ABB şi MAN au demonstrat pentru prima dată pe viu încărcarea de ordinul megawaţilor a unui camion electric

1 Aprilie 2024, 18:30
Redacţia PiataAuto.md
În ultimul timp există evoluţii majore în lumea bateriilor destinate vehiculelor electrice, unele deja implementate în producţia de serie, altele elaborate şi aflate la etapa finală spre un apropiat start de fabricare. Iar pentru vehiculele electrice mari, precum camioanele, navele sau avioanele, în curând va fi mai mare problema de a găsi staţii de încărcare pe măsura puterii pe care o pot accepta bateriile lor, decât să fac uz de aceste baterii. Tocmai de asta, în ultimii ani a fost elaborat standardul MCS, ca o evoluţie ulterioară faţă de CCS, unde MCS vine de la Megawatt Charging System. Rolul acestui standard e să iasă din zona a maxim 350 kW din prezent spre puteri de încărcare de ordinul megawaţilor, iar de curând compania elveţiano-suedeză ABB şi producătorul de camioane MAN au demonstrat pe viu prima încărcare MCS.
Practic, parametrii sistemului MCS au fost de ceva timp aprobaţi ca un standard de viitor pentru industrie, dar niciun camion încă nu are acest standard implementat, pentru că la bateriile actuale nu prea era necesar. Acum, însă, MAN e primul care prefaţează viitorul cu această demonstraţie pe viu pe un camion electric, făcută cu ajutorul ABB — o companie inovatoare în staţii de încărcare şi toate ipostazele imaginabile ale infrastructurii electrice.
Deşi standardul MCS prevede putere de încărcare de ordinul megawaţilor, de fapt cam tot ce e de la 700 kW în sus de încadrează în MCS, întrucât standardul actual n-ar prea putea trece mai mult de 500 kW. Astfel, şi prima demonstraţie cu camionul MAN a fost una cu încărcare la putere de 700 kW şi a avut loc în sudul Germaniei.
Staţia de încărcare a furnizat în bateriile camionului o putere de 700 kW şi o intensitate de 1.000 Amperi a curentului electric, ceea ce ne face să deducem că tensiunea a fost de 700 volţi. Tensiunea nu e cea mai mare posibilă, dar 1.000 amperi e o cifră impresionantă! Această valoare e dublă faţă de parametrii din prezent. Iar întreg procesul de încărcare a avut loc ireproşabil.
Ceea ce vedem aici e impresionant, pentru că la 700 kW putere, un camion ca Mercedes eActros, cu baterie de 600 kW, ar încărca de la 10 la 90% în circa 50 minute, nu în vreo 2-3 ore.
Însă ceea ce vedem aici e doar diapazonul de intrare a standardului MCS, întrucât acesta prevede că într-un viitor apropiat camioanele care îl vor folosi vor putea încărca la o putere de până la 3,75 MW şi o intensitate de până la 3.000 amperi! Iar la o asemenea putere chiar şi o baterie ce ar asigura 1.000 km autonomie unui camion ar trebui să poată fi încărcată în circa 25-30 minute!
Partea cea mai curioasă e că acest standard nu e foarte departe de implementarea de larg în viaţa reală. În UE până în 2030 vor exista deja 30.000 puncte de încărcare MCS, dintre care 4.000 vor fi în Germania.
De ce e MAN primul producător de camioane care recurge deja la demonstraţii publice a sistemului MCS? Pentru că are şanse mari să fie primul producător care va primi în circa 1-2 ani baterii cu stare solidă QuantumScape, despre care scriam acum câteva zile că au fost deja livrate primilor producători sub formă de prototip. VW e unul din acţionarii principali la QuantumScape şi totodată la Traton, companie care deţine MAN Trucks şi Scania, deci e clar că livrările vor avea prioritate către aceste mărci. Scania are planuri cu bateriile cu stare solidă pe bază de sodiu de la Northvolt, aşa că e logic ca MAN să le primească primul pe cele de la QuantumScape dintre producătorii de camioane.
Iar asta înseamnă că în doar maxim 2 ani vom asista la o evoluţie majoră a camioanelor electrice, unde autonomiile vor fi în jurul a 1.000 km şi poate mai mult, iar timpii de încărcare vor fi deja de până în 45 minute. Probabil acela va fi momentul de cotitură când camioanele electrice vor începe cu adevărat să învingă în concurenţa cu cele diesel.
0
8,178
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!