Norvegienii au testat autonomia a 23 de maşini electrice în condiţii de iarnă, zăpadă şi vânt, până la epuizarea bateriei, iar un model chinezesc a ieşit învingător
1 Februarie 2024, 20:52 Redacţia PiataAuto.md
Norvegienii au organizat un nou test grandios al autonomiei de viaţă reală pentru maşinile electrice, punându-le la încercare în condiţii de iarnă, zăpadă şi vânt, până la epuizarea bateriei. Ca şi în anii precedenţi, testul e organizat de clubul auto norvegian NAF (un soi de paralelă a ADAC-ului german) şi jurnaliştii norvegieni de la publicaţia Motor.no. Ei bine, rezultatele în acest an au fost foarte curioase. Tesla nu a mai fost învingătoare, aşa cum s-a întâmplat în ultimii doi ani, ba dimpotrivă, noua Tesla Model 3 a avut performanţe mai slabe ca oricând. Învingător, însă, a ieşit un model chinezesc, HiPhi Z!
Testul norvegian a avut loc în condiţii de temperaturi cuprinse între aproximativ 0 grade Celsius, până la -10 grade Celsius. Condiţiile de relief au fost ca şi în alţi ani, cu anumite variaţii de drumuri montane, fără urcări sau coborâri extreme, însă. Iar la finalul testul s-au făcut două clasamente — unul care ierarhizează maşinile electrice de la cea mai mare autonomie atinsă până la cea mai mică şi altul care le clasifică după apropierea autonomiei reale faţă de cea oficială WLTP, declarată în fişa tehnică.
Pentru că în Norvegia sunt atât de populare maşinile electrice, dar şi pentru că ţara nu în UE şi sunt mai uşor de obţinut omologări şi aprobări, în Norvegia există multe maşini chinezeşti, care se lansează întâi în această ţară şi apoi pe restul continentului. Astfel, în lista celor 23 de modele participante în acest an găsim modele chinezeşti precum HiPhi Z, Nio EL6, Nio ET5 Touring, Xpeng G9 Peformance, BYD Dolphin, MG4.
Există însă şi modele germane, precum Mercedes EQE SUV 350 4MATIC, BMW i5, Audi Q8 e-tron 55S, ba chiar şi un Opel Astra Sports Tourer electric.
Ei bine, marele învingător din acest an a fost HiPhi Z, care a reuşit să parcurgă 522 km cu un singur plin în condiţii de iarnă, cu doar 5,9% mai puţin decât autonomia promisă. Este şi a doua cea mai mare distanţă parcursă din toată istoria testului, anul trecut Tesla Model S Plaid parcurgând 530 km.
În acest an, modelul Tesla din test a fost noul Model 3 Long Range, însă noua maşină a parcurs doar 441 km, deşi în 2023 versiunea precedentă a lui Model 3 a parcurs 521 km. Deci o reducere de 80 km a autonomiei reale, iar problema e că autonomia WLTP a modelului actual e de 629 km, deci rezultatul real a fost cu 29,9% mai mic, un record negativ pentru orice model Tesla din istoria testului norvegian. Deci, ceva pare să se întâmple cu noul model Tesla, care s-a depărtat de ceea ce indicau de obicei alte modele Tesla anterioare. Tesla Model 3 s-a clasat, astfel, pe locul 20 din 23 la promisiunea WLTP faţă de autonomia reală, fiind la coada clasamentului, lângă Polestar 2, Volvo C40 şi Toyota bZ4X.
Vorbind de cele mai cifre de autonomie atinse, după HiPhi Z de pe locul 1, ocupantul locul 2 e tot un model chinezesc — Nio ET5 Touring! Acesta a parcurs 481,4 km, cu 14% mai puţin decât promite autonomia sa WLTP. Iar pe locul 3 s-a poziţionat Hyundai Ioniq 6 RWD, cu tracţiune spate şi un singur motor, care a atins 467,8 km, însă în acest caz maşina promite tocmai 614 km autonomie, aşa că devierea a fost mai mare, de 23,8%.
Au urmat în clasament Lotus Eletre S, Xpeng G9 Performance şi BMW i5 eDrive40, BMW fiind primul model german din clasament, ajuns abia pe locul 6. BMW a fost mai aproape de promisiunea sa, autonomia reală fiind cu doar 12,2% mai mică decât cea promisă, maşina clasându-se pe locul 2 în topul respectării promisiunilor.
Devieri apropiate au avut Xpeng G9 Performance, cu 13,1%, Kia EV9 cu 12,5% şi Nio EL6 cu 13,6%. Dintre modelele germane devieri de sub 20% a avut doar Mercedes EQE, la 18,7%, reuşind să parcurgă 399 km.
Foto: Clasamentul apropierii autonomiei din viaţa reală (verde) faţă de cea promisă WLTP (albastră)
Devieri mari şi foarte mari le-au avut multe modele germane, inclusiv noi, precum VW ID.7, care a indicat o autonomie cu 29% mai mică decât cea promisă, la doar 414 km. Opel Astra a avut o deviere similară de 28,3%. Volvo şi Polestar au avut devieri şi mai grave — de 31,5% pentru C40 şi 30,0% pentru Polestar 2.
Toyota n-a vrut deloc să ofere maşina sa electrică, bZ4X, în acest an pentru marele test din Norvegia, după ce anul trecut a pierdut. Dar autorii testului au găsit oricum o maşină şi rezultatul a fost din nou lamentabil. Maşina a parcurs 313,5 km, faţă de cei 460 km promişi, autonomia reală fiind cu 31,8% mai mică decât promisiunea din fişa tehnică. Toyota a avut astfel cel mai mare decalaj dintre promisiune şi realitate.
Vezi mai jos şi tabelul detaliat cu cifrele marelui test al maşinilor electrice din Norvegia.