toyota e eşuat lamentabil cu noul bZ4X, primul dintr-o serie de 30 de maşini electrice care trebuiau lansate, pentru că acel prim model a avut probleme majore în construcţie, care au dus la recall şi sistări de producţie şi apoi la propuneri de a răscumpăra maşinile de la posesori. Acum Toyota vinde acel model cu problemele rezolvate, dar imaginea i-a fost pătată, iar testele de autonomie şi consum îl plasează întotdeauna pe ultimele poziţii. Şi asta chiar dacă Toyota avea un RAV4 Electric de serie deja în 1997!
Foto: Toyota RAV4 Electric de serie, anul 1997
Problemele noului model Toyota au afectat şi modelul-clonă de la Subaru, care a trecut prin aceleaşi rechemări. Mazda a lansat un MX-30 electric care se conduce plăcut şi are un design ambiţios, dar e un mare eşec ca tehnologie de maşină electrică, având o autonomie derizorie şi o baterie simplistă. Nissan ar trebui să fie o excepţie, dar după ce a fost un pioner admirabil cu primul Leaf, s-a lenevit să evolueze cu al doilea, lăsând bateria mai mare fără un sistem de management termic, şi făcându-l învechit tehnologic din start. Azi Leaf nici nu mai apare prin statisticile de vânzări decât la categoria altele. Aryia ar fi poate excepţia de la regulă, iar Nissan pare să aibă suficientă încredere în ea încât s-o trimită într-o călătorie de la un pol la altul. Totuşi, vânzările şi tehnologia ei o încadrează ca un model ca multe altele, fără ceva care să iasă dominant în evidenţă. Iar Mitsubishi pare să trăiască într-un studio radiofonic la subsol, izolat fonic complet, fără ferestre spre lumea din afară, unde s-a cam pierdut conexiunea cu realitatea. Şi asta chiar dacă Mitsubishi a fost primul care a lansat o maşină electrică ce era legală pentru autostrăzi şi drumuri normale extraurbane — i-MiEV.
Toată această vervă de a inova pare să se fi pierdut pe fundalul unui scepticism aproape general faţă de maşinile electrice. Honda vrea să ne convingă acum, însă, că şi-a învăţat lecţia şi poate face un salt mare spre maşini electrice noi cu adevărat serioase în performanţe şi tehnologie. Acum Honda a lansat Acura ZDX, o maşină electrică, ce vine cu până la 500 CP şi cu arhitectură modernă, având şi o baterie pe măsură.
De fapt, Acura ZDX va avea două versiuni — una cu tracţiune spate şi alta cu integrală şi două motoare, câte unul pe fiecare punte, dacă tot are siluetă de SUV. Cea cu tracţiune spate vine cu 340 CP, iar cea cu tracţiune integrală, numită şi ZDX Type S, va livra 500 CP.
Mai mult ca atât, modelul vine cu suspensie multilink avansată, ba chiar cu pneumatică pe Type S, şi pretinde o echilibrare aproape perfectă a greutăţii între punţi, fapt care ar trebui să sporească plăcerea în condus. Hm, sună neaşteptat de interesant.
Şi pentru că Honda are ingineri responsabili, maşina a fost echipată cu frâne Brembo, care să o facă excelentă şi în frânări.
Pe lângă asta, maşina va putea fi încărcată la prize fast charge cu până la 190 kW, ceea ce nu e tocmai vârful industriei, dar ar putea face deja să roşească unele modele Mercedes, precum EQS. Mai mult ca atât, Acura ZDX are o baterie uriaşă, de 102 kWh, iar asta ne face să ne întrebăm cum de au avut japonezii curajul de a punte o baterie atât de mare? Şi există un răspuns.
Bateria e una din familia Ultium a celor de la General Motors, de fapt, iar judecând după puterea de încărcare de 190 kW, e în versiunea de 400V aici, nu 800V. Totul a avut loc în cadrul unei colaborări cu General Motors, anunţată mai devreme, aşa că japonezii au avut o abordare mai serioasă pentru că au colaborat cu americanii, înţelegând că au pierdut trenul din urmă şi e nevoie de sări în ultimul vagon, până proiectează propriii ingineri ceva cu adevărat marcant. Până atunci, cel puţin maşina asta are 500 CP şi este, astfel, cam cel mai puternic automobil electric de serie cu o emblemă japoneză, asta dacă nu intră în producţie concurentul promis pentru Nevera din Japonia, de la un mic producător de acolo.
Nu ştim cifrele de acceleraţie şi viteză maximă pentru ZDX, dar maşina promite o autonomie de 325 mile cu un singur motor, ceea ce înseamnă 523 km şi un consum efectiv destul de mare de minim 19,5 kWh/100 km. Pentru versiunea Type S autonomia e de 288 mile, sau 463 km, iar consumul va fi astfel de minim 22 kWh/100 km. Destul de mult, la nivelul altor SUV-uri comparabile, dar fără a ieşi în evidenţă la eficienţă. Deci, e un prim pas serios în lumea maşinilor electrice pentru Acura, care o aliniază unor standarde actuale. De aici încolo, inginerii niponi ar putea să-şi pună priceperea la treabă pentru a mai face şi un pas în faţă.
Foto: Imagine de la debutul public al noii Acura electrice la Monterey, în California