Probabil cea mai neglijată şi intrigantă Toyota Supra, din epoca de dinainte de 1JZ-GTE, într-un exemplar scos la vânzare în Finlanda

2 August 2023, 21:27
Ilie Toma
Toyota Supra a fost un model care şi-a câştigat şi înrădăcinat adânc statutul de legendă în inimile pasionaţilor de maşini japoneze, dar dacă îi întrebăm azi pe aceştia care generaţie o adoră cel mai mult şi care e cel mai bun motor dintre, atunci vom auzi aproape întotdeauna că generaţia Mk4, A80, e cea mai îndrăgită, iar pentru motor nici nu mai încape îndoială că vom auzi despre măreţul propulsor de 6 cilindri în linie 1JZ-GTE. Şi acea generaţie e cu adevărat bună. Într-atât de bună, încât a eclipsat-o nemeritat de mult pe predecesoarea sa, generaţia Mk3, cu numele de cod A70.
Cu o formă mult mai proeminentă, în stilul anilor 80, această maşină avea până şi faruri escamotabile, aşa cum adorau japonezii pe atunci. Şi chiar dacă mulţi o pot confunda azi cu alte modele japoneze, iar trecătorii pot întreba şi „ce model de Ferrari e acesta”, maşina arată formidabil, reprezentându-şi epoca de minune. Probabil chiar mai bine decât A80.
Ei bine, maşina asta a primit la un moment dat în Japonia şi motorul 1JZ pe ea, abia lansat. Dar în cea mai mare parte a lumii, pentru o bună parte a carierei, un alt motor a avut rolul de vârf absolut al performanţei — 7M-GTE. E un motor tot cu 6 cilindri în linie, şi tot turbo, dar care are 3,0 litri şi scoate 235 CP şi 344 Nm.
În stilul motoarelor japoneze de atunci, avea un bloc şi o chiulasă cu multe rezerve inginereşti şi poate fi modificat şi-n zilele noastre la puteri de până la 400-500 CP. Dar iniţial, în momentul lansării, motorul a avut problemă, care i-a eclipsat reputaţia. Folosirea azbestului tocmai fusese interzisă, iar Toyota proiectase motorul luând în calcul o garnitură realizată din acest material. Înainte de lansare, pe ultima sută de metri, a trebuit ales un alt material, care n-a putut fi suficient de mult testat. În rezultat, după câteva luni de exploatare, multe motoare s-au pomenit cu garnitura spartă, iar lichidul de răcire se amesteca astfel cu uleiul şi în multe cazuri genera urmări triste pentru motor. Problema a fost ulterior rezolvată, dar era prea târziu pentru multe din primele maşini.
Şi totuşi, acest motor turbo e unul excelent, în esenţă, care face din maşina asta o adevărată sportivă, în stilul specific puritan al anilor 80. Maşina despre care vorbim azi, şi pe care o vedem în imagini, e exact o asemenea Toyota Supra Mk3, cu magnificul motor 7M-GTE sub capotă, şi a fost scoasă la vânzare în Finlanda de curând.
Maşina a fost deţinută de un diplomat danez, pe nume Fleming Otzen, detaşat în Finlanda la Comitetul Helsinki. Acesta şi-a cumpărat maşina nouă în 1990, în Danemarca şi după doar o lună şi-o adusese în Finlanda şi o înmatricula cu numere diplomatice. O Toyota Supra cu numere diplomatice, cât de special sună!
Maşina a fost în proprietatea lui timp de 3 ani, după care a ajuns alţi proprietari, mai numărând încă 7 la număr. Dar, printr-o minune, toţi s-au nimerit nişte pasionaţi de excepţie ai acestui model şi au continuat să-i ducă jurnalul de bord şi de service al maşinii, asigurându-i o mentenanţă tehnică excelentă, cu ulei schimbat întotdeauna la timp şi toate lucrările aferente făcute. Maşina are o istorie de service completă, absolut toate lucrările şi vizitele la service, inclusiv schimbarea curelei de distribuţie, fiind documentate cu cronologie.
Maşina asta are 22 de vizite la service în cei 33 de ani pe care i-a împlinit, aproape la fiecare 12-18 luni, fără pauze majore de conservare sau alte dispariţii misterioase. A fost o maşină care a fost condusă cu regularitate şi, pentru că a fost exploatată în Finlanda, unde e multă zăpadă şi sare pe drumuri, a făcut inspecţii şi tratamente cu protecţie anticorozivă cam o dată la 2-3 ani. Iar asta i-a garantat starea actuală, excepţional de bună.
Maşina are 204.000 km parcurşi acum. Poate părea mult pentru o maşină de colecţie, dar nu e mult pentru ingineria japoneză a anilor 80 şi 90.
Între timp, ea a devenit un soi de exemplar legendar deja printre pasionaţii din Finlanda, o ţară cu suficient de puţini locuitori încât asemenea exemplare rare şi sclipitoare să se facă remarcate şi memorate. Asta i-a garantat şi apariţii în presa finlandeză şi a făcut-o şi mai adorată.
Iar acum, exemplarul ăsta de Toyota Supra Mk3 a fost scos la vânzare, aflându-se în apropiere de Helsinki. Nu costă foarte mult, la cât de specială e maşina. Se cer 17.900 euro pe ea. Dar e cu siguranţă una din cele mai speciale maşini clasice pe care le poţi cumpăra cu aceşti bani!
0
2,869
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!