Norvegienii au pus un camion electric cu o baterie uriaşă să cureţe zăpezile traseelor de munte

9 Februarie 2024, 14:22
Redacţia PiataAuto.md
Se ştie că norvegienii sunt pionieri absoluţi în lume în adoptarea vehiculelor electrice, fapt valabil atât pentru maşini, cât şi pentru camioane. Dar în acelaşi timp, camioanele electrice încă nu pot atinge cifrele de autonomie ale maşinilor, în mare parte, din cauză limitărilor de greutate şi sarcină utilă pe care le au şi din cauza variaţiei mai mare de consum atunci când trebuie să muncească din greu la tractări de remorci pline sau alte munci dificile. Iar munca de autospecială de curăţare a zăpezii, cu un plug în faţă, e una din cele mai dificile pentru un camion, mai ales într-o ţară ca Norvegia, unde e nevoie permanentă de intervenţii dificile în curăţarea drumurilor. Ei bine, de curând norvegienii au iniţiat un experiment prin care au pus un camion electric cu baterie uriaşă să cureţe zăpada de pe traseul unui pas montan, monitorizând consumul acestuia, autonomia în kilometri şi ore de muncă, dar şi rezilienţa la asemenea condiţii.
Experimentul a fost iniţiat de Administraţia Naţională a Drumurilor din Norvegia, cea care e responsabilă de mentenanţa lor pe timp de iarnă. Aceştia şi-au zic că dacă ar fi să treacă utilajele lor de la propulsie diesel la cea electrică, ar trebui să lanseze experiment nu acolo unde e uşor, în condiţii de trasee simple şi plane, ci unde e cel mai greu, pe Dovrefjell, un pas montan cu diferenţe de altitudine şi cu debite mult mai mari de ninsori, deci unde camionul va trebui să împingă zăpezi mari.
Camionul original era un Volvo FH Electric, dar autonomia declarată a acelui camion e de doar 300 km în condiţii prielnice de condus, iar în viaţa reală, cu sarcini mai dificile, e şi mai mică, după cum a demonstrat şi experienţa de acum un an a unei companii elveţiene de a merge la o distanţă de 3.000 km cu un asemenea camion, încărcat cu portocale, iar în acea călătorie a fost nevoie de 20 de opriri pentru încărcare. O asemenea autonomie oferită de modelul de uzină nu era potrivită pentru munca grea din Norvegia, aşa că acel camion, cumpărat de norvegieni, a fost trimis în Elveţia la compania Swiss Designwerk Technologies AG, pentru a-l modifica.
Dacă un Volvo FH Electric are în mod normal 3 tone de baterii, în 6 module, care totalizează 540 kWh, atunci elveţienii au renunţat la bateriile originale şi au instalat baterii în sumă de 1.000 kWh capacitate, din care capacitatea netă e 864 kWh. Greutatea proprie a crescut simţitor şi constituie 21,6 tone acum. Însă camionul e configurat pentru a putea avea o masă totală de până la 50 tone cu tot cu remorcă, iar elveţienii au calculat că dacă rula încărcat la maxim cu 50 de tone masă totală pe un traseu normal, autonomia ar ajunge la minim 600 km.
Timp de o săptămână în muncă reală de curăţare a zăpezilor, consumul atins a fost relativ mic. Spre exemplu, în una din zile camionul a muncit aproape 9 ore în continuu, curăţând zăpadă mai uşoară şi mai grea şi înaintând prin condiţii de vânt şi temperaturi de -5 grade. Camionul a pornit cu 90% baterie şi a ajuns la finalul zilei cu 28% rămase, iar consumul real a fost de 182 kWh/100 km. Cu o baterie de 1.000 kWh brut şi 864 kWh net, asta înseamnă că o autonomie de 475 km în regim de muncă montană.
Norvegienii au concluzionat că acest camion electric ar putea munci şi 10 ore în continuu cu bateria sa de 1.000 kWh. Asta e mult mai bine faţă de un alt camion electric cu baterie de circa o treime din această capacitate, pe care norvegienii l-au încadrat mai demult în activitate. Acel camion funcţionează bine, dar orele în care poate munci sunt prea puţine, iar timpul de încărcare e prea lung. Acest camion nou are şi el nevoie de multe ore de încărcare, însă faptul că poate munci 9-10 ore în continuu îi dă posibilitate să acopere o tură întreagă a unui şofer, şi astfel funcţionalitatea şi randamentul utilajului devine deja mult mai bun.
Concluzia oficială după prima săptămână de test a noului camion e destul de echilibrată însă, arătând că rezultatele acestui camion nou sunt mult mai bune, dar din motive de siguranţă şi rezilienţă a serviciilor publice pe care trebuie să le asigure regia, camioanele electrice vor fi implementate gradual, păstrând în flotă o cotă mare a camioanelor cu combustie şi „tehnologie cunoscută”, după cum sună exprimarea din comunicatului regiei norvegiene.
0
11,422
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!