Încă un mare furnizor auto anunţă că va reduce cu 10.000 numărul angajaţilor săi din Europa, urmând să folosească inteligenţa artificială în inginerie
19 Februarie 2024, 18:25 Redacţia PiataAuto.md
Veştile îngrijorătoare se ţin lanţ în rândul furnizorilor pentru producătorii auto. Dacă acum câteva săptămâni Bosch anunţa că va concedia 1.200 angajaţi, iar ZF tocmai 12.000, iar azi mai devreme scriam despre Continental că va concedia 7.150 angajaţi, inclusiv 1.750 de ingineri, acum vorbim despre încă un furnizor, care anunţă că va reduce cu 10.000 numărul angajaţilor săi din Europa, începând de acum până în 2028. E vorba de compania Forvia, formată în 2022 prin fuziunea a două mari companii — Hella şi Faurecia.
În urma acelei fuziuni, noua companie Forvia e al 7-lea furnizor auto din lume ca volume de livrări, iar 1 din 2 maşini produse în lume au componente livrare de Forvia, de la faruri, componente de interior, sisteme de eşapament şi multe altele.
Partea şi mai curioasă e că Forvia e unul din cei mai avansaţi furnizori în domeniul maşinilor electrice şi condusului autonom, având tehnologii avansate dezvoltate atât în sisteme de management termic şi propulsie electrică, cât şi tehnologii de condus autonom, fiind inclusiv unul din furnizorii Tesla. Deci, s-ar părea că tendinţa de migrare spre maşini electrice şi autonomie în condus ar trebui să avantajele această companie cu sediul în Franţa şi fabrici în multiple ţări europene, dar se pare că şi ea e afectată.
Acum, Forvia are 75.500 angajaţi în Europa, însă acest număr va fi redus cu 10.000 angajaţi, ceea ce înseamnă peste 13%. Forvia are şi o detaliere care ar trebui să consoleze angajaţii actuali, precizând că această reducere a numărului de angajaţi va fi realizată în principal reducerea drastică a angajărilor noi. Forvia spune că ciclul anual de reînnoire a angajaţilor săi e de circa 2.500, cifră formată din cei care se pensionează sau îşi schimbă locul de muncă în altă parte. Astfel, Forvia mizează că dacă timp de 4 ani, până în 2028, din companie vor pleca aproximativ câte 2.500 angajaţi, fără a angaja alţii în loc, numărul de angajaţi se va reduce cu 10.000.
În practică, însă, e foarte posibil că angajaţii care pleacă să nu fie tocmai din diviziile unde se intenţionează reduceri, şi se va ajunge şi la concedieri directe. Forvia a anunţat că sunt vizate reduceri de angajaţi la fabricile şi centrele de dezvoltare din Germania, Franţa, Spania, Polonia şi Cehia, cu posibilitatea ca şi alte locaţii să fie afectate.
Ca şi Continental, Forvia planifică să taie şi din coturile de cercetare şi dezvoltare, sau R&D, numind acest proces o optimizare a cheltuielilor de R&D inclusiv prin folosirea mai intensă a inteligenţei artificială. Astfel, în acest caz avem o uşoară sugestie că inteligenţa artificială va lua locul a o parte din ingineri, spre exemplu cei care explorează fezabilitatea unor idei şi testează scenarii digitale.
Aşadar, ajungem la un moment de cotitură în lumea furnizorilor auto, când mai multe schimbări majore de context vor determina inevitabil reorganizări masive ale acestora. Pe de o parte, maşinile electrice au nevoie de mai puţine componente şi mai puţină muncă pentru producţia lor, ceea ce înseamnă că furnizorii vând mai puţine componente şi respectiv, au nevoie de mai puţini oameni. Pe de altă parte, mulţi producători auto lideri în domeniul maşinilor electrice, îşi produc o bună parte din componente — cum ar fi Tesla, care-şi fabrică singură electromotoarele şi o mare parte din baterii sau BYD, care îşi fabrică în totalitate propriile baterii. Iar într-o maşină electrică bateria e cel mai scump component în valoare, deci acea valoare rămâne la BYD, nu merge spre Continental, Forvia, ZF sau Bosch.
Iar încă un element, pe care iată că Forvia îl menţionează în premieră acum, e tocmai inteligenţa artificială, care e pe cale să ia din sarcinile pe care doar inginerii le puteau face până acum. Dacă inteligenţa artificială a putut genera 400.000 substanţe noi într-un laborator ştiinţific, analizând mult mai rapid combinaţiile posibile şi analizând viabilitatea lor cu o viteză uimitoare, de ce n-ar putea deduce ea la fel de repede şi forma corectă a unui braţ de suspensie din 100.000 de variante posibile, astfel încât să genereze la final proiectul corect al piesei necesare în câteva minute sau ore, în loc de ani de zile de analiză a unei întregi echipe de ingineri? Deci, dacă până acum părea că propulsia electrică şi tranziţie spre ea e marele generator de schimbări, se pare că un suflu şi mai mare de schimbări vine sub forma inteligenţei artificiale.