CITIRE ŞTIRE:
Polestar 5 va fi primul automobil electric care va folosi bateriile StoreDot, care pot fi reîncărcate în 5-10 minute
13 Noiembrie 2023 - 10:24
Redacţia PiataAuto.md
Acum două săptămâni, publicam un
articol în care anunţam că bateria-minune a start-up-ului israelian StoreDot, anunţată pentru prima dată doi ani mai devreme, a reuşit să treacă testul a 1.000 cicluri de încărcări rapide cu zero degradare. Mai spuneam atunci că anume lipsa degradării prin evitarea formării dendritelor pe electrolit reprezintă cheia prin care această baterie poate suporta puteri de încărcare şi descărcare atât de mari, încât ar putea să se încarce în doar 5-10 minute la parametrii necesari unui automobil. Ei bine, acum suedezii de la Polestar au anunţat că viitorul lor model, Polestar 5, pe care l-au prefaţat în aceste zile, va fi primul automobil care va folosi bateriile StoreDot.
Decizia e absolut logică, întrucât chiar în articolul de acum două săptămâni spuneam că Volvo a devenit un investitor strategic la StoreDot şi estimam că în scurt timp vom auzi despre primele maşini care ar urma să folosească această baterie. Iar acum Polestar, o marcă fondată de Volvo, a confirmat că viitorul său model va face uz de ea, dar nu înainte de a avea o perioadă de testări intense ale unor prototipuri, pentru a verifica şi demonstra toţi parametrii teoretici ai acestei baterii.
Noua baterie va beneficia nu doar de fast-charge, ci de XFC, adică extreme fast charge, prin care Polestar estimează că în 5 minute va pune în baterii suficientă electricitate cât să parcurgă 160 km. Dar, dacă estimăm un consum mediu de circa 18-20 kWh al maşinii, energia necesară pentru 160 km ar fi de 28,8-32,2 kWh, iar calculat la o oră asta ar însemna o putere medie de 345-385 kW, apropiată de valorile atinse în prezent de maşini precum Kia EV6 sau Porsche Taycan, dar totuşi un pic mai mare.
Promisiunea inginerilor StoreDot era de o încărcare mai rapidă de atât, însă. Şi în cazul celor de la Polestar, aceştia au anunţat o valoare mai modestă din start pentru a nu promite mai mult decât vor putea livra, urmând să revină ulterior cu actualizări. Şi apoi, multe maşini moderne anunţă puteri mari de încărcare, însă aceste valori sunt obţinute doar în primele minute, după care puterea scade. Dacă aici ar putea fi menţinută constant o putere de 385 kW, atunci o maşină cu o baterie de 85 kWh, de exemplu, care vine cu 10% la priză şi vrea să încarce până la 80%, având nevoie să pună în bateria sa efectiv 59.5 kWh pentru a ajunge de la 10 la 80%, va putea face acest lucru în numai 9 minute şi 15 secunde! Deci, deja cu aceşti parametri se poate respecta promisiunea unei baterii care se reîncarcă în 5-10 minute!
Însă mai există un detaliu important, care ne face să credem că Polestar e rezervat în ceea ce anunţă acum, în timp ce bateria e de fapt mult mai capabilă de atât. Suedezii au publicat şi o imagine cu modulul de baterie StoreDot pentru Polestar, iar pe el scrie într-adevăr că încărcarea de la 10 la 80% va dura 10 minute, şi mai scrie că modulul are o putere de descărcare de 800 kW!
Asta înseamnă că această baterie va putea asigura fluxul de electricitate pentru motoare de până la 750-800 kW putere, deci până spre 1.088 CP! Prin urmare, avem şanse să vedem puteri demenţiale pe viitorul Polestar 5 pe de o parte, iar pe de altă parte, dacă bateria poate asigura o putere de descărcare de 800 kW, înseamnă că e foarte probabil ca şi puterea de încărcare care ar fi posibil de acceptat ar fi de fapt mai mare de 385 kW, până spre 500-800 kW. Doar că suedezii vor să promită un minim sigur acum, să mai testeze în viaţa reală lucrurile şi abia apoi să anunţe parametrii fenomenali ai acestei baterii.