Bateria StoreDot, care promitea încărcarea automobilelor în 5 minute, a trecut testul a 1000 cicluri de încărcare
1 Noiembrie 2023, 14:03 Redacţia PiataAuto.md
Acum doi ani, publicam un articol despre un nou tip de baterie, anunţată atunci de start-up-ul israelian StoreDot, care promitea încărcarea unei maşini electrice în timp de 5-10 minute, la puteri foarte mari. Acea tehnologie presupunea păstrarea formulei de bază de litiu-ion, dar şi înlocuirea grafitului din anodul bateriilor cu nano-particule metaloide. Ei bine, după 2 ani de testări intense, echipa de ingineri vine cu veşti formidabile.
Ideea iniţială presupunea că grafitul era înlocuit cu un gel cu nano particule, cu scopul final de a exclude efectul depunerilor pe electrolit, sub forma dendritelor. Iar excluderea acestor depuneri înseamnă posibilitatea de a da puteri mult mai mari de încărcare şi descărcare, evitând astfel placarea pe electrolit, care ar împiedica circularea ionilor între anod şi catod şi ar genera în timp degradarea bateriei.
Acum inginerii spun că bateriile lor produse în 2021 au trecut deja de 1.000 cicluri de încărcare şi descărcare, iar analiza acestor baterii indică lipsa degradării lor! Testele au însemnat încărcări la puteri maxim posibile cel puţin până la 80%, pentru a simula fast charger-e ultra rapide şi condiţii specifice în care alte baterii manifestă degradare, doar că aici puterea şi ritmul a fost dus a maxim. Bateriile au fost supuse programelor ample de stresare, cu variaţii de condiţii de mediu şi paradoxul e că după 1.000 cicluri electroliţi acestora nu au deloc depuneri pe ei, iar bateriile au practic 0% de degradare!
Lipsa degradării acestor baterii va confirma capabilitatea acestora de a fi încărcare la un soi de putere hiper mare, ceea ce va putea reduce într-adevăr timpul de aşteptare la staţie la 5-10 min. Desigur, lipsa degradării ar trebui să însemne şi o durată de viaţă mult mai lungă a bateriilor, dar acest fapt mai trebuie confirmat de şi mai multe cicluri de încărcare şi descărcare.
Între timp, Volvo a devenit deja inventor strategic în acest start-up şi a declarat că viitoarele sale modele ar putea să conţină aceste baterii. Doi ani de cercetări şi testări şi un rezultat atât de bun, certifică viabilitatea acestei tehnologii, deci ea chiar are şanse să se regăsească în producţia de serie a unor maşini cât de curând.