Komatsu şi-a unit forţele cu GM pentru a crea un camion minier propulsat cu hidrogen, capabil să transporte 320 tone

13 Decembrie 2023, 19:50
Redacţia PiataAuto.md
În ultimul timp tendinţa electrificării pune presiune şi pe producătorii de camioane mari miniere, unii alegând să creeze camioane cu baterii uriaşe la bord, alţii alegând să pună baterii mult mai mici şi să creeze pantografe cu care camioanele să-şi tragă energia din fire. Acum, însă, producătorul nipon Komatsu şi-a unit forţele cu GM pentru a creat un camion minier propulsat cu hidrogen, capabil să transporte 320 tone.
Ideea folosirii hidrogenului pe camioane miniere nu e absolut nouă, dar ea întâmpina limitări până acum în puterea pilelor de combustibil necesare. Spre exemplu, prototipurile de camioane Volvo din clasa de 40 tone folosesc două instalaţii cu pile de combustibil, ca să poată asigura producţia de suficientă electricitate în timp real, încât să acopere necesităţile propulsiei electrice. La un camion electric, puterea necesară e de ordinul megawaţilor, deci şi instalaţiile cu hidrogen fie ar trebui să fie vreo 10 la număr, fie să fie mult mai mari.
Camionul cu hidrogen, la care lucrează Komatsu şi GM se bazează pe modelul Komatsu 930E şi are o sarcină nominală de 320 tone. Litera E din denumire sugerează că propulsia camionului e deja una făcută cu electrofoare, doar că electricitatea pentru acele electromotoare era produsă de un motor V16 diesel, în ceea ce numim de obicei transmisie diesel-electrică. Acest camion minier uriaş are două electromotoare de inducţie, câte unul pentru fiecare roată a axului spate. Ca să furnizeze energia necesară loc, motorul diesel are o putere maximă de 2.700 CP, sau 2.014 kW, deci peste 2 MW putere consumată doar de electromotoarele de propulsie, câte 1 MW fiecare. Iar asta impune nişte parametri uriaşi şi pentru pilele de combustibil.
În ecuaţie n-a intrat, însă, Toyota, cum am putea aştepta de la o companie niponă precum Komatsu, ci General Motors. Cei de la GM au o companie fiică, numită GM Hydrotec, despre care puţini au auzit, dar care are o experienţă de dezvoltare a pilelor de combustibil pentru hidrogen de 50 ani, deci mult mai mult decât Toyota. Şi cei de la GM Hydrotec au experienţa preţioasă de a fi conceput şi produs pile de combustibil de scară mare, inclusiv din cele folosite acum pe nave mari, care au început a folosi pile pentru a-şi produce electricitatea de la bord, şi are produse destinate şi aviaţiei. Prin urmare, e explicabil de ce Komatsu i-a ales pe cei de la GM pentru camioanele sale miniere cu hidrogen.
Cei doi producători nu anunţă exact, însă, ce pile de combustibil vor folosi şi cât de mare vor fi la număr. Totuşi, Komatsu menţionează că noul camion va folosi pile din seria Hydrotec Cube, care vor însuma 2 MW putere. Această serie, însă, conţine acum doar un model de 80 kW putere. Dacă acelaşi model de pile de combustibil va sta la bază, asta va însemna un număr de minim 25 de asemenea blocuri!
Niponii mai spun că tehnologia propulsiei de hidrogen şi pile de combustibil e foarte potrivită pentru camioanele miniere, întrucât majoritatea dintre acestea îşi petrec toată perioada exploatării în aceeaşi mină, şi astfel, dacă e organizată acolo o staţie de hidrogen, e rezolvată problema disponibilităţii de hidrogen pentru ele şi astfel le rămân doar beneficiile de a avea zero emisii de CO2.
0
5,597
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!