O mină din Australia va avea în operare prima locomotivă electrică cu baterii din lume

31 Octombrie 2023, 22:42
Redacţia PiataAuto.md
Australia galopează în ultimii ani într-o dezvoltare fascinantă în tehnologiile de energie regenerabilă, având parcuri solare imense şi tot mai mult centrale de baterii care să stocheze energia produsă în exces uneori şi să o livreze atunci când e nevoie de ea, iar de curând tot aici a fost aprobată şi cea mai mare centrală de hidrogen din lume. Dar unele realizări din aceeaşi categorie te fac să te întrebi dacă nu cumva s-a uitat despre alternativele simple şi funcţionale la aceste lansări noi şi inovative. Astăzi vorbim tocmai despre o asemenea lansare — prima locomotivă electrică din lume, cu baterii, care sunt încărcate în timp ce aceasta staţionează,. Locomotiva are numele de FLXdrive, a fost produsă de Wabtec şi în e în proces de livrare către una din minele celor de la Roy Hill
Întrebarea noastră de mai sus, dacă nu s-a mers niţel prea departe cu această lansare e cât se poate de evidentă — în lume există locomotive electrice de mai bine de 100 de ani, iar acestea îşi iau electricitatea din fire de deasupra liniilor de cale ferate, fără nevoia de a transporta zeci de tone de baterii după ele. Dacă la autobuze electrice mai poate exista scuza că uneori trasarea liniilor e prea scumpă, la calea ferată ea e mai puţin plauzibilă, întrucât există deja un element scump de infrastructură, fix, special dedicat trenurilor, sub forma căii ferate. Ei bine, există câteva explicaţii care aduc mai mult claritate în acest caz.
Creatorii acestei locomotive, Wabtec, au conceput-o exact aşa cum se aude — locomotivă cu propulsie electrică la bord şi baterii, pe care operatorul feroviar să le încarce la depou, cu un pantograf de mare putere, care să poată transmite puterea uriaşă în baterii. Locomotiva are 8,4 MWh de baterii la bordul său, deci cam cât vreo 100 de maşini electrice moderne. Din această capacitate, cam 7 MWh vor fi utilizabili.
Producătorul locomotivei nu specifică greutatea acestor baterii, dar chiar într-un caz optimist al unor baterii moderne şi performante, precum cele de pe camionul electric Mercedes e-Actros 600, care cântăresc 4,5 tone la 600 kWh, cei 8.400 kWh de aici cântăresc minim 63 de tone! Şi estimând că pe acest tren nu s-au pus tocmai cele mai performante dintre ele, ne putem apropia cu uşurinţă de 70-80 tone de baterii! Producătorul menţionează, însă, doar greutatea totală a locomotivei, care e de 196 tone. Bateriile vor fi răcite cu lichid, pentru a rezista temperaturilor de deşert, care pot atinge 55 grade Celsius în acele regiuni ale Australiei.
Locomotiva are o putere de tracţiune de 3,2 MW, deci 4.350 CP. Tracţiunea e asigurată de 6 axe, iar o mare parte din lungimea locomotivei e acoperită de baterii. Doar că mina din Australia nu are de gând să încarce aceste baterii uriaşe la pantograf sau priză.
Locomotiva va tracta o garnitură care va transporta minereu de fier de la mină spre port pe o distanţă de 344 km, coborând în altitudine încărcată şi urcând apoi descărcată. Cei de la Roy Hill s-au inspirat, astfel, de la colegii lor de la Fortesque, care au anunţat anul trecut un tren cu regim de exploatare similar, doar că acolo trenul a fost creat din start cu acest scop, fără a fi gândit pentru reîncărcare la priză, iar în acel caz distanţa parcursă de tren e de două ori mai mică şi coborârea mai lineară. Aici, la 344 km lungime, există şi porţiuni drepte, iar astfel e nevoie de o rezervă mai mare de energie pentru propulsie. Wabtec a conceput locomotiva, dar nu s-a prea grăbit nimeni s-o cumpere pentru scopul său primar, aşa că într-un final compania minieră Roy Hill a achiziţionat-o pentru a o folosi pentru un soi de ciclu închis, fără a o ţine vreodată la încărcare.
Foto: Trenul celor de la Fortesque

Totuşi, compania minieră spune că ruta lor e mai complicată decât cea de la Fortesque, fiind mai lungă, de asta, electricitatea din baterii poate fi insuficientă în cele mai multe cazuri, pentru a asigura urcarea completă a trenului înapoi. Din acest motiv, garnitura va avea şi o locomotivă diesel, pentru asigurare, care va interveni cu forţa sa propulsie atunci când bateriile primeia vor fi epuizate. Iar per total tot se va realiza o economie semnificativă în consum.
Doar că, probabil, tot acest efect putea fi asigurat cu fire electrice, la coborâre locomotive regenerând energie şi dând-o în sistem, iar la urcare preluând înapoi cât are nevoie, fără a implica şi zecile de tone de baterii în ecuaţie.
1
4,518
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!