Legendara formaţie Metallica va călători cu camioane electrice şi cu hidrogen în turneul din acest an din Europa, pentru că şi ea vrea să reducă emisiile CO2
29 Martie 2024, 18:32 Redacţia PiataAuto.md
Metallica e una din cele mai longevive formaţii din lume, şi chiar dacă a schimbat parţial componenţa de-a lungul deceniilor, ea mai lansează şi în prezent albume noi şi realizează turnee şi concerte, păstrând în mare parte stilul său de muzică nealterat. Bineînţeles, între timp protagoniştii din Metallica s-au maturizat mult şi aceştia au devenit mult mai responsabili cu mediul înconjurător, întrucât au anunţat de curând că au ales să folosească doar camioane electrice şi cu hidrogen în turneul lor din Europa din acest an, pe care-l vor desfăşura pe parcursul verii.
Camioanele alese sunt Iveco S-eWay BEV şi FCEV, modele de camioane cap tractor, are vor avea cuplate remorci, ingineria acestora fiind aproape identică celei de pe Nikola Tre BEV şi FCEV, întrucât Iveco şi Nikola au avut un parteneriat pentru a dezvolta aceste camioane, iar apoi şi-au separat drumurile, dar camioanele au rămas în producţie şi companiile mai fac schimb de componente reciproc. Apropo, Iveco fabrică aceste camioane în Germania la fabrica din Ulm.
Ei bine, la auzul faptului că Metallica va călători în turneu cu camioanele electrice şi cu hidrogen, inevitabil multora dintre noi ne apar o mulţime de întrebări şi disonanţe. Pe de o parte, cei mai mulţi dintre noi îşi amintesc de cei de la Metalica, ca despre muzicieni rebeli şi non-conformişti, iar să vedem acum o asemenea abordare, prin care aceştia spun că vor să-şi reducă impactul de CO2, şi vor să o facă la fiecare concert — e ceva ce naşte măcar o mică nedumerire cu zâmbet. Dar, de fapt, din Metalica au fost întotdeauna adepţii forţei electricităţii, dacă e să privim din altă perspectivă, de la chitarele electrice pe care le-au modelat cum au vrut în piesele lor pentru a scoate sunetul perfect, până la piese în care venerau fulgere şi puterea electricităţii. Deci, nu e chiar străină ideea propulsiei electrice de Metallica, la drept vorbind!
Dar dincolo de asta, există nişte solicitări logistice foarte intense pentru o asemenea formaţie, care călătoreşte cu un adevărat convoi de camioane de obicei. Cum va putea acest convoi al formaţiei să călătorească dintr-un colţ în altul al Europei cu camioane electrice şi cu hidrogen, având nevoie să oprească le fiecare vreo 300 km ca să încarce bateriile şi ceva mai rar ca să încarce rezervoarele cu hidrogen? Dacă la încărcarea bateriilor problema e oarecum rezolvabilă şi înseamnă doar planificare diferită şi timp la staţii, atunci la hidrogen lucrurile vor fi cu siguranţă mai dificile.
Foto: Metallica va primi şi un Iveco Daily electric, pe lângă camioanele electirce şi cu hidrogen
Iar turneul european din vară e unul de anvergură, cuprinzând 14 locaţii europene, printre ele Munchen, Milano, Viena, Helsinki, Copenhaga, Oslo, Clisson, Varşovia şi la distanţă de doar 5 zile Madrid în Spania. Deci e un zigzag mare în traseu, iar să călătoreşti de la Varşovia la Madrid efectiv doar în 3 zile de drum — pentru că porneşti după concert şi trebuie să fii în avans la următorul — cu un convoi de camioane electrice şi pe hidrogen, e ceva cu siguranţă care va fi dificil de realizat. Şi tocmai de asta va fi interesant de urmărit experienţa celor de la Metallica cu aceste camioane Iveco!
Foto: Un camion Iveco pentru Metallica, deja surprins prin Europa. Sursa foto: Maxim Cibotari
Dar toată treaba asta mai spune ceva. Dacă şi cei de la Metallica, rebeli exemplari cândva, sunt pătrunşi acum de ideea de a fi totuşi mai responsabili cu planeta, dacă ei sunt gata să apese pedala unui camion electric în loc să tureze un propulsor diesel, dacă sunt gata să stea la staţii de încărcare cu aceste camioane electrice de dragul acestei misiuni, poate că şi cei mai reticenţi faţă de mobilitatea electrică ar trebui să-şi reconsidere opţiunea de a fi mai deschişi spre orizonturi mai largi?