Isuzu testează un camion nou pe hidrogen, cu tehnologie Honda, care e mai greu decât unul electric

13 Ianuarie 2024, 15:18
Redacţia PiataAuto.md
Prin părţile noastre, producătorul japonez Isuzu e cunoscut mai mult pentru pick-up-uri nu foarte populare, iar unii îşi mai pot aminti şi de timpurile când mai existau offroadere sau camionete. Dar în Japonia Isuzu produce şi un camion mare, cu cap tractor şi remorcă, din clasa de 40 de tone, numit Isuzu Giga. Şi de câteva luni încoace, cei de la Isuzu şi-au unit eforturile cu Honda în a crea un viitor model de Isuzu Giga cu hidrogen şi pile de combustibil. Ei bine, acum acest camion este elaborat deja, intrând şi în testele de viaţă reală înainte de lansarea în producţia de serie, doar că unii parametri tehnici ai lui nu arată foarte optimist, în raport cu un camion electric.
De multe ori, când vorbim de camioanele electrice, sunt foarte mulţi cei care indică greutatea mare a bateriilor, care iau din sarcina utilă şi care zădărnicesc parţial efortul. Dar, dacă luăm exemplul ultimului asemenea camion electric lansat, Mercedes eActros 600, acolo avem o baterie de 600 kWh, care însumează 4,5 tone, în timp ce întreg camionul cu remorcă cântăreşte 20 de tone. Condiţiile UE îi oferă o excepţie de +2 tone la masa totală, pentru că e electric, şi se ajunge la 42 tone masă totală şi o sarcină utilă de 22 de tone. În unele regiuni a început deja să fie implementată şi limita de 44 tone pentru camioanele electrice, iar acolo sarcina ar fi de 24 de tone. Dar pe noi ne interesează masa proprie a camionului cu tot cu baterie şi remorcă, care e de 20 de tone la Mercedes eActros.
Foto: Camionul electric Mercedes eActros 600

Noul camion Isuzu Giga Fuel Cell, cu hidrogen şi pile de combustibil, care-şi generează electricitatea pe baza reacţiei chimice a hidrogenului şi alimentează cu hidrogen gazos, foloseşte un electromotor de 320 kW, deci 435 CP, iar pentru a alimenta un asemenea motor puternic, experienţa Honda le-a dictat că e nevoie de tocmai 4 instalaţii de pile de combustibil, care să lucreze în paralel, ca să poată produce suficientă electricitate pentru acest electromotor. Camionul similar cu hidrogen, dezvoltat de Mercedes împreună cu Volvo, foloseşte două instalaţii. La acest camion Isuzu, însă, cifra de 4 instalaţii sună destul de copleşitor. Dar o instalaţie poate produce doar 103 kW putere electrică, aşa că doar 2 sau 3 n-ar fi putut asigura toată puterea necesară. Fireşte, niponii au montat şi o baterie de amortizare a şocurilor şi necesităţii de putere instantanee, aşa cum fac toţi, dar oricum au considerat că e nevoie de 4 instalaţii pentru un singur camion.
Şi ca toate aceste instalaţii să aibă unde să fie montate, Isuzu şi Honda au decis să ia la bază versiunea camionului Giga cu şasiu rigid, nu cu cap tractor, dar cu 4 punţi şi tracţiune 8x4. Isuzu are o asemenea configuraţie şi pe versiunile cu propulsie tradiţională a acestui camion, iar masa totală acolo e clasificată la 41 tone conform reglementărilor din Japonia.
Ei bine, partea curioasă e că acest camion cu hidrogen rezultat cântăreşte tocmai 25 de tone masă proprie, ceea ce înseamnă că-i rămân doar 15-16 tone de sarcină utilă, sau 17 tone dacă s-ar aplica aceeaşi excepţie în UE. Dar e cert că masa proprie a acestui camion pe hidrogen Isuzu, cu tehnologie Honda, e cu 5 tone mai mare decât a camionului electric Mercedes eActros 600! Da, Mercedes are o singură punte motrice, şi încă trei punţi simple la remorca sa, dar şi Isuzu are o asemenea configuraţie în gama sa normală, însă a ales şasiul rigid ca să încapă instalaţiile de pile de combustibil. Şi se pare că atunci când există tocmai 4 instalaţii, acestea devin mai grele ca bateriile, la care se mai adaugă greutatea şasiului rigid, a arborilor cotiţi mai lungi şi în final se ajunge la un camion neaşteptat de greu.
Partea bună e că acest camion are 800 km autonomie, după cum anunţă Isuzu, iar această autonomie e asigurată de 56 kg de hidrogen, stocat în rezervoare. Asta înseamnă un consum mediu promis de circa 7 kg/100 km. Iar dacă raportăm la 53-56 kWh de electricitate, consumaţi pentru producţia unui kilogram de hidrogen, asta înseamnă un consum de 371-392 kWh/100 km. Mercedes eActros 600 promite un consum de doar 118 kWh/100 km, deci de 3,1-3,3 ori mai puţin. Autonomia camionului electric Mercedes, apropo, e de 500 km.
Aşadar, parametrii dezvăluiţi de noul camion cu hidrogen Isuzu nu par tocmai foarte competitivi cu unul electric şi chiar dacă are avantajul unei autonomii mai mare şi a unei încărcări mai rapide, faptul că e cu 5 tone mai greu decât unul electric cu baterii sună ca un compromis destul de mare pe care ar trebui să-l facă transportatorii şi şoferii ca să meargă cu acest camion cu hidrogen în locul unui electric sau diesel. Mai admitem, însă, că o configuraţie diferită ar mai fi putut salva 1-2 tone din greutate, dar nu pare că se putea ajunge la o greutate mai mică în raport cu cele electrice.
0
3,232
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!