Legendarul MINI Cooper a ajuns la o nouă generaţie, care e doar electrică acum şi care reduce totul la minimalism şi esenţial
1 Septembrie 2023, 16:42 Redacţia PiataAuto.md
Legendarul MINI a ajuns la o nouă generaţie, dezvăluită azi, iar această generaţie a devenit doar electrică acum, făcând o tranziţie oarecum aşteptată pentru MINI. Mai mult ca atât, noul model spune că a privit în trecut, la acel Mini original, creat în 1959 de Alec Issigonis, pentru a-şi aminti de filosofia de minimalism şi esenţial, şi a o transpune într-o epocă nouă. Şi se pare că din toată această inspiraţie a ieşit ceva frumos.
Noul MINI nu vrea să fie modelul electric cu cea mai mare baterie şi cea mai putere în electromotoare. Creatorii săi şi-au propus mai degrabă să-l transforme în cel mai jovial şi plăcut model electric, reducând lucrurile la esenţial, fără a lua din lucrurile cu adevărat necesare. Totuşi, unele dispariţii de elemente ne pot face să ne întrebăm dacă nu cumva sub pretextul reducerii la esenţial nu se ascunde o reducere elementară de costuri. Spre exemplu, aripile roţilor nu mai au conturul specific din plastic de la ultimele generaţii, lăsând marginea metalică vopsită simpu, fără protecţie şi fără stilul de altă dată.
Per total, noul MINI electric, lansat în versiuni Cooper E şi Cooper SE, păstrează aceeaşi siluetă clasică, dar dimensiunile sale au mai crescut un pic, şi până şi roţile au ajuns să aibă între 16 şi 18 ţoli, faţă de 12-13 ţoli, cât aveau la început.
Maşina are un motor care îi justifică intenţia de a continua tradiţia stilului jovial de condus de cândva. Pe versiunea Cooper E e prezent un electromotor de 184 CP 290 Nm, care-i permite să prindă prima sută în 7,3 secunde. Pe Cooper SE va fi amplasat un electromotor de 218 CP şi 330 Nm, care reduce timpul acceleraţiei la doar 6,7 secunde.
Bateria noului model nu va fi exagerat de mare, cel puţin nu în versiunea Cooper E, care va avea 40,7 kWh capacitate. Asta e suficient pentru o autonomie de 305 km, la dimensiunile compacte ale maşinii. Dar producătorul nu anunţă deocamdată greutatea maşinii, care ar fi foarte interesantă în acest context.
Versiunea Cooper SE va avea o baterie mai mare, de 54,2 kWh, ceea ce-i va asigura o autonomie de 402 km. Fiind baterii mai mici, nici puterea de încărcare fast charge nu e foarte mare, de 75 kW pentru bateria mai mică şi de 95 kW pentru cea mai mare, dar şi asta e suficient pentru a încărca de la 10 la 80% în 30 minute, în ambele cazuri.
Senzaţia de condus în stil de kart vine de la o suspensie recalibrată pentru a asigura aceste impresii chiar şi în versiune electrică, iar bateria electrică poziţionată jos ar trebui să ajute acestor senzaţii.
Interiorul e de un minimalism absolut, piesa centrală fiind ecranul rotund de pe centru, el însuşi o piesă hi-tech. Pe lângă asta, nu mai există aproape nicio altă comandă, decât cele absolut elementare, de siguranţă.
Nu există nici măcar vreun ecran pentru cadrane de bord lângă volan, pentru că există head-up display pentru asta, care proiectează informaţiile pe parbriz. În rest — un minimalism foarte curios, care vine în ton cu tendinţele actuale din industrie.
Deci, cam aşa arată legendarul MINI, conceput pentru o nouă epocă, a maşinilor electrice. MINI a mai avut versiuni electrice în ultimii ani, dar acele maşini erau nişte adaptări pe baza celor convenţionale. Acum electrica e punctul de start, şi deocamdată nu există versiuni anunţate pe benzină.