Două companii din SUA au folosit pentru prima dată un finisor de asfalt propulsat electric, ajutat de o remorcă adiţională de baterii electrice
16 Noiembrie 2023, 14:25 Redacţia PiataAuto.md
Deşi propulsia electrică pare să se fi răspândit peste tot, fie în producţia de serie, fie prin prototipuri pre-producţie pregătite de lansare, mai există domenii în care ea nu se făcuse simţită până acum. Unul din aceste domenii vizează utilajele care muncesc direct la construcţia şi repararea drumului, în special finisoarele, cele care aştern ultimul strat fierbinte de asfalt. Acum, însă, două companii din SUA au folosit pentru prima dată un finisor de asfalt propulsat electric, cu baterie proprie în care-şi stochează electricitatea necesară funcţionării, dar ajutat şi de o remorcă portabilă cu baterii, care-i sporeşte autonomia de lucru, într-o formulă cât se poate de neobişnuită şi complexă.
Finisorul de asfalt e produs de compania LeeBoy, şi e de model 8520C E-Paver. E deocamdată un prototip, bazat pe modelul cu motor diesel cu nume similar, şi ar urma să intre în producţie în urma acestor prime lucrări făcute cu bine. Sistemul de propulsie al finisorului de aflat are 150 kW putere, şi acesta a păstrat toate celelalte sisteme, inclusiv cel hidraulic, în formă identică celor de la utilajul clasic.
Utilajul are o baterie de 48 kWh la bord, din care îşi alimentează sistemul de propulsie. Atunci când fusese dezvăluit, nici măcar creatorii utilajului nu ştiau cu exactitate câte ore de lucru ale utilajului va putea susţine bateria. Erau convinşi, însă, că nu va fi suficient pentru o tură completă de muncă. Însă utilajul poate fi încărcat fie fast charge, fie la o priză obişnuită, în ultimul caz fiind nevoie de peste 10 ore pentru o încărcare completă.
Totuşi, acum, în momentul lucrărilor adevărate, au mai fost făcute calcule şi teste şi a fost luată decizia de a folosi o remorcă cu baterii, care să mai stocheze 80 kWh. Această baterie poate furniza o putere de încărcare de până la 27 kW. Ea e conectată la finisorul de asfalt şi-i furnizează surplusul necesar de energie, astfel încât acesta să poată munci o tură completă la lucrările de asfalt.
Dar, fireşte, e nevoie de un vehicul care să tracteze remorca cu baterii, iar acea remorcă are nevoie ulterior din nou de a fi conectată la o staţie de încărcare, pentru a fi încărcată, timp de minim 3,5 ore. Astfel, până a ajunge la finisorul de asfalt, electricitatea trece dintâi în bateriile remorcii, după care în bateriile finisorului şi abia apoi e folosită, generând pierderi mici fireşti de două ori. Durata de viaţă a bateriei din remorcă e de doar 4.000 de cicluri de încărcare, apropo.
În schimb, beneficiul final e că nu se generează emisii la locul turnării asfaltului. Iar dacă vorbim de alte utilaje de săpături şi pregătire a terenului pentru asfaltare, acolo deja există de mai mult timp modele cu propulsie electrică, doar că ele sunt folosite mai des pe şantiere de suprafaţă limitată, nu pe drumuri unde se presupun deplasări mai lungi. Cele două companii care au realizat acum primele lucrări cu finisorul electric de asfalt şi remorca de baterii spun că inevitabil vom ajunge la un moment când cel puţin străzile din interioarele oraşelor vor trebui asfaltate cu asemenea utilaje electrice.