Mitsubishi a furnizat baterii similare cu Tesla Megapack, pentru o nouă centrală de stocare a energiei de la panouri fotovoltaice din Chile

20 Octombrie 2023, 18:24
Redacţia PiataAuto.md
Dezvoltarea galopantă a energiei regenerabile din ultimul timp a adus omenirea la o etapă în care e nevoie urgentă de soluţii de stocare a electricităţii generate de aceste surse regenerabile, pentru ca ea să poată fi stocată atunci când e produsă din abundenţă şi să fie folosită atunci când există cerere mare de ea. În ultimul timp, am vorbit adeseori de exemplul Australiei, care are cele mai mari centrale de baterii pentru a stoca energia produsă de panouri fotovoltaice, iar marea majoritate a acelor baterii au fost furnizate de Tesla. Acum o lună mai spuneam că şi Rimac a dezvoltat baterii similare şi e pe cale să se lanseze cu ele pe această piaţă în creştere enormă a centralelor de stocare. Dar azi vorbim despre o cu totul altă ţară — Chile — şi despre un cu totul alt producător de asemenea baterii imense — Mitsubishi — care tocmai a furnizat bateriile sale pentru o nouă centrală de stocare a energiei regenerabile din deşertul Atacama.
Pentru mulţi dintre noi poate suna surprinzător că Mitsubishi produce baterii mari, similare cu Tesla Megapack, dar adevărul e că producătorul japonez are mai mult timp de când le produce şi acest proiect nu e primul din portofoliul său. Iar ca să fim mai exacţi, când spunem Mitsubishi, cei mai mulţi dintre noi se gândesc la producătorul de maşini Mitsubishi Motors. Însă compania e parte a unui conglomerat industrial uriaş, care produce extraordinar de multe produse industriale. Şi dacă maşinile Mitsubishi au devenit azi un soi de exemplu de lipsă de inovaţie, atunci în celelalte domenii industriale numele Mitsubishi e un exemplu de excelenţă, de obicei. În domeniul pompelor de căldură, de exemplu, Mitsubishi are printre cele mai bune compresoare, la fel ca şi în zona climatizării. În domeniul turbosuflantelor pentru motoarele de maşini şi turbinelor industriale mari — la fel, Mitsubishi e excepţional de bun. Iar acum vorbim despre compania Mitsubishi Power, de fapt, cea care produce aceste baterii pentru centrale.
Nu, cei de la Mitsubishi nu au livrat mai multe baterii decât Tesla Megapack sau Powerpack, de exemplu, portofoliul total la nivel global fiind de doar 2.500 MWh de baterii, adică 2,5 GWh. Pentru comparaţie, Tesla a raportat de curând că doar în trimestrul III al acestui an a livrat baterii pentru centrale în capacitate sumară de 4,0 GWh, deci e clar că Tesla rămâne oricum pionier şi lider în acest segment, pe care tot ea l-a pornit în mare parte. Iar centralele mari Tesla funcţionează în prezent după principiul de a stoca energie pe care să o poată livra timp de 4 ore, (în unele cazuri timp de 2 ore), cu ideea că orele de consum maxim durează cam 4 ore peste tot în lume. Deci, dacă centrala poate stoca 800 MWh, ea va furniza o putere de 200 MW timp de 4 ore şi va epuiza energia stocată.
Centrala inaugurată acum pe baza bateriilor Mitsubishi, însă, e configurată un pic altfel, fiind construită de compania Innergex. Aceeaşi companie a cumpărat anterior parcul fotovoltaic alăturat, Salvador, de 68 MW putere instalată. În Chile, ca şi în Australia, în ultimii doi ani numărul parcurilor fotovoltaice a crescut atât de mult, încât a ajuns să genereze supraputere la orele amiezii, iar pentru a păstra eficienţa şi a putea dezvolta alte parcuri mai departe, guvernul a motivat toate companiile mari care deţin parcuri să găsească soluţii de stocare a electricităţii. Asta e făcut şi Innergex acum la acest parc şi a ales baterii Mitsubishi.
Noua centrală cu baterii Mitsubishi e setată să-şi livreze energia stocată timp de 5 ore. Are 250 MWh capacitate de stocare, iar puterea furnizată în reţea e de 50 MW. Mitsubishi nu menţionează parametrii exacţi ai bateriilor, dar, dacă Tesla şi Rimac folosesc deja baterii LFP, care rezistă la mult mai multe cicluri de încărcare, bateriile Mitsubishi din centrala chiliană sunt litiu-ion, care sunt teoretic şi mai scumpe, şi au şi mai puţine cicluri de încărcare, în schimb pot avea densitate energetică mai mare.
Foto: Bateriile Rimac şi Tesla, ilustrate în comparaţie de dimensiuni

Imaginea aeriană publicată cu noua centrală înfăţişează exact 100 de baterii în formă de containere, deci putem deduce că un asemenea container Mitsubishi stochează 2,5 MWh de electricitate, ceea ce e mai puţin decât cele containerele cu baterii LFP ale Rimac şi Tesla, la dimensiuni comparabile.
Un container Tesla Megapack 2 stochează 3,9 MWh de electricitate, iar unul de la Rimac, de 6 ori mai mic în volum decât Tesla, stochează 0,79 MWh. Deci Mitsubishi pare deocamdată să folosească o tehnologie un pic mai scumpă în producţie, un pic mai scurtă în durata de viaţă şi mai puţin densă energetic, însă e posibil ca preţul final, cu un profit mai mic, să fie comparabil. Mitsubishi nu anunţă public preţurile. O baterie Tesla Megapack 2, însă, costă 1,9 milioane de dolari.
Un lucru e clar, însă. Chiar dacă Mitsubishi e un jucător mult mai mic deocamdată în acest segment, grupul industrial japonez are o experienţă uriaşă în produse energetice şi se pare că şi bateriile lor pot fi competitive faţă de Tesla şi Rimac. Iar în lume centralele cu baterii au luat un avânt atât de mare, încât Tesla tocmai a raportat această ramură sa drept una din cele mai profitabile, iar Rimac pune acum accent maxim pe pregătirea produselor proprii de lansare. Că Australia e lider la asemenea baterii ştim deja, dar şi Chile o poate ajunge foarte curând din urmă, or, doar în luna septembrie 2023 în această dată au fost depuse dosare pentru autorizarea centralelor de baterii noi în sumă de 2 GWh capacitate! Nu ştim ce baterii vor conţine acele centrale, dar se pare că-n această parte a lumii şi Mitsubishi poate câştiga teren în concurenţa lor cu Tesla.
0
4,201
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!