Kimera a lansat noul EVO38, maşina modernă, inspirată dintr-o evoluţie a legendarei Lancia 037 din anii 80, care n-a mai apărut niciodată

24 Februarie 2024, 14:12
Redacţia PiataAuto.md
Dacă mulţi dintre noi avem o senzaţie de deja-vu la vederea acestor imagini sau la auzul că există o Kimera care se inspiră dintr-un model clasic de Lancia — e perfect normal, dar totodată azi vorbim despre o lansare nouă, nu despre ceea ce a fulgerat anterior periodic în noutăţi. Kimera a lansat în anul 2021 un model absolut superb, numit EVO37, iar ceea ce vedem aici e EVO38, deci un soi de următoare generaţie. Kimera EVO37 de acum aproape 3 ani se inspira din modelul Lancia 037 din anii 80, iar noua Kimera EVO38 îşi ia inspiraţia dintr-un bolid de raliu de grupa B, care trebuia să devină o evoluţiei a lui Lancia 037 şi care fusese dezvoltat, dar n-a mai fost lansa niciodată. Dar exact cum pasionaţii dintr-o toată lumea s-au lăsat fermecaţi de cât de magnifică a fost Kimera EVO37, noul model a mers şi mai departe în a deveni o maşină absolut rară pentru timpurile noastre.
Foto: Kimera EVO37, lansată în 2021

Vorbim de o maşină creată de o companie mică din Italia, dar cu o pasiune debordantă, venită de la fondatorul său, Luca Betti, el însuşi unul din cei mai de succes piloţi de raliu al Italiei Doar că Lucca Betti era abia un puşti mic când Lancia 037 făcea furori în raliurile ţării sale, iar poza de mai jos, în care Lucca stă pe acoperişul unei asemenea Lancia, în timp ce piloţii Sergio Limone şi Vittorio Roberti îşi sărbătoresc victoria, l-a marcat pentru toată viaţa şi arată cât de mare îi era admiraţia pentru Lancia încă de atunci, de la o vârstă mică.
Din acea pasiune s-a născut întâi Kimera EVO37, pentru care Luca şi echipa sa de ingineri au luat la bază acelaşi bloc motor de pe Lancia 037 originală, l-au dus de la 1.995 la 2.150 cm cubi, i-au pus un compresor mecanic mic şi o turbină mai mare şi i-au adus puterea la 505 CP, păstrând însă exact aceeaşi curbă a puterii ca şi modelul clasic original. Practic, le-a reuşit să creeze o maşină reconstruită total de la zero, cu materiale şi tehnologii noi, dar păstrând toate ingredientele de bază ale reţetei clasice. Greutate redusă, aceeaşi reacţie a motorului, dar cu mai multă putere, aceeaşi construcţie similară a suspensiei, dar totul construit să reziste aşa cum trebuie să o facă o maşină nouă, proiectată minuţios cu resurse inginereşti moderne.
Şi acea maşină genială, lansată în 2021, a fost produsă în numai 37 de exemplare, pentru a onora numele de EVO37. Preţul pornea pe atunci de la 480.000 euro, dar valoarea acelor maşini e deja de circa 1 milion şi mai sus, pentru că sunt puţine, excentrice şi geniale în întreaga lor esenţă. Maşini de care astăzi pur şi simplu nu se mai fac!
Foto: Kimera EVO37, lansată în 2021

Şi era păcat ca odată cu producţia şi livrarea celor 37 de maşini povestea Kimera să se încheie. Luca Betti a reuşit să adune o mână de ingineri talentaţi în jurul său, a reuşit să-i determine pe mulţi furnizori să-i absoarbă pasiunea şi să producă nişte componente similare maşinii clasice. Milionarii băteau la uşa vilei din Italia, care serveşte drept sediu al Kimera şi cereau noi maşini de colecţie, făcute cu aceeaşi dedicaţie. Şi apoi, geniul lui Luca se putea pierde în amorţeală, în lipsa unei noi provocări. Din fericire, acum a apărut Kimera EVO38.
Foto: Noua Kimera EVO38, lansată acum, în 2024

Oficial, maşina îşi ia inspiraţia de la bolidul pe care italienii porniseră să-l dezvole drept continuator pentru Lancia 037 în grupa B. Însă Lancia 037 era o maşină cu tracţiune spate, iar în raliu începuse să domine clar tracţiunea integrală şi Lancia a ajuns în cele din urmă să creeze şi ea maşini cu tracţiune integrală pentru raliu, de la Lancia Delta S4 până la Delta HF 4WD, numită mai apoi şi HF Integrale, ceea ce a dus la anularea planurilor pentru un succesor direct pentru 037, cu tracţiune spate.
Apropo, înainte de 037, istoria Lanciei în raliuri acelei perioade a început cu Fulvia HF, o maşină pe care noi am explorat-o şi condus-o pe viu acum câteva luni!
Revenind la noua Kimera EVO38, inspiraţia ei filosofică o fi venind de la prototipul menţionat mai sus, dar tehnic vorbind ea e o evoluţie a lui Kimera EVO37, ceea ce e un fapt îmbucurător, pentru că asta va însemna lucruri predictibil de bune în acest caz.
Designul a fost uşor modificat, cu noi piese de caroseriei, mai evazate şi mai înrăzneţe, dar silueta a rămas similară. Motorul a rămas acelaşi în esenţă, de 2.150 cm cubi, cu 4 cilindri în linie şi o construcţie similară originalului, dar are acum 600 CP! Deci, 600 CP din doar 2,15 litri, ceea ce-l face unul din motoarele de 4 cilindri cu cel mai mare randament de putere raportată la cilindree din lume!
Ca să se atingă această putere, motorul are o turbosuflantă nouă, mai mare, noi supape şi arcuri pentru ele, noi arbori cu came, dar şi o nouă construcţie a evacuării. Şi, apropo, cutia de viteze nu e una automată şi sofisticată! Nu, proprietarii acestei bijuterii vor continua să primească o cutie manuală cu 6 trepte şi cu rapoarte ceva mai scurte decât până acum, ca pentru motorsport.
Cea mai mare schimbare tehnică pe care o aduce Kimera EVO38, însă, e apariţia unui sistem de tracţiune integrală pe ea, ca să nu repete soarta de eşec a sursei sale de inspiraţie. Desigur, asta-i va da un cu totul alt caracter în condus, care va face această maşină cu totul diferită faţă de EVO37.
Mai mult ca atât, creşterea de 100 CP în putere nu va fi anulată de o creştere substanţială în greutate din cauza sistemului 4x4. Noua Kimera EVO38 ţinteşte o greutate proprie de doar 1.090 kg, fără masa fluidelor necesare, ceea ce ar trebuie să-i ducă greutatea cu tot cu fluide la maxim 1.150-1.200 kg. Deci, o maşină super uşoară. Din nou, aşa cum rar se mai întâmplă în zilele noastre.
Şi, în fine, numărul 38 din denumirea EVO38 va însemna din nou că şi producţia acestui model va fi limitată la doar 38 de maşini. De această dată ele vor costa mai scump din start, pentru că cererea e imensă şi pasionaţii care au mai adunat şi milioane în cont sunt gata să facă rând la vila din Italia pentru a cumpăra această nouă Kimera. Pentru că e prea bună. Prea cum a fost odată. Prea genială, dacă vrem.
0
2,183
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!