NASA va dezvolta un avion electric cu panouri solare pentru atmosfera planetei Marte şi dezvăluie primele detalii

6 Ianuarie 2024, 22:03
Redacţia PiataAuto.md
În ultimele luni am vorbit de mai multe ori fie de avioane electrice dotate cu panouri fotovoltaice, cu care să-şi susţină parţial sau total propulsia, fie chiar de drone capabile să zboare în continuu, cu diverse funcţii de survolare sau asigurare de servicii de comunicaţie pe pământ. Însă agenţia spaţială NASA vrea să meargă şi mai departe, anunţând că va dezvolta un avion electric cu panouri solare adaptat la atmosfera planetei Marte, dezvăluind totodată şi primele detalii ale viitorului avion, numit MAGGIE.
MAGGIE, de fapt, e o abreviere care se descifrează drept Mars Aerial and Ground Intelligent Explorer. Aparatul de zbor e un avion compact cu două rânduri de aripi, şi cu 14 elice de formă bizară poziţionate pe ele. Se pare că elicele, ca şi forma aerodinamică a avionului, de altfel, sunt adaptate la densitatea şi specificul atmosferei de pe Marte, mult mai puţin densă, iar avionul urmează să aibă şi capacitatea de decolare verticală.
Din cauza atmosferei mult mai puţin dense, noul avion al NASSA are un coeficient de portanţă CL uriaş, de 3,5, de câteva ori mai mare decât cifrele de 0,4-0,6 ale avioanelor subsonice normale care operează în atmosfera pământului. Viteza de croazieră va fi de 0,25 Mach, deci circa 306 km/h.
Întrucât inginerii NASA deja au proiectat conceptul construcţiei avionului sistemul său de propulsie şi de baterii, aceştia au anunţat şi calculele de autonomie şi timpii de încărcare. Consumul avionului e mult mai mare în timp real, din cauza coeficientului mare de portanţă, ceea ce înseamnă că el n-ar putea să-şi genereze suficientă electricitate în timp real de la soarele vizibil pe mare. Energia pe care o are acesta în baterii îi va ajunge pentru 179 km de zbor, spun cei de la NASA.
Apoi, reîncărcarea bateriilor va dura 7,6 sol, adică 7,6 zile marţiene, o zi pe Marte fiind egală cu 24 ore 39 minute şi 35 secunde pământene. Sigur, NASA ia în calcul că avionul va sta parcat undeva cât îşi va încărca bateriile, în calcul sunt introduse orele de disponibilitate a luminii solare, cu intensitatea acesteia de pe Marte.
Pe parcursului unui an marţian, care durează 668,6 de zile marţiene, avionul MAGGIE va putea avea, astfel vreo 87,9 cicluri de încărcare. NASA spune că astfel, într-un an, avionul poate parcurge pe Marte 16.048 km, dar calculele noastre indică o cifră uşor mai mică de autonomie, mai ales dacă mai luăm în calcul şi timpul de zbor al celor 179 km, cu tot cu decolare şi aterizare. Însă intuim că inginerii NASA au făcut calcule mai avansate şi au luat în calcul şi eventualele variaţii în disponibilitatea luminii soarelui.
Oricum, cam asta va fi munca lui MAGGIE pe Marte — încărcare baterii de la soare, decolare, zbor cu survolare şi adunare de imagini şi informaţii, după care aterizare şi reluarea ciclului prin reîncărcare a bateriilor. Avionul va fi dotat cu spectrometre şi camere pentru tot soiul de investigaţii geofizice. Se vor studia şi câmpul magnetic, dar şi eventuale surse de metan pe suprafaţa lui Marte.
NASA spune că o asemenea misiune ar aduce un volum imens de informaţii noi despre Marte, şi ar completa foarte mult cunoştinţele noastre despre această planetă, chiar şi în raport cu vehiculele marţiene autonome trimise până acum, care au explorat distanţe mici în jurul locului de aterizare. Vor urma perioade de reevaluări şi verificări de parametri şi calcule a avionului MAGGIE, după car acesta va intra eventual şi în etapa de producţie a sa, pentru a fi încorporat în misiuni viitoare şi trimis spre Marte.
0
3,900
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!