Un camion electric alimentat doar cu panouri fotovoltaice, creat de trei elveţieni, a marcat recordul mondial de altitudine pentru vehicule electrice

16 Decembrie 2023, 13:59
Ilie Toma
Acum două luni, scriam despre trei elveţieni care au creat un camion electric cu propriile forţe şi planificau să abordeze cel mai înalt vulcan din lume, Ojos de Salado, din Chile, pentru a marca un record mondial absolut de altitudine. Ei bine, acum recordul a fost atins, însă doar printre vehiculele electrice, camionul nereuşind să depăşească recordul mondial absolut, stabilit cu câteva zile în urmă de Porsche, cu un 911 modificat.
Cei trei elveţieni — David şi Patrick Koller şi David Proeschel — sunt prieteni din copilărie şi lucrează la acest vis de mult timp, fondând chiar şi un start-up. Au creat singuri conceptul acestui camion, chiar dacă au folosit componente de la unele companii precum Bosch, dar şi marile companii o fac. Şi nu doar că au făcut un camion electric cu tracţiune integrală, două motoare şi cu 326 CP de forţă totală, ci şi au conceput o baterie de 90 kWh care să poată fi încărcată doar de la panouri fotovoltaice.
Spre deosebire de expediţia celor de la Nissan cu o maşină electrică de la polul nord la polul sud, care a declarat pompos la început că va folosi o turbină eoliană pentru încărca maşina electrică, iar ulterior în Antarctica a apelat la ajutorul a două Toyota Hilux diesel şi la un generator diesel, având panourile mai mult de rol complementar şi decorativ, elveţienii şi-au ţinut promisiunea şi au încărcat cu adevărat camionul lor de la panourile solare pe care le-au desfăşurat de fiecare dată pe o suprafaţă de 42 metri pătraţi, 8 dintre care sunt montaţi în permanenţă pe camion şi produc încontinuu electricitate, chiar şi în mişcare. Puterea totală a panourilor ajunge la 7,4 kW aşa că, deşi nu pare mult, într-o expediţie cu multe staţionări aceste panouri reuşesc totuşi să încarce camionul. Elveţienii au comunicat că de obicei, în această expediţie din Chile, le lua 10 ore să încarce maşina de la 10 la 100%. Şi cel mai mult contează că elveţienii şi-au ţinut promisiunea şi n-au trişat cu generatoare diesel, cum au făcut-o cei din expediţia Nissan.
Ei bine, scopul iniţial al expediţiei elveţienilor a fost să atingă recordul mondial absolut de altitudine printre toate maşinile. Ba chiar îşi doreau să urce atât de sus pe vârful vulcanului, încât orice altă tentativă de a-i depăşi să fie practic imposibilă. Vulcanul are vârful situat la 6.893 metri altitudine, iar atunci când au pornit în expediţie, recordul mondial îi aparţinea unui camion Unimog, care reuşise să urce la 6.694 metri.
Două săptămâni în urmă, însă, în timp ce elveţienii se aflau deja în proces de urcare pe vulcan, aceştia au întâlnit şi Porsche-ul 911 care a mers şi el să marcheze un nou record mondial de altitudine. Porsche-ul n-avea nevoie să stea să încarce la panouri solare şi avea şi o echipă de susţinere, aşa că a mers mai repede spre vârf şi a marcat un nou record mondial, de 6.734 metri.
Prin urmare, recordul care trebuia doborât de elveţieni a crescut brusc la o valoare mai mare. Aceştia au urcat cu camionul lor, sperând până în ultima clipă să poată atinge acest record global, dar deja era clar că marcaseră un nou record mondial pentru maşinile electrice, întrucât depăşiseră recordul anterior de 5.816 metri, stabilit în mai 2022 de un VW ID.4 GTX.
Momentul culminat în expediţia elveţienilor a ajuns la 6.510 metri altitudine, atunci când declivitatea devenise atât de mare, încât camionul nu mai putea avea aderenţă să mai urce mai departe şi ar fi putut continua doar cu folosirea troliului.
Cei trei elveţieni spun că au avut în faţă dilema de a înainte deja în teren foarte riscant, riscând o eventuală răsturnare sau de a ajunge în situaţii în care n-ar fi putut coborî în siguranţă înapoi, sau să se oprească acolo şi să se mulţumească cu recordul mondial deja atins pentru vehiculele electrice.
Au decis că nu pot risca atât de mult cu camionul lor, întrucât trebuie să ajungă tot cu el înapoi. „Am avut o decizie grea dacă să continuăm lupta riscantă mai departe pentru a detrona recordul Porsche. Dar suntem doar un startup, nu o companie de miliarde, şi nu ne permitem să pierdem camionul nostru prototip, deja i-am cerut foarte multe şi a rezistat eroic. Până la urmă, acel Porsche e o maşină specializată de raliu, care cântăreşte 1/3 din camionul nostru, şi nu are la bord o maşină de espresso, o bucătărie cu cuptor de pizza, apă la robinet şi alte comodităţi.”.
Astfel, chiar dacă cei 3 elveţieni n-au doborât recordul Unimog sau Porsche şi au ajuns la „doar” 6.510 metri altitudine, realizarea lor e mai admirabilă decât multele altele, pentru că a avut loc cu un camion electric, conceput şi construit de ei în garaj, care a fost alimentat în mod real doar cu energie solară în această cucerire. Şi până la urmă, tot a marcat un record istoric printre toate vehiculele electrice din lume!
0
9,274
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!